Avio-saobraćaj između Kine i Japana biće prepolovljen zbog političkih tenzija
Političke tenzije između Kine i Japana snažno potresaju jedno od najprometnijih avio-tržišta u Aziji, a posledice su već vidljive kroz masovna otkazivanja karata, poremećaje u redovima letenja i nagli pad planiranog kapaciteta za naredne mesece. Uobičajeni obim saobraćaja krajem oktobra 2025. iznosio je oko 340 letova i približno 65 hiljada sedišta dnevno na relaciji Kina–Japan, ali analize za decembar 2026. ukazuju da će taj broj pasti na oko 180 letova i oko 34 hiljade sedišta, piše South China Morning Post. Pad od gotovo 50 odsto retko je viđen na stabilnim međunarodnim tržištima i ukazuje na naglu promenu ponašanja putnika.
Mnogo jasniju sliku donose konkretne brojke. Prema istraživanjima nezavisnog analitičara Lija Hanminga, kineske avio-kompanije su u samo nekoliko dana zabeležile oko 491 hiljadu otkazanih karata za Japan, što je oko 32 procenta svih rezervacija ka toj destinaciji. U nedelju je broj otkazivanja bio dvadeset sedam puta veći od broja novih rezervacija, što ukazuje na to da su bezbednosne brige potpuno preuzele primat u odlukama putnika. Li navodi da nije video poremećaj ovog obima još od februara 2020, kada je naglo širenje koronavirusa izazvalo najveći pad kapaciteta u modernoj istoriji kineskog vazduhoplovstva.
Procenat pogođenih letova toliko je visok da govorimo o poremećaju na nivou celokupnog tržišta. U nedelju je pogođeno više od 82 odsto planiranih letova, a narednog dana oko 75,6 odsto. Najteže su pogođene rute iz Šangaja ka Tokiju i Osaki, koje su tradicionalno među najjačim putničkim pravcima između dve zemlje. Procene govore da su gubici od refundiranih karata, među kojima je oko 70 procenata povratnih, u milijardama juana.
Kontekst koji je doveo do ovih poremećaja ima političku pozadinu. Nakon izjave japanske premijerke Sanae Takaichi da bi Tokio mogao razmotriti upotrebu vojnih snaga u slučaju eskalacije situacije u Tajvanskom moreuzu, Peking je savetovao svojim građanima da izbegavaju putovanja u Japan. U porukama koje su usledile, PLA Daily upozorio je da bi Japan mogao ugroziti sopstvenu bezbednost ako se uključi u takav scenario. Reakcija putnika bila je trenutna, a kineske avio-kompanije odmah su ponudile besplatne povraćaje novca i promene itinerera za karte rezervisane do kraja godine.
Prema proceni Džona Granta, višeg analitičara britanske firme OAG, teret ovog poremećaja pada ponajviše na kineske prevoznike. On podseća da tržište Kina–Japan u najvećoj meri drže kineske avio-kompanije, posebno Čajna Istern (China Eastern Airlines), Er Čajna (Air China), Čajna Sadern (China Southern Airlines), Spring Er (Spring Airlines) i Džunjiao Er (Juneyao Air). Japanske kompanije ANA (All Nippon Airways) i JAL (Japan Airlines) učestvuju sa manjim udelom, što znači da će poremećaji kineskim kompanijama naneti daleko veći finansijski udar nego japanskim konkurentima. Grant očekuje da će se opipljive promene u kapacitetu videti u narednim nedeljama, iako već postoje signali da dve strane pokušavaju da ublaže tenzije.
Uloga kineskih putnika u japanskoj turističkoj industriji dodatno pojačava značaj ovog pada. Kina je bila najveći izvor stranih turista za Japan u prvih devet meseci godine, sa oko 7,49 miliona poseta, dok je u periodu od januara do avgusta zabeleženo 6,7 miliona putovanja kineskih državljana, znatno više nego prethodne godine. Sa kratkim letovima, pristupačnim cenama i tradicionalno jakim turističkim vezama, kineski putnici su ključni za japanske aerodrome, hotele i trgovinu, što znači da će posledice ovog naglog usporavanja biti osetljive na obe strane.
Vizuelne mape analitičkih servisa prikazuju gustu, višeslojnu mrežu koja povezuje desetine kineskih gradova sa Tokijom, Osakom, Sapporom i Nagojom. Taj prikaz jasno pokazuje koliki je značaj ove avio-veze za regionalni saobraćaj. Sada, kada je veliki deo kapaciteta povučen, mreža izgleda znatno razređeno, sa posledicama koje će se meriti u prihodima, opterećenju slotova i planiranju posada tokom celog zimskog reda letenja i prve polovine naredne godine.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.