
Ovo je vatrogasni helikopter koji se srušio kod Atine: Star skoro 60 godina, leteo još u Vijetnamu
Vatrogasni helikopter tipa Sikorski Skajkrejn (Sikorsky S-64 Skycrane), koji je bio angažovan na gašenju požara u industrijskoj zoni Aspropirgos zapadno od Atine, srušio se u more u zalivu Elefsina tokom zahvatanja vode. U trenutku incidenta, letelica je učestvovala u borbi protiv požara u području Ímeros Tópos, gde je gorela niskovegetacija i suva trava.
Kako navodi grčki portal Tovima.com, do pada je došlo u trenutku kada je letilica prilazila površini mora kako bi napunio rezervoar. Na snimku incidenta vidi se da dolazi do kontakta creva za vodu sa površinom, nakon čega Vatrogasni helikopter nastavlja da gubi visinu, a zatim i lopatice rotora udaraju vodu pri - čini se - punoj brzini rotacije. Usled toga, helikopter se prevrće i delimično tone u more.
Za razliku od većine helikoptera koji požare gase pomoću podvešenog vedra, S-64 koristi sistem sa integrisanim rezervoarom i pumpom, koji omogućava direktno zahvatanje vode iz jezera ili mora.
Ovaj princip – sličan onome na ruskom Kamovu Ka-32 sa sistemom SP-32 – omogućava bržu pripremu za novi nalet, ali zahteva izuzetno nizak let, često niži od dužine samog usisnog creva.
Vodozahvat, zajedno sa izbacivanjem vode, predstavlja jednu od najkritičnijih faza leta u protivpožarnim operacijama. Letelice tada operišu na vrlo niskim visinama, uz velika mehanička i temperaturna opterećenja, često u uslovima loše vidljivosti i turbulencije. Upravo te okolnosti zahtevaju maksimalnu koncentraciju posade i preciznu koordinaciju manevrisanja.
Letelica je, serijskog broja 64-017, prema dostupnim podacima sa portala Aviation Safety Network (ASN), imala registraciju N194AC,, i proizvedena je 1967. godine. Helikopter je bio u vlasništvu američke kompanije Erickson, koja važi za jednog od vodećih operatora modela Skycrane.
Helikopter je u Grčku došao za podršku vatrogasnim operacijama tokom letnje sezone. U trenutku pada, letelica je imala tročlanu posadu – dva američka člana posade i jednog grčkog oficira za vezu.
Pad ili prinudno sletanje?
Prema navodima protothema.gr, u pitanju je bio pokušaj prinudnog sletanje na vodu, a uzrok incidenta, koji se dogodio u utorak 22. jula popodne, za sada nije poznat. Neposredno nakon pada, pokrenuta je spasilačka akcija, u kojoj je obalska straža, uz pomoć čamca jedne privatne nautičke škole, izvukao sve članove posade. Oni su potom prevezeni do obližnje obale, gde ih je čekala hitna pomoć.
Svi članovi posade su u dobrom zdravstvenom stanju, sa lakšim ogrebotinama, i prebačeni su u bolnicu Attikon na dodatne preglede.

U gašenju požara u Aspropirgusu bilo je angažovano 38 vatrogasaca, 13 vatrogasnih vozila, tim 1. specijalne jedinice za gašenje šumskih požara (EMODE), kao i dva helikoptera. Lokalna samouprava je dodatno podržala operaciju cisternama i radnim mašinama.
Skycrane: Helikopter projektovan za ekstremne zadatke
Sikorsky S-64 Skycrane je civilna verzija američkog vojnog helikoptera CH-54 Tarhe, dvomotornog letelice za transport teškog - i pre svega vangabaritnog - tereta koju je kompanija Sikorsky Aircraft razvila za potrebe američke vojske. CH-54 je dobio ime po indijanskom poglavici Tarheu, poznatom i po nadimku Ždral (The Crane).
Prvi prototip poleteo je 9. maja 1962., a već sledeće godine počela je serijska proizvodnja. Helikopter se istakao po mogućnostima podizanja ekstremno teških i glomaznih tereta, uključujući artiljeriju, čamce i buldožere, naročito tokom rata u Vijetnamu, gde je korišćen za logističku podršku trupama.

Jedna od tehnoloških novina za to doba bilo je uvođenje automatskog sistema upravljanja letom, svojevrsnog prethodnika današnjih "fly-by-wire" sistema.
CH-54 je tokom testiranja i upotrebe oborio više rekorda, uključujući najveću visinu u horizontalnom letu (11.000 m) i najbrži uspon do 3.000, 6.000 i 9.000 metara. U aprilu 1965, jedan CH-54A sa dodatnim "people pod" modulom uspešno je podigao čak 90 osoba, uključujući posadu i 87 opremljenih vojnika — tadašnji rekord za broj prevezenih ljudi helikopterom.
Po povlačenju iz vojne upotrebe, brojni primerci su prešli u civilni sektor. Najveći svetski operater ovog tipa je američka kompanija Erickson Air-Crane, sa sedištem u Oregonu, koja je 1992. godine otkupila proizvodna prava i sertifikat tipa. Erickson i danas koristi i proizvodi S-64 Aircrane za specijalizovane misije širom sveta, uključujući i gašenje požara, uz mogućnost korišćenja vode, pene ili gela.
(Aero.rs)
Video: Galeb Team Soko G2 Galeb na aeromitingu CIAV2024: Snimak sa krila aviona!
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.