
Putovanje dece bez pratnje avionom: Šta treba da znate
Svake godine milioni dece širom sveta putuju avionom bez pratnje roditelja ili staratelja. Ovakva putovanja, koja se nazivaju „unaccompanied minors“ (UM), zahtevaju specifične mere i procedure koje avio-kompanije i aerodromi moraju striktno da poštuju.
U mnogim situacijama, maloletnici moraju da putuju sami i potrebno im je odraslo lice da im pomogne da se snađu u nepoznatom okruženju. Da li ste znali da većina avio-kompanija ima posebne usluge namenjene maloletnicima bez pratnje (UM)? Ako se ikada nađete u situaciji da vaše dete mora da putuje avionom bez vas, evo šta treba da znate.
Programi za decu bez pratnje
S obzirom na to da avio-putovanja postaju sve dostupnija, mnogo češće nego što biste očekivali deca putuju bez roditelja ili staratelja. Zato mnoge avio-kompanije danas nude programe za maloletnike bez pratnje. Usluge variraju od osnovne pomoći i pratnje do detaljnije podrške tokom celog putovanja, u zavisnosti od onoga što nudi vaša odabrana avio-kompanija. Generalno, svi programi za UM imaju za cilj smanjenje stresa i straha kod deteta koje putuje samo, kao i pružanje sigurnosti roditeljima da je dete u dobrim rukama.

Uobičajene procedure
Rezervacija karte: Prilikom rezervacije, neophodno je navesti da se radi o putovanju deteta bez pratnje. Mnoge kompanije zahtevaju da se usluga prijavi unapred, ponekad čak i nekoliko dana pre puta. Roditelji treba da znaju da se usluga često ne može dodati putem interneta, već je potrebna direktna komunikacija sa službom za korisnike.
Popunjavanje formulara: Roditelji/staratelji moraju popuniti posebne formulare sa informacijama o detetu, kontaktima osoba koje ga ispraćaju i dočekuju, te eventualnim medicinskim potrebama. Ovi formulari sadrže i izjavu o saglasnosti roditelja i instrukcije u slučaju kašnjenja, promene leta ili vanrednih situacija.
Dolazak na aerodrom: Preporučuje se da roditelji dođu na aerodrom najmanje dva sata ranije, odnosno i ranije ako je reč o međunarodnom letu. Osoba koja ispraća dete mora ostati na aerodromu do poletanja aviona – neke kompanije zahtevaju da bude prisutna i 15–30 minuta nakon poletanja u slučaju da let bude otkazan.
Bezbednosna kontrola: Dete prolazi kroz standardne bezbednosne provere, u pratnji predstavnika avio-kompanije. Roditelj u tom trenutku više ne može da prati dete. Preporučuje se da dete ne nosi ništa što bi moglo izazvati dodatne provere – poput elektronskih igračaka sa litijumskim baterijama u prtljagu za predaju.
Ukrcavanje i let: Dete se ukrcava među prvima i smešta se na mesto koje je unapred određeno. Tokom leta, osoblje vodi računa o detetu i redovno proverava kako se oseća. Ako je reč o dužem letu, obezbeđuje se obrok, piće i dodatna pažnja. Preporučuje se da dete ima knjigu, tablet ili igračku koja ga umiruje.
Dolazak i preuzimanje: Po sletanju, dete se predaje osobi koju su roditelji prethodno ovlastili, nakon provere identiteta. Ako ta osoba ne dođe, dete se vraća u službu za korisnike i ostaje pod nadzorom. U nekim slučajevima, kompanije naplaćuju dodatne troškove ako osoba za preuzimanje kasni.

