Vreme čitanja: oko 4 min.
Falcon 6X u Beogradu: Luksuz u tišini na 15.000 metara, a poleće kao Rafal
Vreme čitanja: oko 4 min.
Dassault sa pravom naziva Falcon 6x "privm extra-widebody poslovnim avionom". Predviđen je za do 15 putnika.
Francuski proizvođač Dassault Aviation sve češće se u Srbiji pominje od strane najviših državnih zvaničnika kao skoro pa izvesni isporučioc budućih borbenih aviona Vojske Srbije.
Kako u polu šali kažu predstavnici ove kompanije, Dassault ima samo dva proizvoda: višenamenski borbeni avion Rafale i luksuzni bizjet - poslovni avion Falcon u više varijanti.
Najnoviji - i najveći - dvomotorni poslovni avion iz porodice Falcon koja postavlja već više od šest decenija standarde avionskog prevoza na najvišem nivou, kako po pitanju udobnosti tako i - bukvalno visine leta - predstavljen je prošlog vikenda u Beogradu.
Domaćin Falconu 6X bila je beogradska avio-kompanija Prince Aviation čiji je Falcon 2000LXS kako je Aero.rs tada pisao, dobio od svog proizvođača Dassault Aviation prestižno priznanje Fleet Leader, odnosno za avion ovog tipa sa najviše naleta u EMEA području, odnosno Evropi, Bliskom istoku i Africi.
Predstavnici kompanije koja nosi ime svog čuvenog osnivača Serža Dasoa sa ponosom ističu kako je njihov 6X sertifikovan je u avgustu od evropske EASA i američke FAA i formalno je ušao u upotrebu poslednjeg dana novembra prošle godine.
6X spada među najprostranije poslovne avione - zahvaljujući ne samo veličini trupa već i dizajnu enterijera u kome dominiraju svetli tonovi sa detaljima boje drveta i luksuznim modularnim sedištima nemate uopšte osećaj da ste u - često klaustrofobičnoj - letilici.
Subjektivan osecaj prostora dopunjava i odlična osvetljenost kabine - proizvođač ponosno ističe da avion ima čak 30 velikih prozora i tzv skylight krovno svetlo.
Kabina Falkona 6X omogućava "više slobode kretanja, privatnosti i opuštanja, kao i više prostora za rad". Proizvođač navodi da može biti prilagođena specifičnim potrebama. "Kombinacija fleksibilnog radnog prostora i dnevnog boravka, sa ergonomski dizajniranom udobnošću, pomoći će vam da ostanete osveženi i postignete više dok putujete dalje" navode u Dassaultu.
Na demonstracionom letu Dassaultovi fabrički piloti izveli su tzv. performance takeoff, odnosno poletanje koje demostrira svu sirovu snagu ovog Falcona: zahvaljujući svojim aerodinamičkim karakteristikama i odnosa potiska motora i mase posle odvajanja od piste, avion penje pod uglom od nekih 30 stepeni koji je u komercijalnoj avijaciji uglavnom nezamisliv.
Putnicima nenaviknutim na ovakvo poletanje više se čini da su u borbenom avionu nego u luksuznom putničkom - uostalom to i nije baš daleko od istine, obzirom da avioni Falcon dele "genetiku" jednako uspešnih francuskih lovačkih aviona Mirage i danas Rafale.
Upravo je to jedan od aduta Dassaulta u prodaji poslovih aviona: francuski proizvođač neretko ističe kako je u avione Falcon ugrađena tehnologija razvijana po najvišim vojnim standardima, kao i da je proces proizvodnje jednako rigorozno kontrolisan.
Pilotima pomaže sistem nazvan FalconEye koji korene svoje tehnologije ima takođe u vojnoj industriji i za koji se tvrdi da "povećava bezbednosnu marginu" u u situacijama smanjene vidljivosti ili na aerodromima sa izazovnom konfiguracijom terena
Ana Devilie, regionalna direktorka prodaje Dassault Falcona sa ponosom ističe da 6X ima visinu kabine od - za poslovni avion - enormnih 1.98 i širinu 2.54 m kao i već pomenutu (pr)osvetljenost putničkog prostora. Dolet od 5.500 nautičkih milja (preko 10.000 km) je dovoljan od Beograda do istočne obale SAD.
Devilie podseća da je Falcon prisutan više od četiri decenije u Srbiji i regionu - vlada bivše SFRJ kupila je svojevremeno dva tada najmodernija Falcon 50 aviona, od kojih je jedan i dalje u Srbiji.
Regionalna direktoraka francuskog proizvođača ističe i višegodinje partnerstvo sa Prince Aviation koji u svojoj floti ima Falcon 2000LXS, a pre su koristili jedan avion istog tipa, kao i tromotorni Falcon 900.
Demosntracioni let tarajao je nesto manje od dvva sata. Posle poletanja, 6X se zaputio ka jugozapadu, preko Valjeva, Višegrada i Žabljaka do Bokokotorskog zaliva, penjući do visine od 43.00o stopa (13.100 metara), više od većine putničkih aviona u saobraćaju.
Upravo je ova mogućnost leta "iznad ostalih" jedna od prednosti poslovne avijacije. Falcon 6X je sertifikovan za letove do FL510 - 51.100 stopa (15.500 metara) iznad nivoa mora. Na ovim visinama atmosfera je znatno mirnija, skoro bez turbulencija pa samim tim je i putovanje ugodnije.
Kada je negde na ulasku u vazdušni prostor Crne Gore fabrički Falcon 6X dostigao planiranu visinu, Tomas, predstavnik Dassaulta je zatvorio pregrade koje dele centralni deo kabine - slobono možemo reći salona - od kokpita i zadnjeg dele gde su dva troseda koji se po potrebi mogu rasklopiti u krevete - dva single ili jedan king size iliti bračni.
Osećaj je kao kad gledate film i nenadano neko isključi ton. "Dobrodošli u tišinu", kaže Tomas ne skrivajući zadovoljstvo reakcijom putnika. Kako je na 51.100 stopa možemo samo da zamislimo.
Dassault sa pravom naziva Falcon 6x "privm extra-widebody poslovnim avionom". Predviđen je za do 15 putnika. Pogonjen je najnovijom generacijom PW800 motora, koji mogu da rade i na ekološki prihvatljivo gorivo (SAF - Sustainable Aviation Fuel)
(Aero.rs)
Video: Dassault Falcon 2000
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.