Pakao sa neba: Novi snimci pada aviona MD-11, broj žrtava i dalje raste
Dva dana posle tragične nesreće transportnog aviona McDonnell Douglas MD-11 američke kompanije UPS, žrtve se i dalje broje, a pojavili su se i novi snimci i materijalni dokazi koji će istražiteljima pomoći u utvrđivanju uzroka tragedije.
Zvaničnici su saopštili da je 12 ljudi poginulo, a „više njih“ je povređeno, prenosi USA Today u poslednjem izveštaju o tragediji, uz opis mesta pada kao „apokaliptične scene“.
Devet osoba se i dalje vodi kao nestalo, izjavio je danas (6. novembra) gradonačelnik Luilvila Kreg Grinberg i dodao: „Tamo ima toliko olupine. Toliko izgorelog i ispreturanog metala da možda sva tela još nisu pronađena – mora se podizati sloj po sloj da bi se sve proverilo.“
Veruje se da je najmanje devet osoba poginulo na tlu, među njima i jedno dete, pored trojice članova posade aviona koji se smatraju mrtvima. Zbog obima štete biće teško identifikovati posmrtne ostatke, kaže guverner Kentakija Endi Bišir, dodajući da bi broj žrtava mogao da poraste, jer se ne očekuje da će iko biti pronađen živ na mestu nesreće.
Novi snimci otkrivaju anatomiju tragedije
U međuvremenu su se pojavili i novi snimci — mahom sa sigurnosnih kamera u automobilima i na objektima — koji pokazuju šta se desilo na poletanju i biće ključni u istrazi uzroka nesreće.
Na snimcima se vidi da je u trenutku poletanja avion bio zahvaćen velikim plamenom oko levog krila, najverovatnije od zapaljenog goriva, kao i da nedostaje levi motor (motor broj 1). Nekoliko sekundi kasnije, MD-11 se naglo naginje na stranu, kači levim krilom tlo i raspada, ostavljajući za sobom ogroman požar.
Tročlana posada verovatno nije imala indikaciju kvara na avionu pre dostizanja tzv. brzine V1, odnosno brzine posle koje više nema prostora za zaustavljanje i avion mora da poleti.
Ova brzina nije fiksna vrednost već se proračunava za svaki let u zavisnosti od brojnih faktora: mase aviona (sa teretom i gorivom), temperature vazduha, vetra, podešavanja zakrilaca… Za avione veličine MD-11 ona se najčešće kreće između 120 i 140 čvorova (oko 220–260 km/h).
Gorivo rasplamsalo katastrofu
Kao što je Aero.rs pisao neposredno posle nesreće, let 5X2795/UPS2975 bio je namenjen za Honolulu (HNL) na Havajima, prosečnog trajanja oko 8,5 časova, što znači da je avion bio pun goriva koje je zapalilo sve pred sobom duž putanje pada.
MD-11 može ukrcati oko 115 tona goriva, a troši približno 7.500 kg na sat. Let od Luilvila do Honolulua zahtevao bi ukupno najmanje oko 75 tona goriva, uključujući rezerve.
Avion je udario u obližnje objekte, uključujući postrojenje za reciklažu nafte, koje se potom zapalilo i eksplodiralo, i jednu firmu koja se bavi automobilskim delovima. Sve se pretvorilo u vatrenu buktinju.
Mesto nesreće nalazi se u industrijskoj zoni južno od Međunarodnog aerodroma Muhamed Ali u Luilvilu, oko 10 kilometara od centra grada. Aerodrom je sedište globalnog kargo-centra UPS Worldport, koji svakodnevno opslužuje više od 300 dolaznih i odlaznih letova i obrađuje oko dva miliona pošiljaka.
Istražitelji pronašli motor i crne kutije
Istražitelji američkog Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja (NTSB) potvrdili su da je motor pronađen na pisti, kao i da su pronađene neoštećene crne kutije — snimač podataka o letu (FDR) i snimač razgovora iz pilotske kabine (CVR).
Iako se nazivaju „crnim“, njihova kućišta su najčešće obojena narandžasto ili crveno kako bi bila uočljivija. U ovom slučaju, bili su bukvalno crni od dima, primećuju američki mediji, što pokazuju i fotografije koje je objavio NTSB.
Oko 28 članova NTSB tima stiglo je u Luilvil kako bi započeli istragu. Zbog veličine nesreće i uništenja objekata na zemlji, pomoć im pruža i Federalni istražni biro (FBI).
Savezna uprava za vazduhoplovstvo (FAA) saopštila je da će istragu voditi NTSB, a očekuje se da će ceo proces trajati godinu dana ili duže.
NTSB za sada „nema saznanja“ o eventualnim nedostacima u osoblju tornja kontrole letenja tokom tadašnjeg privremenog zatvaranja delova državne administracije. „Koliko vidimo i koliko nam je rečeno, toranj je bio u potpunosti popunjen osobljem“, rekao je predstavnik NTSB.
Avion proizveden 1991. godine
McDonnell Douglas MD-11, koji se srušio u Kentakiju, prvobitno je proizveden kao dugolinijski širokotrupni putnički avion, kasnije modifikovan u teretnu varijantu.
Ovaj primerak aviona (registracije N259UP, fabrički broj 48417) proizveden je 1991. godine i prvobitno isporučen Thai Airways. Nakon kargo modifikacije, preuzeo ga je UPS (United Parcel Service) sredinom 2006. godine, od kada je leteo u njihovoj floti.
Prema procenama, oko 60 MD-11 letelica još je u aktivnoj upotrebi širom sveta.
Više o MD-11 mogli ste da pročitate u posebnom tekstu na portalu Aero.rs.
Tragični podsetnik na nesreću DC-10 iz 1979. godine
Poslednja tragedija ovog tipa aviona podseća na nesreću DC-10, prethodnika MD-11, na letu 191 American Airlinesa 25. maja 1979. godine.
Prilikom poletanja sa Međunarodnog aerodroma O’Hare u Čikagu (ORD), levi motor se odvojio od krila, što je dovelo do gubitka upravljivosti aviona, prevrtanja i pada.
Avion se srušio oko 1.400 metara od kraja piste, pri čemu je poginulo svih 271 putnika i člana posade, zajedno sa dvema osobama na zemlji. Sa ukupno 273 poginulih, ova katastrofa ostaje najsmrtonosnija avionska nesreća u istoriji SAD-a.
Istraga NTSB-a je utvrdila da se tokom početka rotacije (dizanja nosa aviona, neposredno pred odvajanje od piste) motor broj 1 (levi) odvojio od krila, preleteo preko njega i pao na pistu. Tokom odvajanja, motor je presekao hidraulične cevi koje su kontrolisale prednji deo krila sa predkrilcima (slats) i oštetio deo prednje ivice levog krila.
Zbog narušene aerodinamike, levo krilo je proizvodilo manji uzgon od desnog, što je izazvalo naglo obaranje letelice ulevo. Avion je delimično prešao u inverziju, dostigavši ugao nagiba od 112 stepeni, pre nego što se srušio u naselje sa kamp prikolicama, nedaleko od piste.
Uzrok odvajanja motora bio je oštećenje nosača motora, nastalo usled nepravilnih procedura održavanja, utvrdio je NTSB.
(Aero.rs)
Video: Party Avion u Stubičkim Toplicama: Fokker 100 za zabave i dečije rođendane
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.