
Erbas beleži pad isporuka, problemi će se protezati do 2028.
Erbas (Airbus) je tokom maja ove godine isporučio oko 51 avion, što predstavlja pad od 4% u odnosu na isti mesec 2024. godine. Ukupno je od početka 2025. godine isporučeno 243 aviona, što je za 5% manje nego u istom periodu lane. I pored ovih rezultata, evropski proizvođač zadržava ambiciozan cilj – da do kraja godine isporuči 820 aviona, što bi predstavljalo rast od 7% u odnosu na 2024.
Sve više avio-kompanija izražava nezadovoljstvo zbog kašnjenja u isporukama, koje otežavaju planiranje saobraćaja i usporavaju obnovu flota na globalnom nivou.

GE kao usko grlo
Uzrok zaostatka delom se nalazi kod dobavljača motora, pre svega kompanije GE Aerospace, koja se suočava sa ozbiljnim izazovima u lancu snabdevanja. Generalni direktor kompanije, Lari Kalp (Larry Culp), izjavio je da problemi sa isporukama potiču od oko 15 ključnih dobavljača, te da je angažovano više od 500 inženjera koji direktno rade sa njima na identifikaciji i otklanjanju uskih grla.
GE, Erbas i više vodećih avio-kompanija nedavno su najavili niz bezbednosnih i operativnih mera za poboljšanje transparentnosti i kontrole u lancima snabdevanja, nakon što su otkrivene nepravilnosti u dokumentaciji prilikom jedne globalne revizije.

Kašnjenja do 2028?
Iako je situacija sa radnom snagom i dostupnošću pojedinih delova poboljšana, motori i strukturalne komponente i dalje predstavljaju najveće izazove. Prema izveštaju portala Simple Flying, Erbas je nedavno obavestio svoje klijente da bi isporuke mogle kasniti i do tri godine. To znači da bi avioni planirani za isporuku 2027. godine mogli stići tek 2028, što dodatno otežava dugoročno planiranje flota.
Mnoge avio-kompanije već su prinuđene da produže životni vek starijih aviona, a pojedine linije su privremeno ukinute zbog nedostatka kapaciteta.

Erbas ispred Boinga
Uprkos izazovima, Erbas i dalje beleži bolje rezultate u poređenju sa svojim američkim konkurentom. I dok Boing (Boeing) prolazi kroz seriju kriza koje su mu potresle reputaciju i operativne planove, Erbas se oslanja na uspeh modela A321neo koji dominira među uskotrupnim avionima.

Najnoviji tehnički pomak Erbasa je završetak prvog para krila za teretnu verziju A350 (A350F), u fabrici u Broughtonu. Krila će biti prebačena u Bremen putem aviona BelugaXL radi konačne ugradnje, a prvi probni letovi A350F očekuju se tokom 2026. i 2027. godine.
Ovaj model koristi napredne kompozitne materijale i projektovan je da odgovori na rastuće zahteve globalnog kargo tržišta.
(Aero.rs)
Video: Airbus Helicopters H120
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.