
Let Delta erlajnsa pogođen jakom turbulencijom – let hitno preusmeren, povređeno 25 putnika
Let DL56 američke avio-kompanije Delta erlajns (Delta Air Lines), koji je u sredu 30. jula 2025. poleteo iz Solt Lejk Sitija (SLC) ka Amsterdamu (AMS), prinudno je sleteo na Međunarodni aerodrom Mineapolis–Sent Pol (MSP) nakon što je tokom krstarenja naišao na izuzetno jaku turbulenciju. U incidentu je povređeno 25 osoba, koje su prevezene u bolnice na dalje lečenje.
Let je obavljao širokotrupni avion Erbas A330-900, registarske oznake N422DZ, star nešto više od dve godine, opremljen motorima Rolls-Royce Trent 7000. Na letu se nalazilo 275 putnika i 13 članova posade. Avion je poleteo u 16:30 po lokalnom vremenu iz Solt Lejk Sitija, a turbulencija se dogodila nešto više od dva sata kasnije, tokom leta iznad srednjeg zapada SAD-a.
Prema podacima sa sajta FlightRadar24, let je preusmeren na MSP i bezbedno sleteo u 19:45 po lokalnom vremenu (00:51 UTC). Medicinske ekipe su odmah po sletanju ušle u avion, a 25 osoba je hospitalizovano zbog povreda zadobijenih usled naglog pomeranja aviona.
Delta erlajns je izdao zvanično saopštenje u kojem navodi da je prioritet kompanije bezbednost putnika i posade, te da tim za podršku (Delta Care Team) pruža pomoć svim pogođenim osobama.
„Zahvalni smo službama hitne pomoći koje su brzo reagovale po dolasku aviona. Naš tim je na terenu kako bi putnicima obezbedio svu potrebnu podršku,“navodi se u saopštenju kompanije.
Jake turbulencije – čest uzrok povreda u avionu
Prema definiciji američkog Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja (NTSB), teška turbulencija je uzrok 207 ozbiljnih povreda u SAD od 2009. godine. Sile koje deluju tokom ovakvih događaja mogu premašiti 1,5g, što je dovoljno da nevezani putnici budu izbačeni iz svojih sedišta.
Avioni poput A330neo su dizajnirani da bezbedno izdrže takve vremenske pojave, ali putnici koji nisu vezani u trenutku udara turbulencije ostaju najugroženiji. Stručnjaci zbog toga redovno apeluju da se sigurnosni pojas drži vezanim tokom celog leta, čak i kada je signal isključen.

Porast sličnih incidenata širom sveta
Incident sa letom DL56 nije izolovan slučaj. Sve više avio-kompanija prijavljuje jake turbulencije na dugolinijskim rutama. Samo u proteklih godinu dana zabeleženi su slični slučajevi kod Lufthanze, Er Kanade, Ameriken erlajnsa i Singapur erlajnsa:
Lufthansa LH511: 11 osoba povređeno tokom leta iz Buenos Ajresa za Frankfurt, novembar 2024.
Air Canada AC19: Teška turbulencija iznad Tihog okeana na letu Vankuver–Singapur, oktobar 2024.
American Airlines (let TPA–CLT): Dve stjuardese povređene u avgustu 2024.
Singapore Airlines (let LHR–SIN): Značajna šteta u kabini u maju 2024. iznad Tajlanda.
Stručnjaci sve češće ukazuju na klimatske promene kao jedan od faktora koji utiču na povećanje broja neočekivanih i jakih turbulencija, posebno na visinama na kojima se odvijaju interkontinentalni letovi.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 i Airbus A330
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.