
Kada putnik postane pilot: Istinite drame iz kokpita bez pilota
U svetu avijacije postoje strogo određena pravila, treninzi i protokoli. Piloti provode godine u obuci da bi znali kako da reaguju u vanrednim situacijama. Međutim, ponekad se sudbina poigra na najneočekivaniji način – i komande aviona završe u rukama ljudi koji nemaju nikakvo letačko iskustvo.

Ovo su istinite priče o putnicima koji su, u najtežem trenutku, ostali prisebni i – uz pomoć kontrole letenja – sleteli avion i spasili živote.
Florida, maj 2022: Kada je građevinski inspektor sleteo avion
Let privatnim avionom tipa
„Grand Karavan“ poleteo je sa Bahama ka Floridi. U avionu su bila tri putnika, uključujući i pilota. Nedugo nakon ulaska u vazdušni prostor Floride, pilot – četrdesetogodišnji kapetan – iznenada je izgubio svest i pao preko komandi.
Putnik Daren Harison, građevinski inspektor iz Lak Sitija, reagovao je instinktivno – seo je za komande, pomerio pilota i preuzeo kontrolu. Nikada ranije nije upravljao avionom. Uspostavio je kontakt sa kontrolom letenja u Fort Pirsu:
„Imam ozbiljnu situaciju. Moj pilot je bez svesti i nemam pojma kako da upravljam avionom.“
Na drugoj strani slušalice bio je Robert Morgan, iskusni kontrolor leta i instruktor letenja. Iako nikada nije leteo baš ovaj tip aviona, odmah je pronašao šemu kokpita i počeo da daje uputstva – kako da aktivira autopilot, stabilizuje letelicu i postavi kurs ka aerodromu Palm Bič.
Nakon dvadesetak minuta, Harison je izveo savršeno sletanje na pistu 10L – uz pohvale osoblja iz tornja koje nije moglo da poveruje da je reč o potpunom početniku.
Pilot je kasnije preživeo – imao je disekciju aorte i hitno je operisan. Kontrolor Morgan, koji je sproveo Harisona kroz sletanje, kasnije je izjavio: „Znao sam da je život tog čoveka u mojim rukama. Pokušao sam da mu budem oči i ruke.“

Engleska, 2009: Smrt u kokpitu i improvizovani let
U septembru 2009. godine, avion tipa Bičkraft King Er (Beechcraft KING AIR) poleteo je iz Lankastera ka Irskoj. Tokom leta, pilot je iznenada preminuo, ostavivši putnika Džona Vajldija, penzionisanog radnika i bivšeg jedriličara, samog u kabini.
Na visini od 3.000 metara, Vajldi je uspeo da stupi u kontakt sa kontrolom letenja u Humbersajdu, gde su u pomoć pozvali iskusnog instruktora koji je putem radija davao uputstva.
Let je trajao još oko 40 minuta, tokom kojih je Vajldi pokušavao da savlada osnovne kontrole aviona – brzinu, visinu i pravac. Nakon nekoliko neuspelih pokušaja da se poravna sa pistom, uspeo je da sleti avion uz manja oštećenja stajnog trapa. Niko nije povređen.
Kasnije je izjavio: „Nisam mislio da ću preživeti. Radio sam sve što su mi rekli, samo sam želeo da dotaknem tlo.“

Australija, 2008: Supruga preuzima komande nakon smrti muža
U zapadnoj Australiji, supružnici su leteli u Cessni 172, jednom od najčešće korišćenih lakih aviona na svetu. Nedugo nakon poletanja, pilot – njen suprug – doživeo je srčani udar i srušio se preko komandne table.
Njegova supruga, koja nije imala letačkog iskustva, uspela je da radio-stanicom stupi u kontakt sa kontrolom letenja u Džandakotu. Operateri su odmah u pomoć pozvali lokalnog instruktora koji ju je putem radija vodio korak po korak – od kontrole visine do sletanja.
Let je trajao oko 45 minuta, tokom kojih je uspela da ostane pribrana uprkos šoku. Avion je sleteo na travnatu pistu, sa blagim oštećenjima, a ona je ostala nepovređena. Pilot, nažalost, nije preživeo.
Instruktor koji je komunicirao s njom izjavio je: „Plakala je i bila uplašena, ali je slušala i radila sve što sam rekao. Bila je neverovatno hrabra.“

Zaboravljeni slučaj iz prošlosti: putnik za komandama još 1975. godine
Ovakvi incidenti nisu rezervisani samo za moderno doba. Jedan od ranijih primera zabeležen je 1975. godine u Viktoriji, Australija, kada je instruktor leta preminuo tokom demonstracionog leta avionom Pajper Čiroki (Piper Cherokee). Njegov učenik, koji je prvi put seo za komande, uspeo je – uz pomoć lokalnog kontrolnog tornja i papirnog uputstva o osnovama sletanja – da bezbedno prizemlji avion. Tada nije bilo GPS-a, digitalnih instrumenata niti autopilota, a komunikacija se odvijala preko radio-veze sa šumovima.

Zašto sletanje Erbasom A320 nije posao za putnika – čak ni prisebnog
Iako su priče o putnicima koji slete manji avion uz pomoć kontrole letenja fascinantne, kada je reč o velikim putničkim avionima poput Erbasa A320 ili Boinga 737, takav scenario je gotovo nemoguć. Kokpit ovih aviona je izuzetno složen, sa stotinama instrumenata, prekidača i sistema koje je potrebno znati koristiti po tačno određenom redosledu, pod pritiskom i u realnom vremenu. Autopilot može održavati pravac i visinu, ali ne može samostalno sleteti bez precizne konfiguracije aviona i odobrenih procedura koje zahtevaju obučeno osoblje.
Čak i uz detaljna uputstva kontrole letenja, prosečan putnik ne bi znao kako da pravilno upravlja brzinom, visinom, flapsovima i stajnim trapom, niti bi imao kapacitet da razume osnovne instrumente u stresnoj situaciji. Testiranja u profesionalnim simulatorima pokazala su da osobe bez ikakvog letačkog iskustva gotovo uvek neuspešno pokušavaju sletanje, što potvrđuje da je pilotski posao nezamenjiv i da se ni u jednoj fazi leta ne može prepustiti slučaju – ili putniku, ma koliko bio priseban.
Jedan od iskusnih instruktora letenja izjavio je: „Već posle par minuta u simulatoru prosečan čovek ne zna šta da pritisne. Panika i preopterećenje informacijama su neprijatelji. Možda jedan od hiljadu uspe da sleti mali avion – ali veliki? To je kao da pokušate da vozite tenk po instrukcijama preko telefona.”

Tehnologija pomaže, ali ljudi su ti koji prave razliku
Ove priče nas podsećaju koliko su pilotski poziv i obuka nezamenjivi. U kriznim situacijama, ipak, ljudska sposobnost da ostane smirena, da sluša, razmišlja i reaguje – može biti presudna.
U svetu visoke tehnologije i automatizacije, hrabrost i prisebnost običnih ljudi podsećaju nas da čak i u najmračnijim trenucima postoji nada – i da ponekad heroj za komandama može biti neko ko je samo hteo da stigne kući.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.