• 1

Vreme čitanja: oko 9 min.

Put oko sveta za 45 sati: Projekat Magelan

Vreme čitanja: oko 9 min.

Od poletanja do sletanja, posada je prisustvovala samo jednom izlasku i jednom zalasku Sunca tokom 45 sati dugog leta na zapad

  • 1

Ekspedicija predvođena slavnim portugalskim moreplovcem Fernandom Magelanom - koji je plovio pod zastavom Španije - ušla je u istororiju kao prva koja je oplovila Zemlju i tako potvrdila da je planeta okrugla; nešto zbog čega su tada ljudi zatvarani i spaljivani na lomači. Istini za volju i danas ima nekih koji ne veruju u tu tvrdnju.

Za taj poduhvat trebalo im je tri godine: isplovili su septembra 1519 a ono što je ostalo od pet brodova i 270 moreplovaca konačno je dočekano u luci Sanlukar de Barameda 1522. godine. Magelan nije doživeo povratak u Španiju - poginuo je na Filipinima, u borbama sa lokalnim stanovništvom.

Pet vekova kasnije, ime čuvenog Portugalaca nose misije globalne navigacije koje obavlja američko vazduhoplovstvo (United States Air Force). Magelanovim moreplovcima put oko Zemlje trajao je tri godine, Englezu Filijesu Fogu iz novele Žila Verna to je - za okladu - uspelo za 80 dana.

Poslednja misija u kojoj su vazduhoplovci iz 22. vinga aviona-cisterni (22nd Air Refueling Wing) obleteli planetu trajala je 45 sati i bio je to prvi takav let aviona Boeing KC-46 Pegasus.

Projekat Magelan je operacija maksimalne izdržljivosti, termin za dugotrajne misije koje su osmišljene da testiraju avijatičare kao posade transportnih i aviona-cisterni dok se pripremaju da prevezu ostatak oružanih snaga i opreme preko ogromnih razdaljina Pacifika u mogućem sukobu sa Kinom, navodi magazin USAF Air And Space Forces.

"U eri velikih sila, posade moraju biti sposobne da rade duže nego ranije, a Projekat Magelan je sledeći korak u sticanju iskustva AMC posada u novom, revolucionarnom konceptu MEO (MEO - Maximum Endurance Operation, u slobodnom prevodu zadatak najdužeg trajanja)," kaže kapetan Kodi Donahju, izvršni oficir 22. operativne grupe, koji je učestvovao u letu i igrao ključnu ulogu u njegovom planiranju.

Ideja za Projekat Magelan je prvi put došla do posada tankera u bazi Mekkonel u Kanzasu (McConnell AFB) pre oko dve godine. Pre četiri godine posada iz McConnella je prvi put letela avionom Pegasus oko sveta, ali to putovanje je uključivalo šest zaustavljanja i noćenja. Projekat Magelan bio je prvi put da je novi tanker leteo oko sveta bez zaustavljanja.

KC-46 U.S. Air Force photo by Senior Airman Jake Jacobsen

Pored dužine leta, ova MEO se isticala po tome što je KC-46 imao samo dve osnovne posade. Uobičajeno, tri pilota mogu leteti kao dopunska posada do 24 sata, ali Komanda za vazdušnu mobilnost (AMC - Air Mobility Command) sada želi da posade od četiri pilota lete do 48 sati kako bi se pripremile za eventualne buduće sukobe, objašnjava Donahju.

Kada je KC-46 poleteo iz Mekkonela oko 16 časova 29. juna, posadu su sačinjavala četiri pilota, dva operatera za punjenje gorivom, dva letača-mehaničara zadužena za tehničke parametre leta i jednog doktora koji je nadgledao zdravlje posade.

Malo uzima gorivo, malo ga pretače drugim avionima

Narednih 45 sati, avion na misiji obletanja planete je uzimao gorivo od drugog KC-46 kod obale Kalifornije; davao gorivo C-17 Globemaster III transportnom avionu na obuci blizu Havaja; i uzimao još goriva od dva druga KC-46 iz Mekkonela dok su prilazili Guamu.