Usluge tokom putovanja
Pomoć pri čekiranju: Deci se pruža pomoć tokom prijave za let, gde se proveravaju njihovi putni dokumenti i predaje prtljag. Dete dobija karticu sa podacima i često narukvicu sa oznakom „Unaccompanied Minor“ radi lakšeg prepoznavanja.
Nadzor na aerodromu: Deca bez pratnje neće ostati sama da lutaju aerodromskim terminalom čekajući na ukrcavanje. Zaposleni avio-kompanije ostaje sa detetom tokom celog čekanja – u nekim slučajevima, aerodromi ili avio-kompanije imaju posebne zone namenjene deci. Ove prostorije mogu imati igračke, televizore ili čak osoblje specijalizovano za rad sa decom.
Prioritetno ukrcavanje: Deci se obično daje prednost pri ukrcavanju kako ne bi čekala u redovima. Ukrcavanje među prvima omogućava im da se udobno smeste pre dolaska ostalih putnika. Ujedno se izbegava gužva i dodatni stres.
Dolazak: Deca bez pratnje biće izvedena iz aviona i sprovedena kroz kontrolu pasoša i preuzimanje prtljaga od strane predstavnika avio-kompanije, nakon čega se predaju roditelju ili staratelju koji ih dočekuje. Ova procedura često podrazumeva identifikaciju uz originalni dokument i potpisivanje potvrde o prijemu deteta.
Pravila za decu bez pratnje kod regionalnih i lou-kost prevoznika
Er Srbija nudi sveobuhvatnu uslugu pratnje za decu uzrasta od 5 do 12 godina, uz obaveznu rezervaciju putem Kontakt centra ili poslovnice. Cena zavisi od destinacije i kreće se od 50 do 140 evra za direktne letove, dok se kod letova sa presedanjem sabiraju iznosi po segmentima.
Kroacija erlajns takođe omogućava putovanje dece bez pratnje od 5 do 12 godina, uz obaveznu uslugu pratnje čija je cena 40 evra za domaće, odnosno 70 evra za međunarodne letove. Usluga je dostupna i za decu od 12 do 17 godina uz prethodni zahtev.
Er Montenegro pruža uslugu pratnje za decu od 5 do 12 godina po ceni od 50 evra po pravcu, a može se organizovati i za stariju decu uz saglasnost roditelja.
Austrijan erlajns, iako nije regionalna kompanija u užem smislu, veoma je prisutna u regionu i nudi standardizovanu UM uslugu u okviru Lufthanza grupe, uz cene koje se kreću od 85 do 100 evra u zavisnosti od rute.
S druge strane, niskotarifne (lou-kost) avio-kompanije, poput Viz era, Rajan era, izi džeta i drugih, ne nude uslugu pratnje i ne prihvataju decu mlađu od 14 godina za samostalno putovanje. Deca moraju putovati u pratnji osobe koja ima najmanje 16 godina i koja preuzima punu odgovornost tokom putovanja. Ova ograničenja čine lou-kost prevoznike nepogodnim za putovanja dece bez odrasle pratnje.

Uslovi
U većini slučajeva avio-kompanije neće dozvoliti mlađim putnicima da lete sami bez nekog oblika pomoći. Generalno, u SAD-u deca mlađa od 12 godina ne mogu leteti bez programa za decu bez pratnje, dok je za decu uzrasta od 12 do 16 godina ta usluga opciona. Iako je za stariju decu izborna, obično je preporučljivo platiti dodatnu naknadu za program UM, osim ako je vaše dete već iskusno u putovanjima bez pratnje.
Uzrast: Skoro sve avio-kompanije ne dozvoljavaju deci mlađoj od pet godina da putuju bez pratnje. Deca starija od pet godina mogu leteti sama ukoliko kompanija ima program za decu bez pratnje. Međutim, neke kompanije zahtevaju minimalni uzrast od 12 godina. Ako vaše dete ima 16 ili više godina, smatraće se odraslom osobom, te mu pratnja neće biti dostupna. Roditelji treba da imaju u vidu da, iako se dete starije od 12 godina tehnički može smatrati dovoljno samostalnim, u slučaju vanrednih situacija osoblje neće imati formalnu obavezu da preduzme dodatne mere.
Dokumentacija: Pored pasoša vašeg deteta, moraćete da priložite dokumentaciju sa podacima o odgovornoj osobi koja će dete dovesti na aerodrom i dočekati ga po sletanju. Dete će moći da napusti aerodrom samo sa osobom koja je navedena, uz obaveznu proveru identifikacionih dokumenata, poput pasoša ili vozačke dozvole. U nekim državama može biti potrebna i notarska saglasnost oba roditelja, posebno ako dete putuje u inostranstvo.
Važne informacije: Ključni podaci, poput putnog osiguranja, medicinskih informacija (alergije, lekovi i sl.), treba unapred da budu dostavljeni avio-kompaniji. Takođe se preporučuje da se pruži više kontakata za hitne slučajeve ukoliko dođe do nekog incidenta tokom putovanja. Telefonski brojevi bi trebalo da budu aktivni u vreme trajanja leta, kako bi osoblje moglo odmah reagovati.
Imajte na umu da neke avio-kompanije uopšte ne dozvoljavaju deci bez pratnje da putuju. Ako letite tradicionalnom kompanijom, gotovo sigurno će imati UM program, ali manje kompanije ili niskobudžetni prevoznici često nemaju takvu uslugu. Zbog toga je preporučljivo izbegavati niskobudžetne prevoznike ako dete mora putovati samo.

Procedura čekiranja
Tokom celog procesa čekiranja dete mora biti u pratnji odrasle osobe. Nakon završetka procedure čekiranja, član kabinske posade vodi dete kroz bezbednosnu kontrolu i do aviona. Deci se daje prioritet prilikom ukrcavanja kako bi se udobno smestila pre dolaska ostalih putnika. Roditeljima ili starateljima preporučuje se da ostanu na aerodromu dok avion ne poleti, u slučaju da se let iz nekog razloga otkaže. U nekim slučajevima, kompanije zahtevaju da osoba koja je dopratila dete ostane na licu mesta još 30 minuta.
Dodatne mere opreza
Dok ova pravila i regulative uglavnom važe za većinu avio-kompanija koje nude pratnju, nivo usluge može varirati. Takođe imajte u vidu da se obično naplaćuju dodatne takse, a većina američkih avio-kompanija naplaćuje oko 100 dolara po putniku. Dobro je proveriti tačne zahteve i regulative kompanije sa kojom rezervišete let za vaše dete.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.