• 0
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 5 min.

Pomoć dolazi odozgo: Međunarodna helikopterska akcija u Sloveniji

 ≫ 

Vreme čitanja: oko 5 min.

Detaljan pregled helikopterskih snaga korišćenih tokom akcija saniranja štete od poplava

  • 0
Slovenija Helikopteri Poplave Goran Krošelj

Kad su putevi poplavljeni ili razoreni, kad bujica odnese mostove, kad poplave bunari i izvori pijaće vode - jedi način da pomoć dođe do onih kojima najpotrebija i da dođe brzo je iz vazduha.

Mali aerodrom u Slovenj Gradecu takoreći preko noći postao je istureno letilište koje je više od nedelju dana vrvelo od helikopterskih operacija letilica različitih tipova, veličina, boja i oznaka - ujedinjenim oko zajedničkog cilja.

Područja pogođena katastrofama i elementarnim nepogodama po pravilu su veoma nepristupačna tako i tu helikopter pokazuje upravo najveću vrednost osobine da može vertikalno da poleće i sleće i lebdi u mestu.

Slovenčka vojska postavila je u Slovenj Gradecu mobilni operativnii centar iz koga su zahvaljujući radarskoj slici kretanja u vazdušnom prostoru rukovodili i koordinisali sve ove aktivnosti različitih nacija i službi: učestvovali su helikopteri koji formacijski pripadaju vazduhoplovstvima, kopnenoj vojsci ali i policiji.

Portal Aero.rs čitaocima donosi detaljan pregled helikopterskih snaga korišćenih tokom akcija saniranja štete od poplava u ovoj nekadašnjoj jugoslovenskoj republici sa sunčane strane Alpa.

Slovenija Helikopteri Poplave Goran Krošelj
Kao što smo i ranije pisali, RViPVO Srbije uputilo je u Sloveniju po jedan Mil Mi-17V5 i Airbus H145M iz 890. mešovite helikopterske eskadrile Pegazi i 119. mešovite helikopterske eskadrile Zmajevi, kao i tim 63. padobranske brigade. Za njima je kopnenim putem otišao i kopneni kontigent uglavnom inženjerskih jedinica.

Pripadnici VS su bili angažovani na otklanjanju posledica poplava u regijama Koruškoj i Štajerskoj gde su "realizovali vazdušni transport spasilačkih ekipa, civila, vode, goriva i drugog materijala, provodeći u vazduhu više od osam časova dnevno", navodi Ministarstvo odbrane.

Srpski helikopteraši među poslednjima su napustili Sloveniju, dok su njihove kolege iz Kopnene vojske ostale da pružaju pomoć. Posade Mi-17V5 i Airbusa H145M su se vratile na vojni aerodrom Pukovnik-pilot Milenko Pavlović u petak 18. avgusta a Aero.rs je bio jedan od prvih portala koji je preneo vest o povratku srpskih helikoptera.

Slovenija Helikopteri Poplave Foto: Goran Krošelj
Pomoć iz komšiluka Slovenija je dobila i od Mađarske. Pilot major Attilo Dajka, pripadnik 86. helikopterskog puka iz Solnoka je za slovenački portal Sierra5 kaže da je Mađarska učestvovala u akcijama sa dva Airbusa H145M. Na terenu su svakog dana bile posade koje su činile po dva pilota i jedan lekar.

Pored transporta robe, mađarski piloti su bili angažovani i za prevoz ljudi. Major Dajka kaže da je u H145M prevezena jedna trudnica i njena trogodišnja ćerka kao i da su užetom izvučena dva čoveka u blizini mesta Prevalje.

Airbus H145M se pokazao kao veoma dobar helikopter u misijama spašavanja ljudi i otklanjanja štete, pogotovu prevoza uslovno rečeno lakšeg tereta (do 1.8 tona) i sa mesta gde veći helikopteri ne mogu ili sa teškoćom prilaze - iako više nego duplo snažniji i veće nosivosti, H145M može da se "provuče" gde i maleni helikopter Gazela.

Slovenija Helikopteri Poplave Foto: Goran Krošelj
Mađari u hangarima u Solonoku imaju 19 Airbus Helicopters H145M. Flotu je nekada činilo 20 helikoptera ali se jedan srušio krajem juna tokom vežbe u Hrvatskoj. Srpsko RViPVO na raspolaganju ima pet H145M, a dodatni su naručeni i očekuju se uskoro. Helikopterka jedinica MUP Srbije poseduje četiri H145M.

