Er Lingusov novi A321XLR teško oštećen pri sletanju u Dablinu, sledi višemilionska popravka
Irski nacionalni avio-prevoznik, Er Lingus (Aer Lingus) se suočio sa ozbiljnim operativnim problemom nakon što je jedan od njegovih najnovijih aviona tipa Erbas A321XLR pretrpeo tvrdo sletanje na aerodromu Dablin (Dublin Airport – DUB). Avion, registarske oznake EI-XLT, sleteo je iz Londona (London Heathrow – LHR) u uslovima jakog vetra, a incident je rezultirao značajnim oštećenjima stajnog trapa i dugotrajnim prizemljenjem letelice.
Prema dostupnim informacijama, podaci sa leta pokazali su da je sila pri dodiru sa pistom dostigla oko 3,3G, što je višestruko iznad vrednosti uobičajenih komercijalnih sletanja. Takav nivo opterećenja automatski se klasifikuje kao teško sletanje i zahteva obavezne tehničke preglede, uz mogućnost ozbiljnih strukturnih oštećenja.
Video-snimci sa aerodroma u Dablinu, koji su se pojavili na društvenim mrežama, prikazuju izražen odskok aviona prilikom kontakta sa pistom, što dodatno potvrđuje težinu incidenta. Iako su savremeni putnički avioni projektovani sa značajnim bezbednosnim rezervama, sile ove magnitude predstavljaju ozbiljan stres za kritične strukture, pre svega za stajni trap.
Nakon sprovedenih tehničkih pregleda zaključeno je da stajni trap na avionu EI-XLT ne može biti popravljan u okviru standardnih procedura, već da je neophodna njegova potpuna zamena. Reč je o jednom od najskupljih i tehnički najzahtevnijih zahvata u održavanju putničkih aviona, što će, prema procenama, Er Lingus koštati više miliona evra.
Dodatni problem predstavlja činjenica da A321XLR koristi ojačani stajni trap, prilagođen većoj maksimalnoj poletnoj masi i dugolinijskim operacijama. To povećava složenost zahvata, ali i troškove rada, jer su potrebni specijalizovana oprema, visoko kvalifikovani mehaničari i dodatni regulatorni pregledi pre povratka aviona u upotrebu.
Avion EI-XLT je ostao prizemljen u Dablinu od sredine decembra, što direktno utiče na raspoloživost flote Er Lingusa u trenutku kada su uskotrupni avioni sa velikim doletom od velikog značaja za transatlantsku mrežu ove kompanije. Svaki dan van upotrebe znači i gubitak prihoda, naročito imajući u vidu da se A321XLR pretežno koristi na linijama ka Severnoj Americi, koje ostvaruju viši prihod po letu.
EI-XLT je isporučen Er Lingusu u decembru 2024. godine i bio je jedan od prva dva A321XLR u floti irskog prevoznika. Iako je u eksploataciji manje od godinu dana, avion je već bio angažovan na kombinaciji evropskih i interkontinentalnih linija, uključujući destinacije na istočnoj obali Sjedinjenih Američkih Država.
Er Lingus trenutno raspolaže sa pet aviona tipa A321XLR, uz ukupnu narudžbinu za šest primeraka. S obzirom na mali broj ovih aviona u floti, privremeni gubitak jednog primerka ima znatno veći operativni uticaj nego kod avio-kompanija sa većim flotama.
A321XLR predstavlja jedan od važnih stubova strategije Er Lingusa, jer omogućava direktno povezivanje Dablina sa sekundarnim gradovima u Severnoj Americi, koji ranije nisu bili isplativi za širokotrupne avione. Produženo prizemljenje jednog aviona dodatno opterećuje preostalu flotu i još jednom ukazuje na osetljivu ravnotežu između tehnološkog napretka, operativnog rizika i pouzdanosti mreže u savremenom avio-saobraćaju.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.