Sud naložio Er Kanadi da plati više od 10 miliona dolara zbog lažnog oglašavanja cena karata
Avio-kompanija Er Kanada suočava se sa obavezom isplate više od 10 miliona dolara nakon što je Apelacioni sud Kvebeka presudio da je prekršila Zakon o zaštiti potrošača, naplaćujući putnicima više nego što je bilo oglašeno. Odluka je doneta nakon kolektivne tužbe koju su pre oko 15 godina pokrenuli udruženje za zaštitu potrošača i jedan putnik.
Sudija Džudit Harvi ocenila je da je Er Kanada pokazala “neznanje i nemar” kada je zaključila da je izuzeta od primene pokrajinskog Zakona o zaštiti potrošača, pravdajući se time da avio-saobraćaj potpada pod saveznu nadležnost. U presudi se navodi da je kompanija svesno zanemarila interese potrošača, stavljajući sopstvene komercijalne interese u prvi plan.
Tužba datira iz 2010. godine, kada je putnik iz Montreala, Mihael Silas, ukazao da cena avionske karte koju je pokušao da kupi na sajtu Er Kanade nije uključivala sve dodatne troškove, poput naknade za gorivo. Na kraju je platio 124 dolara više od prikazane cene, što je predstavljalo kršenje tada novousvojenog zakona o transparentnosti cena.

Ranija odluka nižeg suda konstatovala je da je došlo do kršenja zakona, ali bez stvarne štete po potrošače. Ipak, Apelacioni sud je preinačio tu odluku, dosudivši kaznenu odštetu kako bi, kako se navodi u presudi, bio „osuđen ozbiljan nemar i neodgovorno ponašanje prema potrošačima“.
Prema presudi, Er Kanada će isplatiti 14,45 dolara za svaku kartu prodatu članovima kolektivne tužbe u periodu od 30. juna 2010. do 8. februara 2012. godine.
Portparol Er Kanade, Piter Ficpatrik, izjavio je da je "presuda zasnovana na različitom tumačenju saveznih i pokrajinskih zakona" koje je kasnije razjašnjeno sudskom praksom, dodajući da se sporne okolnosti ne primenjuju na poslovanje kompanije od 2012. godine.
Er Kanada, kao i mnoge druge tradicionalne avio-kompanije, sve više prelazi na praksu “razdvojenih tarifa”, pri čemu osnovna ekonomska klasa više ne uključuje veliki ručni prtljag. Nova politika, koja je stupila na snagu početkom 2025. godine, izazvala je kritike putnika zbog dodatnih troškova koji nisu odmah vidljivi pri kupovini karata.
Sudija Harvi je u presudi naglasila da je praksa postepenog dodavanja troškova više u funkciji očuvanja konkurentnosti kompanije nego u interesu potrošača.

Istorija pravila o transparentnosti cena u avijaciji
Pravila o obaveznoj transparentnosti cena avio-karata uvedena su u Kanadi početkom 2000-ih, kako bi se odgovorilo na praksu oglašavanja “mamac cena” koje nisu uključivale sve naknade i takse. Slična pravila doneta su i u Sjedinjenim Američkim Državama, kao i u Evropskoj uniji, gde avio-kompanije moraju jasno prikazati ukupnu cenu karte, uključujući sve obavezne dodatke. Cilj ovih propisa bio je da zaštiti potrošače i omogući im realno poređenje cena prilikom kupovine.

Šta putnici treba da znaju
Za putnike, slučaj protiv Er Kanade predstavlja važan podsetnik: prilikom kupovine karata, važno je pažljivo proveriti sve dodatne troškove koji mogu biti uključeni u konačnu cenu – kao što su naknade za prtljag, izbor sedišta ili troškovi usluga na letu.
Cena koja se prvo prikaže na ekranu često ne odražava ukupan iznos koji će na kraju biti naplaćen.
Putnicima se savetuje da pre konačne kupovine uvek pregledaju sve stavke i uslove tarife kako bi izbegli neočekivane doplate. Er Kanada još uvek razmatra mogućnost podnošenja žalbe na najnoviju sudsku odluku.
(Aero.rs)
Video: Jedini preživeli lažni MiG-29: Kako je jedna maketa izbegla i NATO i uništenje u filmu Darka Bajića
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.