Dve decenije Erbasa A380: Kako je nastao najveći putnički avion na svetu

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Pre tačno 20 godina, 27. aprila 2005. godine, Erbas A380 je poleteo po prvi put iz Tuluza, Francuska. Tog dana, tačno u 10:30, testni avion MSN001 uzleteo je po lepom vremenu privlačeći pažnju cele planete. A380 je od samog početka bio zamišljen kao projekat koji će promeniti lice komercijalnog avio-saobraćaja, nudeći neviđenu kombinaciju kapaciteta, udobnosti i dometa.

Tokom razvoja, Erbas je registrovao više od 380 patenata, uvodeći revolucionarna rešenja poput potpunog digitalnog modela (DMU). A380 je bio prvi avion u istoriji koji je u potpunosti projektovan u trodimenzionalnom CAD sistemu, što je omogućilo da se svi delovi, sistemi i instalacije precizno razviju i usklade u virtuelnom okruženju pre nego što su ušli u fazu proizvodnje.

Foto: Airbus.com

Pre A380, uobičajeno je bilo praviti velike fizičke makete aviona (ili njegovih sekcija) u realnim dimenzijama, što je bilo skupo i sporo.

Ovaj avion otvorio je novo poglavlje u dizajnu putničkih aviona i pomerio granice mogućeg u avio-industriji.

Foto: Airbus.com

Tehnička superiornost i globalni uspeh

Impresivnih dimenzija A380 – dužine od 72,7 metara, raspona krila od 79,7 metara i maksimalne poletne mase od oko 575 tona – omogućavaju mu da preveze do 853 putnika u jedno klasi, odnosno oko 555 putnika u standardnoj trokalsnoj konfiguraciji, na razdaljini od čak 15.200 kilometara.

Od kada je Singapur Erlajns obavio prvi komercijalni let A380 na ruti Singapur–Sidnej 25. oktobra 2007. godine, ovaj avion je prevezao više od 300 miliona putnika na više od 800.000 letova širom sveta. Karte za prvi let bile su ponuđene na aukciji, a sav prihod doniran je u humanitarne svrhe, čime je istorijski trenutak dobio i posebnu društvenu dimenziju.

Foto: Airbus.com

Danas je oko 180 primeraka A380 i dalje aktivno u floti vodećih svetskih avio-kompanija. Najveći korisnik je Emirejts, dok među operaterima značajno mesto zauzimaju i Singapur Erlajns, Britiš Erlajns, Lufthanza, Kvantas, Katar Ervejz, Korian Er, Ol Nipon Ervejz i Azijana Ervejz.

Foto: Airbus.com

Budućnost A380: Testna platforma za novu eru

Iako se A380 više ne proizvodi, njegov uticaj na avio-industriju ne jenjava. Erbas koristi testni primerak MSN001 za ispitivanja najnovijih tehnologija, uključujući napredne pogonske sisteme, kako bi unapredio sigurnost, efikasnost i ekološku prihvatljivost budućih aviona.

Zahvaljujući velikom klirensu trupa i konfiguraciji sa četiri motora, A380 je idealna platforma za ispitivanje novih koncepata pogona, što će doprineti razvoju sledeće generacije putničkih aviona.

Dve decenije nakon prvog leta, Erbas A380 ostaje simbol inženjerske hrabrosti i tehničke izvrsnosti. Iako je bio zamišljen kao avion za eru masovnog interkontinentalnog putovanja, danas igra ključnu ulogu u oblikovanju avijacije budućnosti.

(Aero.rs)

Video: Jedini preživeli lažni MiG-29: Kako je jedna maketa izbegla i NATO i uništenje u filmu Darka Bajića

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>