Kineski sud: Malezija Erlajns mora da plati odštetu porodicama osam putnika sa leta MH370
Sud u Pekingu doneo je odluku kojom se Malezija erlajns (Malaysia Airlines) obavezuje da isplati oko 390 hiljada američkih dolara odštete porodicama osam putnika koji su izgubili život na letu MH370. Reč je o jednoj od najznačajnijih sudskih presuda u višegodišnjoj pravnoj borbi koja prati nestanak aviona Boing 777 na putu iz Kuala Lumpura za Peking u martu 2014. godine.
Prema dostupnim informacijama, sud je dosudio približno 390 hiljadu dolara po tužbi. Iznosi pokrivaju naknade za smrt putnika, troškove pogreba i emotivnu bol, a određeni su u skladu sa kineskim pravilima o odgovornosti avio-prevozioca u međunarodnom saobraćaju.
Ova presuda odnosi se na osam konkretnih slučajeva, dok je još 23 tužbe i dalje u postupku pred kineskim sudovima. Do sada je 47 slučajeva rešeno van suda kroz poravnanja, povlačenje tužbi ili zaključenje postupaka na druge načine.
Nestanak leta MH370 ostaje jedna od najvećih misterija u savremenoj avijaciji. Avion sa 239 ljudi nestao je nekoliko sati nakon poletanja, a dugogodišnja potraga u južnim delovima Indijskog okeana nije donela konačne odgovore o uzroku nestanka niti o tačnoj lokaciji aviona. Do danas su pronađeni samo pojedinačni fragmenti trupa i krila koji su, tokom godina, izbačeni na obale ostrva u zapadnom Indijskom okeanu.
Najave iz Malezije ukazuju da bi potraga mogla da bude obnovljena krajem decembra, što je dodatno pojačalo očekivanja porodica čiji su sporovi još u toku.
Pravni okvir i način obračuna odštete
Odštetni zahtevi u međunarodnom avio-saobraćaju u najvećoj meri zasnivaju se na Montrealskoj konvenciji, kojom je definisana odgovornost avio-prevozioca u slučaju smrti ili povrede putnika. Iako su detalji presuda u Kini specifični za domaći pravni sistem, sudovi se u praksi pozivaju na međunarodne standarde, posebno u pogledu minimalne odgovornosti prevozioca i strukture odštetnih zahteva.
Tipičan obračun uključuje:
- novčanu nadoknadu porodici za gubitak člana,
- pokriće troškova pogreba i sahrane,
- nadoknadu za emotivnu patnju,
- eventualnu nadoknadu za izgubljenu zaradu u slučajevima kada je putnik bio roditelj, hranitelj ili nosilac porodičnog prihoda.
U pojedinim zemljama, uključujući Kinu, sudovi imaju mogućnost da iznose dodatno koriguju prema socijalnim i ekonomskim faktorima, kao i prema starosti i prihodima putnika.
Značaj presude za preostale slučajeve
Iako iznosi odštete ne mogu da nadomeste gubitak niti da pruže odgovore koji se i dalje čekaju, ova presuda predstavlja važan signal za porodice čiji su postupci još u toku. Pravna dinamika slučaja MH370 traje duže od jedne decenije, a najnovija odluka kineskog suda može ubrzati donošenje presuda u preostalim predmetima.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.