Embraer pred katastrofom ako Donald Tramp uvede carinu od 50% za brazilske proizvode

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Prema pisanju ekonomskog portala Seeking Alpha, Embraer se suočava sa ozbiljnim problemima nakon što je predsednik SAD Donald Tramp zapretio uvođenjem carine od 50% na sav brazilski uvoz. Cene deonica kompanije beleže pad, jer bi ovakve mere mogle učiniti Embraer nekonkurentnim na tržištu Sjedinjenih Država – koje je ujedno i najveće tržište za ovu kompaniju.

Ranije tokom 2025. godine, predsednik Tramp je najavio široke carine na skoro sve uvozne proizvode, pokušavajući da podstakne potrošnju na domaće proizvode. Međutim, u avio-industriji, koja je globalno povezana i konsolidovana, sa samo nekoliko velikih proizvođača, ovakve mere imaju ozbiljne posledice. Embraer je treći najveći proizvođač civilnih aviona na svetu, posle Boinga i Erbasa, i njegovo isključivanje iz američkog tržišta stvara velike probleme za avio-kompanije.

Trenutno je situacija još uvek nestabilna. Iako su carine do sada bile univerzalne, nove carine protiv Brazila rezultat su rastućih tenzija između najveće južnoameričke zemlje i Sjedinjenih Država, piše portal Simple Flying. Trampove pretnje vezane su za navodnu cenzuru u Brazilu i sudske postupke protiv bivšeg predsednika te zemlje.

Ako budu uvedene, carine od 50% stupiće na snagu 1. avgusta 2025. godine. Ove carine bi mogle izazvati i kontramere iz Brazila, što bi moglo isključiti Boing sa brazilskog tržišta. Treba napomenuti i da se avio-ugovori potpisuju godinama unapred, pa iznenadne carine unose veliku neizvesnost kada avioni treba da budu isporučeni.

Trampova carinska politika naišla je na kritike i u SAD i širom sveta. Neke carine su pauzirane do avgusta, ali carine na avione i dalje su na snazi. Šon Dafi, sadašnji američki sekretar za saobraćaj, javno je izjavio da bi avio-industrija trebalo da se vrati u vreme kada carina nije bilo.

Embraerova pozicija na američkom tržištu

Alaska Airlines Embraer E-175 Foto: Shutterstock

Embraer trenutno proizvodi tri komercijalna aviona: E175, E190-E2 i E195-E2. Razvoj modela E175-E2 je zaustavljen zbog nedostatka potražnje. Dok E190-E2 i E195-E2 nisu naročito popularni u Americi, model E175 (na slici gore) i dalje beleži značajne narudžbine od regionalnih američkih avio-kompanija. On je, ujedno, praktično jedini avion u svojoj kategoriji koji se još uvek proizvodi.

Iako je Embraer poznat po svom uspešnom komercijalnom sektoru, većinu isporuka danas čini njegova divizija privatnog vazduhoplovstva. Embraer proizvodi dva aviona u svojoj Fenom (Phenom) seriji lakih aviona i dva aviona u Pretor (Praetor) seriji srednje veličine (na slici dole). Sva četiri modela važe za vodeće u svojim klasama i donose značajnu dobit kompaniji.

Embraer Praetor Foto: Shutterstock

U SAD, domaće firme takođe proizvode biznis avione slične Embraerovim modelima – najpoznatija je Cesna. Međutim, u komercijalnoj avijaciji, jedini američki proizvođač velikih aviona je Boing, čiji je najmanji model skoro duplo veći od E175. Stoga bi nove carine mogle ozbiljno da naškode regionalnim američkim avio-kompanijama koje u velikoj meri zavise od Embraera za obnavljanje i proširenje flote.

Kako avio-kompanije zaobilaze carine

Kompanija Delta Er Lajns (Delta Air Lines) je preuzela novi Erbas A350 (Airbus A350-900 registracija N528DN). Umesto da ga odmah dovede u SAD, avion je najpre odleteo u Tokio-Naritu pre nego što je ušao u komercijalnu upotrebu. Ova praksa, koju Delta primenjuje i za A350 i za A330neo modele, omogućava izbegavanje carina – pošto avion tehnički ne ulazi u SAD ako je prvo stavljen u upotrebu u inostranstvu i dok ne obavlja domaće letove.

Embraer E195 E-2 Profit Hunter Foto: Shutterstock

Mnoge zemlje odgovorile su recipročnim carinama na američku robu. Zbog toga Lufthanza, koja ima narudžbinu za 34 aviona Boing 787-9, razmatra da preuzme svoje Drimlajnere  u Švajcarskoj. Budući da Švajcarska nije uvela carine na američke proizvode, registracija aviona u toj zemlji bi kompaniji omogućila izbegavanje carina. Ipak, još nije poznato da li će Lufthansa zaista sprovesti ovaj plan, jer se čeka sertifikacija sedišta za te avione.

Problem za Embraer je što su njegovi avioni prvenstveno namenjeni za kratke letove. Avio-kompanije ne mogu efikasno koristiti E175 ako su ograničene na međunarodne letove. Čak i ako se avion uvede u upotrebu van SAD, ne može da obavlja domaće letove, jer bi se tada smatrao uvezenim. U međuvremenu, Embraerova jaka tržišna pozicija dolazi u pitanje, jer domaće alternative ipak postoje. Ako carine od 50% budu uvedene, to bi moglo biti razorno za kompaniju iz Brazila.

(Aero.rs)

Video: Prezentacija Embraer E2 aviona u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>