
Kanadski odbor za bezbednost saobraćaja objavio preliminarni izveštaj o nesreći aviona Endeavor Air u Torontu
Kanadski Odbor za bezbednost saobraćaja (TSB) objavio je preliminarni izveštaj o nesreći koja se dogodila 17. februara 2025. godine na Međunarodnom aerodromu Lester B. Pearson u Torontu. Reč je o avionu CL-600-2D24 (CRJ-900LR), registracije N932XJ, kompanije Endeavor Air (operater Delta Connection), koji je obavljao let EDV4819 iz Mineapolisa za Toronto.
Prilikom sletanja na pistu 23, avion je snažno udario u pistu, pri čemu se desno krilo odvojilo od trupa, nakon čega je izbio požar. Avion se prevrnuo na krov i klizio niz pistu pre nego što se zaustavio u blizini raskrsnice pista 23 i 15L.

Prema izveštaju, prilikom završnog prilaza avion je bio nešto brži od planiranog zbog udara vetra, a neposredno pre kontakta s pistom naglo se povećala brzina propadanja. Meteorološki uslovi tokom sletanja bili su izazovni – duvao je vetar iz pravca 270°, brzine 28 čvorova sa udarima do 35 čvorova, uz smanjenu vidljivost zbog snega. Neposredno pre udara, u pilotskoj kabini aktivirala su se upozorenja sistema EGPWS („sink rate“), što ukazuje da je posada bila upozorena na prekomerno propadanje aviona. U trenutku udara, brzina spuštanja bila je oko 1100 stopa u minuti, uz desni nagib od 7,5 stepeni. Pri udaru se desni stajni trap savio i odvojio, a lom krila izazvao je curenje goriva i požar.

U avionu se u trenutku nesreće nalazilo 76 putnika i 4 člana posade. Svi su evakuisani, ali 21 osoba je povređena, od kojih dve ozbiljno. Tokom evakuacije došlo je do problema jer je avion završio na krovu, a putnici su ostali da vise na sigurnosnim pojasevima. Pojedine osobe su povređene prilikom pada nakon otkopčavanja pojaseva. Takođe, utvrđeno je da se ELT uređaj (emergency locator transmitter), iako aktiviran, nije uključio tokom nesreće, što će biti predmet daljih analiza.
Posada aviona imala je solidno iskustvo – kapetan je imao 3.570 sati ukupnog naleta (764 sata na CRJ-900), a kopilotkinja 1.422 sata (419 sati na CRJ-900).

TSB navodi da će naredna faza istrage uključivati detaljna ispitivanja strukture aviona, procedura za sletanje, obuke pilota i kabinskog osoblja, kao i efikasnost evakuacije i spasilačkih službi. Konačni izveštaj tek treba da bude objavljen, nakon kompletiranja analize svih dostupnih dokaza.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.