
Svako sletanje aviona ostavlja trag: Koliko gume ostane na pisti posle svakog sletanja?
U avijaciji se pažnja najčešće usmerava na ono što se dešava u vazduhu, dok mnogi važni procesi na zemlji ostaju van fokusa putnika i javnosti – iako su neophodni za bezbedan let. Jedan od tih nepoznatih aspekata jeste sloj gume koji avioni svakodnevno ostavljaju na pistama širom sveta.
Naime, prilikom svakog sletanja, trenje između pneumatika aviona i piste pri velikoj brzini dovodi do skidanja sloja gume sa točkova. U proseku, u zavisnosti od veličine aviona, između 0,5 i 1,5 kilograma gume ostane na asfaltu – i to samo od jednog sletanja.
Na velikim aerodromima, poput Međunarodnog aerodroma u Dubaiju, gde svakodnevno sleću stotine aviona, to znači da se dnevno na pisti može nakupiti više od 250 kilograma gume. Tokom nekoliko meseci, akumulira se sloj koji može značajno uticati na prianjanje točkova aviona pri sletanju, što direktno utiče na bezbednost.
Prema nekim procenama, svake godine se širom sveta nakupi više od 100.000 tona gumene naslage na pistama komercijalnih aerodroma. Ovaj otpad se najčešće ne može reciklirati, jer se trenjem menja njegova struktura i često se kombinuje sa uljima i drugim zagađivačima.

Zato se na većini većih aerodroma redovno sprovode specijalizovane operacije uklanjanja gume.
Uklanjanje gume obavlja se specijalizovanim vozilima koja kombinuju mlaznice za vodu pod izuzetno visokim pritiskom i rotacione četke, kako bi efikasno odstranila nataložene slojeve sa površine piste. Operacije se uglavnom obavljaju noću, kada je saobraćaj manji, a piste privremeno zatvorene.

Aerodrom u Frankfurtu, na primer, uklanja gumu sa svojih pista najmanje osam puta godišnje, koristeći vozila sa mlaznicama koje usmeravaju vodu pod pritiskom od čak 2.500 bara. Svaka ovakva operacija uklanja i do tri tone gume sa samo jedne piste.
Troškovi ovih operacija nisu zanemarljivi – čišćenje piste od gumenih naslaga košta između 30.000 i 60.000 evra, u zavisnosti od veličine aerodroma, dužine piste i količine nakupljene gume. Iako se o tome retko govori, uklanjanje gume predstavlja značajan stavku u budžetu za održavanje aerodromske infrastrukture.
Uklanjanje gume sa piste nije samo pitanje čistoće, već vitalni deo bezbednosnog sistema. Ako se sloj ne ukloni na vreme, dolazi do smanjenog trenja između točkova aviona i podloge, što povećava rizik od izletanja sa piste, naročito u uslovima kiše ili snega.
Iako ostaje van vidokruga putnika, ovaj posao jasno pokazuje koliko se savremeni avio-saobraćaj oslanja na rad ljudi i sistema van pogleda putnika – onih koji možda nisu u kabini ili kontrolnom tornju, ali bez kojih letenje ne bi bilo moguće.
(Aero.rs)
Video: Airbus Helicopters H120
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.