Iznad Bliskog Istoka, “globetroter” Pegasus je uzimao gorivo od para KC-135 tankera koji su leteli iz baze Al Udeid, Katar. Jedna posada bila je iz Mekkonela, a druga iz Nacionalne garde Utaha (Utah ANG).

Posada Magelana je zatim napunila gorivom dva F-15E Strike Eagle aviona koji su leteli borbenu misiju iznad Iraka, a zatim se srela sa dva KC-135 za još malo goriva iznad Engleske: jedan iz McConnella i jedan iz RAF Mildenhola u Engleskoj. Tankeri iz Mekkonela su bili unapred pozicionirani širom sveta kako bi podržali MEO.

Na kraju misije, iznad kontinentalnog dela SAD, KC-46 je doživeo vizuelno spektakularan doček: sastao se sa “bratskim” KC-46 Pegasus iz Mekkonela, a potom su ova dva tankera napunila gorivom tri B-2 Spirit stelt bombardera iz baze Vajtman u Mizuriju, a zatim sui još jedan KC-46 Pegasus iz Mekkonela u kome je bio i sa brigadnim generalom Džeraldom Donohjuom, načelnikom operacija AMC-a za strateško odvraćanje i nuklearnu integraciju, u ulozi posmatrača.

Do trenutka sletanja u bazu iz koje su poleteli dva dana ranije, oko 13 časova 1. jula, KC-46 je preuzeo oko 206 tona goriva - oko težine dva plava kita, pimećuje Air and Space Forces - tokom četiri punjenja gorivom od sedam različitih tankera.

"Ovo nije bilo samo uzletanje i sletanje negde," rekao je pukovnik Brent Tot, komandant aviona na ovoj misiji i načelnik 22. operativne grupe u Mekkonelu, za časopis Air & Space Forces. "Izveli smo složene misije u svakom delu sveta."

"Punjenje gorivom u vazduhu je vrlo specifičan proces: morate biti na tačnoj tački u tačno vreme," kaže ova pukovnik. "I to smo uradili četiri puta širom sveta bez greške."

Komunikacija i koordinacija kroz četiri komande

Deo onoga što je omogućilo tako dugi niz susreta u vazduhu bila je oprema koja omogućava komunikaciju između posade Magelana, planerskih timova u Mekkonelu i posada širom sveta. Taktičke mreže podataka kao što je Link 16 omogućile su im da prate i komuniciraju sa primajućim avionima na stotinama milja udaljenosti kako bi saznali u kom pravcu lete, koliko im je goriva potrebno i druge faktore koji obično ne bi bili dostupni dok se avioni ne približe unutar radio dometa, navode američki vazduhoplovci.

"Znali smo više o tome šta se dešava na ovom letu nego što sam znao na većini letova u kojima sam učestvovao tokom svoje karijere," kaže pukovnik je Tot. "Tako da, iako je bilo složenije nego bilo šta što sam ikada radio, osećao sam se informisanije nego ikada ranije."

Dok je Link 16 već široko dostupan u drugim delovima USAF, kao što je borbena komanda (Air Combat Command), AMC još uvek se prilagođava u smislu povezanosti. Prošle godine, prvi čovek AMC-a, general Majk Minihan, postavio je cilj da poveže 25 procenata tankerske i transportne flote sa komunikacijom “izvan vidokruga”, odnosno na velikim razdaljinama, do 2025. godine.

Relativno novi KC-46 ima moderniju komunikacijsku opremu u poređenju sa svojim starijim avjonima u AMC, kao što su KC-135 Stratotanker i C-130 Hercules, ali letenje između četiri borbene komande i sinhronizovanje sa svakim na istom letu je postignuće samo po sebi, objašnjavajui Tot i Donahju.

