
Reportaža: Luksuz na kratkoj ruti - Biznis klasom Boinga 777 od Istanbula do Izmira
Nakon prva dva leta sa LOT-om, koja su me dovela u Istanbul, o kojima ste čitali u prethodnoj reportaži, nastavljam svoje putovanje turskom. Pre rezervisanja, pretraživao sam na koje destinacije u turskoj lete širokotrupni avioni. Zbog velikog broja putnika, Turkiš Erlajns redovno koristi širokotrupne avione poput Boinga 777, Erbasa A350 i A330 na letovima od Istanbula do Izmira, Ankare, Antalije, Bodruma itd. Na nekim od ovih linija, širokotrupni avioni lete dva i više puta dnevno, zajedno sa velikim brojem letova sa uskotrupnim avionima poput Erbasa A320 i Boinga 737.

Odlučio sam se da letim za Izmir sa Turkišem na Boingu 777-300ER. Karte za ekonomsku klasu u trenutku kupovine, početak avgusta 2024, koštale su oko 60 Evra.. Pošto je planirano vreme poletanja bilo u 8 ujutru, a sleteo sam u Istanbul oko ponoći, odlučio sam da rezervišem kartu u biznis klasi. Ovo mi je odgovaralo zato što bih imao pristup njihovoj biznis loži za domaće letove. Kartu sam rezervisao po ceni od 120 evra, preko Turkiš Erlajns aplikacije. Biznis klasa ima samo jednu tarifu i sa njom vam je omogućen čekiran prtljag do 32kg, mali kofer do 8kg i ranac ili torba. Odabir sedišta je besplatan i ja sam tokom rezervacije odabrao 5K, mesto do prozora odmah posle drugih vrata aviona.


Na dan putovanja, čekirao sam prtljag odmah posle sletanja sa prethodnog leta. Čekiranje je moguće na šalterima Turkiša za biznis klasu više sati pred let. Prošetao sam po aerodromu i otišao da vidim džamiju pored aerodroma koja je skoro otvorena, nakon koje sam se uputio ka biznis loži koja se nalazi na odvojenom delu terminala a u koju se može ući sa dve strane. Loža ima svoj prilaz za vozila i svoje šaltere za čekiranje sa spoljne strane a iz terminala se u nju može ući kod izlaza za domaće letove. Pristup je moguć 4 sata pre predviđenog vremena poletanja.

Loža je podeljena na dve sekcije. U jednu ulaze putnici biznis klase, a u drugu putnici koji koji su korisnici programa lojalnosti Miles and Smiles i imaju Srebrni status ili veći. Sekcija za biznis klasu je malo bolja od druge, zbog većeg izbora pića. Postoji izbor raznih vrsta sokova, voda, čajeva i kafa, dok u drugoj sekciji nema sokova. Izbor hrane nije velik, ali je to i očekivano od lože za domaće letove. Svakako je dovoljno da se pojede nešto pred let, imajući u obzir da je hrana na aerodromu Istanbul veoma skupa.
Dva sata pred let, dobijam obaveštenje na aplikaciji da mi je promenjeno sedište na 2J, koje je se nalazi do prolaza, što meni uopšte nije odgovaralo.Otišao sam na šalter da pitam da li je moguće da me premeste na mesto do prozora, ali bez uspeha. Do ovoga je došlo zato što je promenjen avion, još uvek je Boing 777, ali onaj sa dosta manjom Biznis klasom. Dok Turkiš 777 u standardnoj konfiguraciji ima 49 sedišta u biznis klasi i 300 u ekonomskoj, ovaj avion ima samo 14 u biznis i 478 u ekonomskoj, što je značilo da će biznis klasa biti puna.
Informacije o letu:
Avio-kompanija: Turkiš Erlajns
- Broj leta: TK 2312
- Tip aviona: Boing 777-300ER
- Registracija aviona: TC-LKF
- Sedište: 1K
- Datum leta: 02.10.2024.
- Cena leta: 4450 Turskih lira ~ 120 Evra
- Predviđeno vreme poletanja: 08:00 (UTC+3)
- Stvarno vreme poletanja: 08:31 (UTC+3)
- Predviđeno vreme sletanja: 09:15 (UTC+3)
- Stvarno vreme sletanja: 09:15 (UTC+3)

