Falcon 10X u završnoj fazi priprema pred prvi let

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Program Falcon 10X kompanije Dassault Aviation ušao je u ključnu fazu razvoja, pošto je prototip ovog ultradugolinijskog poslovnog aviona u potpunosti završen i po prvi put javno prikazan u pogonima proizvođača na aerodromu Bordo–Merinjak (Bordeaux–Mérignac, BOD). Time je potvrđeno da se najambiciozniji projekat u istoriji porodice Falcon približava prvom letu.

Prototip Falcona 10X već se nalazi u fazi statičkih ispitivanja, što predstavlja jednu od poslednjih velikih tehničkih prepreka pre početka letnih testova. Tokom prethodnih dana avion je primećen sa ugrađenim motornim gondolama, aktivnim signalnim svetlima i uključenim pomoćnim energetskim agregatom (APU), što jasno ukazuje da su sistemi pod naponom i da se proverava njihova integracija.

Prvi let realno početkom 2026. godine

Falcon 10X Foto: Dassault Aviation

Iako se u javnosti pominjalo da bi prvi let mogao da se dogodi do kraja godine, takav scenario trenutno deluje malo verovatno. Pre poletanja, prototip mora da dobije završnu boju u zvaničnoj šemi proizvođača, kao i da prođe završne provere u okviru statičke faze ispitivanja. Prema procenama izvora iz industrije, inauguralni let Falcona 10X realnije je očekivati u prvim nedeljama 2026. godine.

Važno je naglasiti da prvi let ne znači i skori ulazak aviona u upotrebu. Nakon toga sledi intenzivan program letnih ispitivanja i sertifikacije, pre početka isporuka kupcima.

Potpuno novi avion, a ne evolucija postojećih Falcona

Falcon 10X Foto: Dassault Aviation

Za razliku od ranijih modela iz porodice Falcon, 10X nije nastao kao unapređena verzija postojećeg tipa. Reč je o potpuno novom avionu, sa novim trupom, krilima i pogonskom grupom, razvijenom sa ciljem da Dassault Aviation prvi put direktno uđe u sam vrh tržišta ultradugolinijskih poslovnih aviona.

Ovakav pristup omogućio je proizvođaču da od početka projektuje avion prema zahtevima najzahtevnijih korisnika, bez kompromisa koje često nameće prilagođavanje postojećih platformi.

Kabina kao jedan od glavnih aduta

Jedan od centralnih elemenata koncepta Falcon 10X jeste kabina, koja je projektovana da ponudi izuzetno visok nivo komfora na interkontinentalnim letovima. Novi trup omogućio je ugradnju čak 38 velikih prozora, što bi, prema navodima proizvođača, trebalo da obezbedi najsvetliju kabinu u ovoj klasi aviona.

Poseban akcenat stavljen je na prirodno osvetljenje i dimenzije kabine, što Falcon 10X čini pogodnim za dugolinijske letove bez međusletanja i dugi, višesatni boravak putnika u kabini.

Rolls-Royce Pearl 10X kao ključni element programa

Pearl 10X Foto: Rolls-Royce

Falcon 10X opremljen je motorima Rolls-Royce Pearl 10X, najjačim u okviru porodice Pearl, sa potiskom većim od 18.000 funti, odnosno oko 80 kilonjutna po motoru. Upravo razvoj ovog motora imao je presudan uticaj na dinamiku celog programa.

Dugotrajan i tehnički zahtevan proces razvoja Pearl 10X motora glavni je razlog zbog kojeg su pojedini rokovi pomerani, uključujući i planirani ulazak aviona u upotrebu. Dassault i Rolls-Royce više puta su isticali da prioritet ostaje pouzdanost i performanse, čak i po cenu produženja razvoja.

Performanse u samom vrhu klase

Falcon 10X Foto: Dassault Aviation

Prema trenutno dostupnim podacima, Falcon 10X ima projektovani dolet od 13.890 kilometara, odnosno 7.500 nautičkih milja. Takve performanse omogućavaju letove bez zaustavljanja na relacijama poput Njujork–Šangaj ili Pariz–Santjago.

Maksimalna brzina aviona iznosi Mah 0,925, čime se Falcon 10X svrstava među najbrže poslovne avione današnjice i direktno konkuriše najnaprednijim modelima u ovom segmentu.

Direktna konkurencija Globalu 7500 i G700

Falcon 10X Foto: Dassault Aviation

Na tržištu, Falcon 10X je jasno pozicioniran naspram Bombardiera Global 7500, koji je u upotrebi od 2018. godine, kao i Gulfstreama G700, čiji je ulazak u flotu kupaca započeo tokom 2024. godine. Sva tri aviona predstavljaju vrh ponude u segmentu ultradugolinijskih poslovnih aviona, namenjenih najzahtevnijim korporativnim i privatnim korisnicima.

Kataloška cena Falcona 10X, prema podacima iz 2021. godine, iznosila je oko 75 miliona američkih dolara, što dodatno potvrđuje njegovu poziciju u samom vrhu tržišta.

Ulazak u upotrebu pomeren za 2027. godinu

Falcon 10X Foto: Dassault Aviation

Prema poslednjim planovima, ulazak Falcona 10X u operativnu upotrebu pomeren je sa kraja 2025. na 2027. godinu. Iako kašnjenja nisu neuobičajena u ovom segmentu industrije, Dassault Aviation naglašava da produženi razvoj omogućava dodatno usavršavanje aviona koji bi, po završetku sertifikacije, trebalo da postavi nove standarde u poslovnoj avijaciji.

(Aero.rs)

Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>