Pola veka istorije: Danas je tačno 50 godina od prvog redovnog leta Beograd - Sidnej
Prošlo je tačno pola veka otkako je sa beogradskog aerodroma na redovnoj liniji put Sidneja poleteo prvi avion tadašnjeg Jugoslovenskog Aerotransporta - JAT. Tog dana nacionalni prevoznik zemlje koje više nema slavio je ujedno svoj 28. rođendan pod tim imenom.
Interesantno je da je JAT još u junu 1970. godine obavio prve letove ka Australiji, ali su to bile čarter linije. Na redovnu liniju čekalo se pet godina, a Boing 707 koji je tokom četiri godine na 404 čartera prevezao skoro 86.000 putnika između Beograda i Sidneja - za tu priliku je specijalno preuređen, a dodata je i prva klasa sa osam mesta.
Dva dana kasnije, na osnovu međudržavnog sporazuma, australijska kompanija Kvantas (Qantas) dodala je Beograd na svoju mrežu ruta, koristeći Boing 747. Time je Kvantas postao prva avio-kompanija koja je u Beograd uvela redovne letove sa ovim tipom aviona. Interesantno je da je popularni Jumbo Jet, sa motivima kengura na repu, sleteo u Beograd čak i pre Pariza, gde je australijska kompanija započela letove tek u junu iste godine, navodi portal Ex Yu Aviation.
Prvi redovni let JU600 poleteo je iz Beograda malo pre ponoći, sa četvoromotornim Boeingom 707-320 (YU-AGI), prevozeći 150 putnika i članova posade. Let je trajao 22 časa, tokom čega je Jatov avion preleteo 16.000 kilometara, sa dva prizemljenja za dopunu goriva (u Karačiju i Singapuru).
Redovni letovi iz Beograda su kretali utorkom u 23:10 i petkom u 23:59, dok su letovi iz Sidneja polazili petkom i nedeljom u 16:10. Po povratku, avion je stizao u Beograd u ranim jutarnjim satima, omogućavajući putnicima da nastave letove ka raznim destinacijama u Jugoslaviji i Evropi.

Kvantas je 3. aprila započeo nedeljne letove iz Beograda, sa Beingom 747. Zanimljivo je da beogradski aerodrom u to vreme nije imao odgovarajuću infrastrukturu za ovakav avion, ali su zaposleni uspeli da opsluže australijski avion za rekordnih 50 minuta.
Godine 1977, Kvantas je dodao Pert na mrežu svojih letova, a 1978. godine pokrenuo je liniju Sidnej–Bangkok–Beograd. Zanimljivo je da su putnici iz Australije koristili Beograd kao tranzitnu tačku ka zemljama Istočnog bloka (Prag, Moskva, Varšava) koristeći JAT i druge avio-kompanije, zaključuje se u tekstu portala Ex-Yu Aviation.
(Aero.rs)
Video: Sletanje i poletanje aviona Boeing 707 izraelskog vazduhoplovstva: Re'em u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Shandor
Bilo nekad, mada za mnoge evropske "sile" ovo, bilo nekad, je sve blize. Te "sile" su u vreme kad je JAT bio avio kompanija ( preduzece) leteli na "dvokrilcima", i pored kolonija koje su nemilice pljackali
Podelite komentar
Branko
Istine radi. Krajem 1971 god, moj rodjak je doleteo u Sidnej JAT-ovim Boeingom 707. Ja sam 8 maja 1972 god. leteo iz Sidneja do Beograda Qantas-ovim Boeingom 707, posto na JAT-ovim nije bilo slobodnog mesta. Tako da, vest vam nije uopste tacna i precizna. O Boeingu 747 i da ne pricam.
Podelite komentar