Putnici na udaru: EU razmatra naplatu ručnog prtljaga i pomeranje roka za odštetu zbog kašnjenja letova

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Evropska unija priprema kontroverzne izmene propisa koje bi mogle značajno uticati na prava putnika u avio-saobraćaju. Na sastanku ambasadora država članica u Briselu, koji se održava u sredu 4. juna, na stolu će se naći predlozi da se avio-kompanijama omogući naplata ručnog prtljaga i produži minimalno trajanje kašnjenja leta koje putniku daje pravo na novčanu naknadu.

Predlog reforme, koji dolazi od trenutnog predsedavajućeg Saveta EU – Poljske, deo je šireg paketa kojim se nastoji modernizovati Uredba EU o pravima putnika u avio-saobraćaju, koja datira još iz 2004. godine. Planirane izmene izazvale su snažne reakcije kako u organizacijama za zaštitu potrošača, tako i među samim prevoznicima, a konačna odluka bi mogla imati dalekosežne posledice za putnike širom Evrope, uključujući Srbiju i region.

putovanje avion aerodrom kofer muškarac student Foto: Shutterstock

Ručni prtljag više neće biti besplatan?

Jedna od centralnih tačaka predloga odnosi se na ručni prtljag. Naime, u nacrtu reforme predviđa se da avio-kompanije dobiju zakonsku mogućnost da naplaćuju kabinski prtljag koji se ne može smestiti ispod sedišta. Putnicima bi ostala mogućnost da bez dodatne naknade unesu samo jednu manju torbu ili ranac, dok bi koferčići i drugi komadi prtljaga koji se stavljaju u kabinske police mogli biti tarifirani.

Takva praksa već postoji kod više niskotarifnih prevoznika poput Rajanera (Ryanair), Viz era (Wizz Air) i Izi džeta (easyJet), ali do sada je bila predmet brojnih pritužbi i sudskih sporova. Evropska organizacija potrošača BEUC nedavno je podnela zvaničnu žalbu protiv sedam niskotarifnih avio-kompanija, optužujući ih za nezakonitu naplatu usluga koje bi trebalo da budu deo osnovne cene karte.

Kofer putovanje Foto: Shutterstock

„Sud pravde EU je već jasno presudio da je ručni prtljag razumnog formata deo osnovne usluge i da njegovo unošenje u kabinu ne sme biti dodatno naplaćivano“, izjavio je Stiven Berger iz BEUC-a, upozorivši da bi novi propisi legalizovali naplatu koja je do sada bila nezakonita.

S druge strane, udruženje avio-kompanija A4E (Airlines for Europe), koje okuplja najveće evropske prevoznike, brani predlog kao način da se usklade različite prakse na tržištu. „Trenutna inicijativa samo precizira dimenzije ličnih predmeta kako bi se obezbedila transparentnost za sve putnike i avio-kompanije“, rekao je Kevin Hajni, direktor komunikacija A4E.

Bali Indonezija otkazani letovi vulkan erupcija Foto: Tanjug/AP

Produženje roka za pravo na kompenzaciju

Još veći otpor izaziva predlog da se izmeni važeće pravilo prema kojem putnici imaju pravo na odštetu od 250 do 600 evra ako let kasni tri sata ili više. Prema novom nacrtu, taj prag bi se pomerio na četiri, pa čak i šest sati, u zavisnosti od dužine planiranog putovanja.

Evropska komisija je još 2013. godine predlagala da se prag podigne na pet sati, ali je taj predlog povučen zbog negodovanja javnosti. Sada se u istom pravcu ide sa poljskim predlogom, što je izazvalo bojazan da bi milioni putnika izgubili pravo na nadoknadu.

„Ako se ovaj predlog usvoji, mnogi putnici koji danas imaju pravo na kompenzaciju – sutra ga više neće imati“, upozorava Berger iz BEUC-a. „To bi bio težak udarac na temelje putničkih prava u EU.“

Organizacija A4E pak smatra da bi fleksibilniji rokovi pomogli avio-kompanijama da bolje upravljaju kriznim situacijama. „Zamena aviona ili posade nakon tehničkog problema može potrajati. Produženje roka za kompenzaciju omogućilo bi nam realističnije upravljanje operacijama“, smatra Hajni.

Ryanair easyJet Foto: Shutterstock

Spor unutar EU, Španija i Nemačka protiv promena

U Savetu EU trenutno ne postoji saglasnost o ovim pitanjima. Nemačka i Španija jasno su se izjasnile protiv ublažavanja prava putnika, dok druge članice, naročito iz istočne Evrope, naginju fleksibilnijem pristupu u korist avio-kompanija. Po pravilima EU, desetak država članica može činiti manjinu koja blokira donošenje odluke, što ostavlja ishod pregovora otvorenim.

Zanimljivo je da je špansko tržište jedno od najaktivnijih po pitanju zaštite prava putnika – prošle godine vlasti u Madridu kaznile su pet avio-kompanija sa ukupno 179 miliona evra zbog neosnovane naplate ručnog prtljaga.

Lufthansa Airbus A319 Salinger Igor

Kakav je uticaj na Srbiju?

Iako Srbija nije članica Evropske unije, većina pravila o pravima putnika koja se donose u Briselu posredno se primenjuje i u Srbiji, jer se prevoznici iz EU redovno povezuju sa srpskim aerodromima. Osim toga, domaća avio-kompanija Er Srbija (Air Serbia) operiše brojne letove u EU, pa se pravila koja se odnose na kašnjenja, otkazivanja i prtljag u velikoj meri tiču i srpskih putnika.

Ukoliko novi propisi stupe na snagu, putnici iz Srbije koji koriste usluge evropskih avio-kompanija, naročito niskotarifnih, mogli bi se naći u situaciji da plaćaju dodatne takse za prtljag koji su do sada besplatno unosili u kabinu, a takođe bi im bilo teže da ostvare pravo na odštetu u slučaju kašnjenja.

aerodrom istanbul Foto: Shutterstock

Predlog o izmenama prava putnika izazvao je žestoku debatu između potrošačkih udruženja i avio-industrije. Dok jedni vide naplatu ručnog prtljaga i produženje roka za kompenzaciju kao korak unazad u zaštiti putnika, drugi smatraju da su promene neophodne kako bi se tržište modernizovalo a avio-kompanijama omogućilo da "bolje upravljaju u kriznim situacijama".

Konačna odluka zavisiće od složene političke dinamike unutar EU, ali i od spremnosti država članica da brane interese svojih građana. Ako bude usvojena u predloženom obliku, reforma bi mogla označiti novu eru u evropskom avio-saobraćaju – onu u kojoj putnici plaćaju više, a dobijaju manje.

(Aero.rs)

Video: Airbus Helicopters H120

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>