Velika prednost ove lože u odnosu na ostale na aerodromu, jeste da se ukrcavanje obavlja iz lože, odakle vas autobus vozi direktno do aviona. Ukrcavanje je počelo na vreme, u 07:15, sa izlaza broj 3. Pošto terminal za domaće letove nema dovoljno velike izlaze za širokotrupne avione, naš avion se nalazio severno od terminala na velikoj rampi i vožnja autobusom do tamo je trajala nekoliko minuta. Ako bi avion došao sa međunarodnog leta i parkirao se na izlaz kod terminala, do njega se takođe dolazi autobusom.


Avion za današnji let je Boing 777-300ER kompanije Turkiš Erlajns. Ovaj avion je dostavljen kao nov Emirejts erlajnsu 2007. godine u konfiguraciji sa 42 sedišta u biznis i 386 u ekonomskoj klasi. Avion je kasnije rekonfigurisan tako da sadrži samo 2 reda biznis klase i 478 mesta u ekonomskoj, što je idealno za ovako kratke letove sa mnogo putnika. Ono što je zanimljivo jeste da su ostala sedišta od Emirejtsa.


Nakon ulaska u avion, zamolio sam osobu koja je sedela ispred mene do prozora u sedištu 1K da se zamenimo. Prihvatio je na čemu sam mu bio veoma zahvalan. Posada je započela servis pre polenja, a on se sastojao od više vrsta sokova. Podeljene su i alkoholne maramice i meniji. Sedište za ovako kratak let je zaista fantastično a prostor za noge je veliki. Kada uporedimo sa ostalim kompanijama u regionu, Turkiš ima "pravu" biznis klasu koja je za klasu bolja od ostalih kompanija, pogotovo na kraćim letovima i na uskotrupnim avionima. Ukrcavanje je trajalo skoro 45 minuta.


Poleteli smo sa pola sata kašnjenja, tj u 08:30, koristeći pistu 35L. Nakon poletanja smo skrenuli levo i preleti preko Mramornog mora. Vrlo brzo nakon poletanja posada je započela servis. Obrok se sastojao od omleta sa sirom i paradajzom, šunke, voća i soka. Sve je bilo ukusno i lepo prezentovano. Dostigli smo visinu krstarenja od 27000 stopa na kojoj nismo dugo ostali. Tokom snizavanja posada je pokupila pribor. Neverovatno je da su uspeli da odrade ceo servis na ovako kratkom letu, pa čak i u ekonomskoj klasi, koja je bila skroz puna.

Preleteli smo Izmir sa zapadne strane i sleteli na aerodrom Adnan Menderes u 09:15, bez kašnjenja. Koristili smo pistu 34R i taksirali do našeg parking mesta kod terminala. Aerodrom ima dva mesta kod terminala za širokotrupne avione, jedno za domaće i jedno za međunarodne letove.

Nakon sletanja pokupio sam svoj kofer i uputio se ka metro stanici. Postoji direktna linija od aerodroma do centra grada koju sam ja koristio. Da bi ste koristili metro, preporuka je kupiti Izmirim karticu za prevoz koju možete kupiti na samoj stanici. Problem je što primaju samo lire, a postoji samo jedna menjačnica, tj. jedan restoran koji hoće da vam razmeni novac. Vožnja do centra grada traje oko pola sata i košta 50 lira, tj. oko 1,3 evra.
Da li je vredelo leteti biznis klasom na ovom letu? U mom slučaju da, jer sam imao presedanje u Istanbulu. Uzimajući u obzir da je biznis klasa u Evropi višestruko skuplja od ekonomske, ovo je bila zaista fantastična ponuda. Za cenu karte od 60 evra sam dobio i ulazak u ložu i obrok u avionu, a hrana na aerodromu je veoma skupa.
Video sa ovog leta, možete pogledati ovde.
Autor: Branislav Stojanović
(EkipaAero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.