Posmatrači u čudu: Boing 737 leteo nisko nad gradom, “ispuštao gorivo” u jezero
Stanovnike i posetioce argentinskog grada Vila Karlos Pas juče je iznenadio putnički avion Boeing 737 koji je leteo nisko iznad grada i jezera San Rohe, manevrišući u kotlini u kojoj se ovaj grad nalazi, okružen planinskim vencima.
Dodatno pometnju izazvalo je što je avion - koji se vizuelno ne zarlikuje ni po čemu od onih koji prevoze putnike - izbacivao tečnost iznad jezera. Neki posmatrači su pomislili da je u pitanju gorivo i svoje utiske podelili na društvenim mrežama.
„Proleteo je veoma nisko“, „Izbacio je gorivo iznad jezera“, „U vodu, ide pravo u vodu“, uzvikivali su stanovnici Vila Karlos Pasa, poznatog turističkog mesta u Kordobi, u petak oko podneva, prenosi najveći argentinski dnevni list Klarin
Neki su prstom pokazivali ka letelici, drugi su snimali mobilnim telefonima. Belu letelicu, koja se kretala umerenom brzinom, mogli su se videti kako preseca nebo iznad grada, leteći toliko nisko da su je mnogi jedva primećivali između zgrada.
Video-snimci su se brzo proširili, a pojavile su se i razne teorije. Tek kada je vlada provincije Kordoba izdala saopštenje, sve je razjašnjeno: Bila je u pitanju simulacija gašenja požara, upravo u trenutku kada se vremenske prilike pogoršavaju na kraju sezone.
Sekretar za upravljanje klimatskim rizicima, Roberto Šrajner, potvrdio je da je reč o avionu Boeing 737 FireLiner koji je stigao iz Santiago del Estera radi vežbe ispuštanja vode iznad jezera, sa krajnjim ciljem testiranja kapaciteta za borbu protiv požara — česte pošasti u provinciji, čija sezona još traje.
„Avion je poleteo sa aerodroma u Kordobi, preleteo jezero San Rohe i izbacio oko 12.000 litara vode, a zatim se vratio na aerodrom“, precizirao je Šrajner. Kako je dodao, vlasti su želele da provere mogućnost angažovanja većih aviona u budućim operacijama gašenja požara i dodatno pojasnio: „Trenutno koristimo manje avione koji izbacuju oko 3.000 litara, dok ovaj model može da izbaci i do 12.000 litara vode. Međutim, potrebno je analizirati da li može bezbedno da manevriše među planinama i da li su piloti adekvatno obučeni za tu topografiju.“
Onima koji su pomislili da je u pitanju putnički avion bili su delimično u pravu: FireLiner je prepravljeni popularni Boeing 737, do skora najprodavaniji putnički avion na svetu, sa više od 12.200 proizvedenih i preko 17.000 naručenih primeraka.
Avion koji je godinama prevozio putnike za niskotarifnu avio-kompaniju Southwest Airlines, 2022. godine kupila je vlada argentinske provincije Santiago del Estero od američke kompanije Coulson Aviation u FireLiner varijanti - preciznije tzv. combi konverziji; jer ima dualnu namenu i kao vatrogasni i kao putnički avion. Avion je opremljen Coulsonovim sistemom za ispuštanje tečnosti za gašenje požara (Retardant Aerial Delivery System - RADS) i rezervoarom od 15.000 litara.
Boeing 737 FireLiner nije usamljen primer konverzije većih putničkih – ili teretnih – aviona u vatrogasne. De facto jedini namenski avioni za borbu protiv požara su, uz jednomotorne poput AT-802 Fireboss ili M18 Dromader, kanadski Canadair CL-415 i CL-515, čije je ime fabrike Canadair (Kanader) ušlo u svetske vokabulare kao sinonim za avion koji služi za borbu sa vatrenom stihijom, i ruski Beriev Be-200. Ipak, Kanaderi imaju ograničeni kapacitet od nekih 5 do 6 tona vode i mogu biti nedovoljni za gašenje znatno većih šumskih požara, iako to delimično nadoknađuju jedinstvenom sposobnošću punjenja u letu, odnosno sa vodenih površina bez potrebe za povratkom na aerodrom.
Među velikim konvertovanim avionima, Boeing 747 Supertanker predstavlja vrh po nosivosti, sa kapacitetom od čak 74.000 litara tečnosti, što ga je činilo idealnim za ekstremne požare velikih razmera. Slično, DC-10 Air Tanker može da ponese oko 35.500 litara i i dalje je u operativnoj upotrebi kod 10 Tanker Air Carrier u SAD i međunarodnim misijama.
Iljušin Il-76 u protiv požarnoj varijanti, koji se koristi uglavnom u Rusiji i nekoliko drugih zemalja, nudi kapacitet od oko 49.000 litara i primenjuje se za gašenje šumskih požara na ogromnim prostranstvima, zahvaljujući svojoj sposobnosti transporta velikih količina vode ili hemijskih sredstava.
Za poređenje, Beriev Be-200 može da ponese do 12.000 litara, što ga stavlja između velikih konverzija tipa 747 i DC-10 i Kanadera. Njegova prednost je mogućnost punjenja direktno iz vodenih površina i relativna agilnost u operacijama gašenja, što ga čini pogodnim za šumske i primorske regione. Canadair CL-415 i noviji Canadair CL-515, sa svojom globalnom rasprostranjenošću, ostaju ključni avioni za srednje požare, kombinujući brzinu, manevrisanje i mogućnost kontinuiranog punjenja iz jezera ili reka.
Sezona požara u Kordobi traje od juna do decembra, ali sa rastom temperatura i promenom vlažnosti situacija se može pogoršati za veoma kratko vreme. U ovom trenutku, različiti delovi provincije i dalje se bore sa požarima, među njima i Guasapampa, u okrugu Minas na zapadu Kordobe.
(Aero.rs)
Video: Srpski leteći vatrogasci: Više od dva miliona litara vode izbacili na požare za manje od mesec i po
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.