Kako bi Putin mogao da doleti u Budimpeštu: Moguća ruta preko Crnog mora, Turske, Crne Gore i Srbije

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 2

Zbog zabrane preleta nad teritorijama država članica Evropske unije, avion ruskog predsednika Vladimira Putina moraće da izbegne veliki deo evropskog vazdušnog prostora ukoliko zaista poleti ka Mađarskoj na sastanak sa Donaldom Trampom. Iako tačan plan leta nije objavljen, vojni analitičari u Moskvi i međunarodni avio portali ukazuju na nekoliko realnih opcija – a najverovatnija uključuje prelet preko Crnog mora, Turske, Crne Gore i Srbije.

Let od Moskve do Budimpešte direktno bi inače trajao oko dva sata i protezao se na približno 1.500 kilometara. Međutim, zbog zatvorenog EU vazdušnog prostora, Putinov avion Iljušin Il-96 morao bi da se spusti znatno južnije, preko međunarodnih voda Crnog mora i prijateljskih država koje nisu uvele sankcije Rusiji. Takva ruta mogla bi da produži let i do tri sata.

IL-96-300PU Vladimir Putin predsednički  avion Foto: Tanjug/AP

Realan i bezbedan koridor

Najizvodljiviji pravac, prema navodima ruskih medija, bio bi:

Moskva – Crno more – Turska – Crna Gora – Srbija – Budimpešta.

Ova ruta izbegava sav vazdušni prostor članica EU i NATO-a koji bi mogao da odbije dozvolu za prelet, a istovremeno se oslanja na zemlje sa kojima Rusija održava aktivne diplomatske odnose.

Kontrola letenja u Ankari i Beogradu imala bi ključnu ulogu u koordinaciji, s obzirom na to da bi avion morao da uđe u mađarski prostor iz pravca Srbije.

Putinov predsednički avion

Za letove ovog tipa koristi se Iljušin Il-96-300PU, specijalno modifikovana verzija ruskog širokotrupnog aviona, namenjena isključivo predsedniku države. Avion ima dolet od oko 13.000 kilometara, što mu omogućava višesatne interkontinentalne letove bez sletanja. Kabina je konstruisana tako da funkcioniše kao leteći komandni centar, sa naprednim komunikacionim sistemima i ojačanom elektronskom zaštitom.

Putin koristi avione iz Specijalnog avio odreda „Rossija“, čija je baza na aerodromu Vnukovo-2 kod Moskve. U floti se nalazi nekoliko aviona ovog tipa (registracije RA-96016, RA-96018, RA-96019 i RA-96022), a svi su opremljeni i rezervnim rezervoarima koji omogućavaju prelet dugih ruta bez tehničkih sletanja.

Iljušin IL-96-300 Salinger Igor

Logistički izazovi i simbolika

Iako tehnički izvodljiv, let takvom rutom zahteva kompleksnu koordinaciju i precizno planiranje bezbednosnih protokola. Stručnjaci navode da bi putanja preko Turske i Balkana predstavljala najbezbedniji kompromis između dužine puta i političke realnosti.

Planirani susret Putina i Trampa u Budimpešti, koji je mađarski premijer Viktor Orban već pozdravio kao “istorijsku priliku za mir”, biće praćen pod posebnom pažnjom svetske javnosti — ne samo zbog teme razgovora, već i zbog samog načina na koji će ruski predsednik fizički stići do zemlje članice Evropske unije.

(Aero.rs)

Video: Airbus H145M Helikopterske jedinice MUP: Vežba spasavanja iz vode

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ogi

    17. oktobar 2025. | 16:51

    Ne moze preko CG,, ne igrajte se, gadjacemo avion mandarinama ,

  • Miljan J

    18. oktobar 2025. | 14:51

    Zaboravili ste najkraću rutu Rusija-Ukrajina-Mađarska

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>