Među zemljama koje su pomogle u saniranju štete je i susedna Austrija čiji su helikopteri takođe neumorno špartali nebom iznad Slovenije. Bundesheer, odnosno austrijska vojska, je u Sloveniju poslala dva helikoptera koja su prevozila hranu, lekove, vodu za piće i alate. Za te potrebe su angažovani Sikorsky S-70 Black Hawk i Bell 212.

Osnovna namena Sikorsky S-70 helikoptera je upravo transport robe i ljudstva. Američki helikopter može da preveze preko 4 tona tereta kako u samo kabini tako i "na užetu" spolja. S-70 se trenutno nalazi u flotama 34 ratnih vazduhoplovstava, a pored Austrije koriste i Hrvatska, Poljska i Slovačka.

Sloveniji u pomoć je početkom avgsuta stigao Chinook CH-47 iz Španije - prilično retka letelica na ovim prostorima; na Balkanu ga koriste samo Grci. Veliki helikopter prepoznatljiv po dva rotora - prednjem i zadnjem - sa oznakom ET 421 pripada 5. helikopterskom transportnom bataljonu Vazdušnih snaga španske vojske (Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra - FAMET) baziranom u gradu Kolmenar Vijeho nedaleko od Madrida.

Nosivost CH-46 je skoro 12 tona te je ova letelica korišćena za transport najteže robe i mehanizacije u poplavljene i kopnenim pute odsečene krajeve.

Šarenilu međunrodne helikopterske flote iznad Slovenije su se priključili i ogromni nemački Sikorsky CH-53G čije su posade takođe učestvovale u humanitarnim misijama. Kao i španski Chinook, ovaj teški helikopter je tokom angažovanja u Sloveniji takođe transportovao najteži teret. Sloveniju su poslata dva helikoptera ovog tipa.

Zanimljivo je su CH-53G helikopteri pre deset godina leteli u sklopu vazdušne komponente Bundeswehra, nemačke kopnene vojske. Međutim 2013. godine Nemačka je odlučila da svoje Sikorsky CH-53G prebaci u ratno vazduhoplovstva (Luftwaffe). Novi dom helikoptera je postala vazduhoplovna baza Holzdorf na istoku Nemačke odakle su ove letelice i došle.

Hrvatska je severnim susedima uputila u pomoć jedan helikopter Mi-17Š sa osam pripadnika Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) koji su bili angažovani na prevozu betonskih blokova za pravljenje barijera od poplavnog talasa u mestu Dolnja Bistrica kod Lendave.

Dok su napori na sanaciji posledica poplava još trajali, 14. avgusta, Slovenačka vojska je izašla sa informacijom da su posade stranih helikoptera naletele više od 180 sati, prevezele više od 680 osoba i 290 tona tereta.

Helikopter Mi-17Š Hrvatskog raznog Zrakoplovstva (HRZ) Salinger Igor

Odluka Slovenije da se kad je u pitanju vazduhoplostvo oslanja primarno na helikoptere i ovoga puta se pokazala veoma ispravnom, pogotovo imajući u vidu veličinu teritorije i konfiguraciju - pretežno planinskog ili brdovitog - terena.

Slovenačka vojska i policija su od prvog dana stavile u službu otklanjanja posledica poplava skoro sve svoje raspoložive kapacitete vertikalnog transporta: helikoptere Bell 412 i AS532L Cougar, ali i laki Bell B206B Jet Ranger, kao i helikoptere Letalske enote policije, odnosno helikopterske jedinice.

Pružanje pomoći ugroženim područjima u Sloveniji bila je prilika da za helikopterske posade i spasilačke timove da primene sve ono što uvežbavaju tokom svojih redovnih aktivnosti, a pre svega koordanaciju u multinacionalnom okruženju. Ovoga puta u realnim uslovima, na stranom terenu, sa pilotima, letačima-mehaničarima, oficirima za navođenje, kontrolorima leta, vojim i civilnim organizacijama... i sve to iz desetak različitih država.

To je od svih učesnika verovatno bio najveći izazov upravo za posade srpskog RViPVO ali je utisak da su se dobro snašli i što je najbitije, preveli pomoć i ugrožene tamo gde je najpotrebnije.

(Aero.rs)

Video: Srpski i Američki helikopteri zajedno iznad Srbije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>