
Prvi javni snimak Falcona 6X Avio službe Vlade Republike Srbije, zabeležen na aerodromu u Banjaluci
Na aerodromu u Banjaluci zabeležen je juče, u nedelju 27. aprila, prvi javni snimak novog aviona Daso Falkon 6X(Dassault Falcon 6X), kojim raspolaže Avio služba Vlade Republike Srbije. Let je izveden povodom dolaska Predsednika Srbije Aleksandra Vučića u Banjaluku, gde je prisustvovao obeležavanju Dana sećanja na žrtve zločina genocida NDH u koncentracionom logoru Jasenovac i njegovom najvećem stratištu u Donjoj Gradini.

Ovo je bila prilika da avio-javnost prvi put zabeleži operativnu upotrebu novog aviona Falkon 6X Avio-servisa Vlade Srbije, modernog poslovnog aviona dugog doleta, čije tehničke karakteristike i mogućnosti ćemo vam predstaviti u nastavku.
Porta Aero.rs je pre tačno godinu dana imao priliku da prisustvuje prezentaciji aviona Falcon 6x u Beogradu o čemu smo tada i pisali.

Daso Falkon 6X: Novi standard u svetu poslovne avijacije
Daso Falkon 6X predstavlja najnoviji korak francuskog proizvođača u segmentu velikih poslovnih aviona dugog doleta. Nakon komplikovanog iskustva sa modelom Falkon 5X (Falcon 5X), koji je otkazan zbog neuspeha motora Sajfran Silverkrest (Safran Silvercrest), Dassault je brzo preokrenuo situaciju lansiravši 6X – produženu i unapređenu verziju sa motorima Prat i Vitni PW812D (Pratt & Whitney PW812D). Falkon 6X je poletao prvi put 10. marta 2021. godine, a u redovnu upotrebu ušao 30. novembra 2023, nakon uspešne sertifikacije od strane američke Federalne uprave za avijaciju (FAA) i Evropske agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA).

Falkon 6X ima najširu kabinu među poslovnim avionima razvijenim za ovu svrhu, sa širinom od 2,58 metara. Kabina je visoka 1,98 metara i dugačka 12,30 metara, pružajući više prostora za rad, odmor i druženje tokom dugih letova. Ukupna zapremina kabine iznosi 52,2 m³.
Avion koristi napredno krilo površine 70,7 m² koje omogućava maksimalnu poletnu težinu od 35.135 kilograma. Krilo, zajedno sa digitalnim sistemom kontrole leta, pruža izvanredne performanse na kratkim pistama i omogućava stabilan let u turbulentnim uslovima.

Performanse: Dominacija u klasi
Falkon 6X ima dolet do 5.500 nautičkih milja (10.200 km) pri brzini krstarenja 0,80 maha (Mach 0.80), dok maksimalna brzina iznosi 0,90 maha (Mach 0.90). Avion može da leti na visinama do 51.000 stopa (15.545 metara), što omogućava izbegavanje komercijalnih koridora i većine vremenskih nepogoda, obezbeđujući brže, sigurnije i udobnije putovanje na dugim relacijama. Zahvaljujući naprednom sistemu za kontrolu pritiska, kabinski pritisak održava se na visini od samo 3.950 stopa (1.204 metra) pri visini krstarenja, što značajno smanjuje umor putnika i poboljšava opšte fizičko stanje po dolasku na destinaciju.

Minimalna dužina poletanja iznosi samo 1.560 metara, a minimalna dužina sletanja 744 metra, što omogućava pristup aerodromima sa kratkim pistama kao što su London Siti (London City) i Sent Trope (Saint-Tropez).
Pogon obezbeđuju dva motora Prat i Vitni PW812D (Pratt & Whitney PW812D), svaki sa potiskom od 13.500 funti. Ovi motori su kompatibilni sa održivim avionskim gorivom (SAF) do 50% i donose dvocifreno poboljšanje u potrošnji goriva u poređenju sa prethodnim generacijama. Takođe koriste napredne tehnologije za smanjenje emisije štetnih gasova i buke.

Kabina Falkona 6X nudi konfiguracije za do 16 putnika u tri odvojene zone. Veliki prozori i svetlarnik iznad kuhinje pružaju prirodno osvetljenje.
Nivo buke u kabini je ispod 50 dB-SIL, dok se vazduh konstantno osvežava kroz bolničkog kvaliteta HEPA filtere.
Falkon 6X donosi najnoviju verziju Izi IV (EASy IV) kokpita, zasnovanog na Hanivel Primus Epik (Honeywell Primus Epic) sistemu, sa unapređenom grafikom i novim funkcijama poput prikaza pokretnih mapa na aerodromu i prediktivnog vremenskog radara.

Sistem Falkon Aj (FalconEye) kombinuje sintetički i realni prikaz terena na Hed-ap displeju (Head-Up Display), pružajući pilotima izuzetnu svest o situaciji čak i u lošim vremenskim uslovima.
Falkon 6X je takođe prvi Dassaultov model sa sistemom za inertizaciju gorivnih rezervoara azotom, dodatno povećavajući nivo bezbednosti.

Modernizacija flote Avio službe Republike Srbije
Avio služba Vlade Republike Srbije, zadužen za prevoz najviših državnih zvaničnika, sa ulaskom Daso Falkona 6X značajno je unapredio svoje kapacitete. Trenutnu flotu čine avioni Embraer Legacy 600 (Embraer Legacy 600) registrovan kao YU-SRB, koji je u službu ušao 2018. godine, i Lir džet 31A (Learjet 31A) registrovan kao YU-BRZ, proizveden 1991. godine, koji i dalje aktivno obavlja kraće i srednje letove. Do skoro je u upotrebi bio i Daso Falkon 50 (Dassault Falcon 50), proizveden 1981. godine, koji je povučen iz operativne upotrebe 2023. godine.
Novi Falkon 6X (Falcon 6X), moderan poslovni avion dugog doleta, obezbeđuje značajno unapređenje operativnih mogućnosti, omogućavajući veći dolet, bolje performanse na kratkim pistama i savremenu opremu za obavljanje zahtevnih službenih zadataka.

Njegovim ulaskom u flotu, Avio služba Vlade Republike Srbije raspolaže letelicom razvijenom po najvišim standardima bezbednosti i efikasnosti, čime se dodatno osigurava pouzdanost i fleksibilnost u realizaciji zvaničnih i međunarodnih misija Republike Srbije, uz mogućnost direktnih letova iz Beograda do destinacija kao što su Njujork, Los Anđeles, Johanesburg, Peking i Tokio, bez potrebe za međusletanjem.
(Aero.rs)
Video: Jedini preživeli lažni MiG-29: Kako je jedna maketa izbegla i NATO i uništenje u filmu Darka Bajića
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.