Vreme čitanja: oko 3 min.
Snimljen novi "nevidljivi" avion iznad Kalifornije: Prvi let B-21 Raider strateškog bombardera
Vreme čitanja: oko 3 min.
B-21, nevidljivi strateški vazduhoplov trebalo bi da do 2040 zameni B-1 Lancer i B-2 Spirit, a Boeing B-52 Stratofortress nakon toga
Društvenim mrežama više ništa ne može da promakne: na nalogu fotografa Meta Hermana na mreži X (donedavno Twitter) pojavio se snimak prvog leta novog strateškog bombardera B-21 Raider (Rejder - napadač).
Let je obavljen rano jutros po pacifičkom vremenu (PST) sa aerodroma Palmdejl, a predpostavlja se da će sletanje biti u bazi Edvards.
Ovaj avion, koji je razvila korporacija Northop Grumman za potrebe Američkog ratnog vazduhoplovstva (United States Air Force - USAF) je letelica razvijena kao stealth bombarder dugog dometa.
Na srpskom jeziku rekli bi nevidljivi, iako nije baš nevidljiv ni za radare a ni za Metov fotoaparat ali jeste prikriven, odnosno smanjene uočljivosti, kako radarske, tako i vizuelno i u IC spektru odnosno ima znatno smanjen IC odraz
#BREAKINGB-21 RAIDER FIRST FLIGHT #RAIDER33 #B21Raider 11-10-23 pic.twitter.com/G8dr87bAa4— Matt Hartman (@ShorealoneFilms) November 10, 2023
Prema za sada dostupnim informacijama, u pitanju je avion koji bi trebalo da zameni više tipova letelica: Rockwell B-1B Lancer i Northop Grumman B-2 Spirit do 2040. godine, ali i "neuništivi" Boeing B-52 Stratofortress koji će očigledno po upotrebnom veku daleko nadživeti skoro sve do sada korišćene bombardere i avione uopšte - B-52 će tada biti već osam decenija u operativnoj upotrebi!
B-21 Raider moći će da nosi konvencionalno i termonuklearno naoružanje.
Ideja o ovom vazduhoplovu rodila se 2011, a Northop Grumman je dobio ugovor za razvoj četiri godine kasnije, 2015.
B-21 RAIDER FIRST FLIGHT 11-10-23 #RAIDER33 #B21Raider pic.twitter.com/3tEKudqDiw— Matt Hartman (@ShorealoneFilms) November 10, 2023Obzirom na to da je prvi let obavljen u roku koji je bio najavljen pre nekoliko godina, može se očekivati da nova letelica iz korporacije sa sedištem u gradu Falls Church uđe u upotrebu do 2027.
Oko ovog aviona je mnogo stvari i dalje obavijeno velom tajni: čitav program je pod oznakom highly classified (veoma poverljivo) i za dobijanje bilo kakvog suštinski važnog podatka potrebna su dodatna ovlašćenja.
Čak je i Kongresni istraživački servis (Congressional Research Service) koji pretežno obavlja poslove za američke kongresmene ustanovio da su tehnički detalji i specifikacije poput "brzine, sistema, veličine, stepena nevidljivosti, strukture, broja motora i njihovog tipa, projektovanih sistema naoružanja i kabinskih senzora" ostali pod oznakom poverljivo iako su neki drugi podaci javni od 2015.
Prve fotografije postale su dostupne 2. decembra 2022. tokom ceremonije prvog prikazivanja aviona u proizvodnom pogonu korporacije Northop Grumman koja se nalazi u Palmdejlu, u Kaliforniji.
Avion je dobio svoj ime Raider u znak sećanja na operaciju Doolittle Raid (Dulitlov napad) poznatu i kao Tokyo Raid. Zahvaljujući generalu po imenu Džimi Dulitl isplaniran je i 16. aprila 1942. izveden prvi napad američkih bombardera na Tokio - kada su odvažnoj akciji poleteli sa nosača aviona, bombardovali Tokio i sleteli u Kinu.
Još 2016. tadašnji državni sekretar USAF-a Deborah Lee James (Debra Li Džejms) izjavila je da će B-21 biti "platforma pete generacije za globalne precizne napade sa umreženom mogućnošću senzorskog gađanja", opisujući letelicu kao "prvi avion šeste generacije na svetu".
Na osnovu ranijih izjava zvaničnika pretpostavlja se da B-21 ima motore kao F-35 Lightning II, odnosno Pratt & Whitney F135, nastao razvojem F119 koji je korišćan na avionima F-22 Raptor.
Generalna direktorka Northop Grummana Keti Vorden koja se na čelu te korporacije nalazi od 2019. izjavila je da je u pitanju avion koji je dizajniran sa "modularnom arhitekturom otvorenih sistema koji omogućuju laku nadogradnju".
"Operativne mogućnosti B-21 su ekstremno naprednije od onih koje ima B-2. Radi se o neznatno manjem avionu sa značajno većim doletom", dodala je ona.
(Aero.rs/AB)
Video: Airbus A330MRTT automatic refueling
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.