"Uvek govorimo o punjenju gorivom u vazduhu kao o svojevrsnom multiplikatoru borbene efikasnosti, isto važi i za ovaj taktički link podataka," rekao je Donahju. "Sada govorimo o dva multiplikatora borbene efektive na jednoj platformi, tako da je eksponencijalno povećavate."

Torta, kolači i kreveti: KC-46 kakvog znaju samo posade

Osim komunikacionih tehnologija, Projekat Magelan je takođe imao koristi od godina istraživanja u oblasti ljudskih performansi.

Isprva, dve posade Magelana su preuzimale smene od 10 sati, ali vremenom su se te smene smanjile na između šest i sedam sati. Kada nisu radili, posade su spavale na krevetima u prostoru za odmor koji je bio stalno zamračen tokom leta. Drugi avijatičari su rekli da je KC-46 udobniji za boravak u odnosu na prethodne tankere za punjenje gorivom.

"Uspeo sam da odspavam pet ili šest sati nekoliko puta sa maskom za spavanje i slušalicama za poništavanje buke ili čepovima za uši," kaže Donahju. "Nije (spavanje, op. aut) bilo uopšte loše i omogućilo nam je da održimo ovu neprekidnu operaciju sa samo četiri pilota koja lete 45 sati."

Da bi se pripremili za let, prva posada je pokušala da legne u krevet oko 4 ujutru i spava do podneva otprilike tri dana pre poletanja, dok je druga posada išla na spavanje u četiri popodne i budila se u ponoć.

"Bilo je prilično neverovatno koliko brzo smo se prilagodili na taj novi ritam," iznenađen je kapetan američko vazduhoplovstva.

Jedan član posade je napravio kolače koristeći kuhinju kojom je opremljen KC-46 (ipak je u pitanju avion koji svoje poreklo vuče od putničkog 767 tako da galley sigurno nije problem ugraditi), a drugi, instruktor pilot kapetan Dejson Batangan, doneo je tortu za proslavu svog 31. rođendana tokom leta. Kada su se vratili iznad SAD, posada je osećala posledice vrlo dugog dana, ali su i dalje bezbedno izveli ono što je Tot opisao kao jednu od najsloženijih operacija koje je video blizu baze Mekkonel u dugom vremenskom periodu.

"Susretanje sa drugim tankerom, pretakanje goriva i zatim izvođenje formacijskog punjenja gorivom tri B-2, bilo je fantastično," rekao je.

"Leteo bih 45 sati samo da napunim B-2 bilo koji dan u nedelji," kaže ovaj pokovnik-pilot kome je bez obzira na veliko letačko iskustvo punjenje gorivom stelt bombardera B-2 i dalje “premija”.

Od poletanja do sletanja u svoju bazu, posada je prisustvovala samo jednom izlasku i jednom zalasku Sunca tokom dugog leta na zapad, "tako da, iako je prošlo 45 sati, zapravo smo doživeli samo jedan solarni dan," kaže Tot. "To je malo zbunjujuće za um."

Globalna dominacija

Projekat Magelan pokazao u praksi sposobnost posada i vazduhoplova Mobilne komande USAF dosegne bilo koje mesto na Zemlji, navodi Air and Space Forces.

"Polazak iz kontinentalnog dela SAD-a, punjenje gorivom C-17 Globemaster III iznad Pacifika i borbena misija iznad Iraka, i povratak za podršku globalnim udarnim avionima, pokazuje da zaista možemo pružiti punjenje gorivom u vazduhu i podršku globalnom dometu bilo kada, bilo gde," rekao je.

Posadu na ovom - bar kada je u pitanju KC-46 Pegasus istorijkom - letu činili su: pukovnik Brent Tot, vođa vazduhoplova, kapetan Kodi Donahju; kapetan Dejson Batangan, kapetan T.J. Baklej, operateri za punjenje gorivom narednik Džonatan Lauterbah i narednika Patrik Marej; kapetan Džejkob Hejrend, doktor i letači-mehaničari vodnik Alehandro Melendez i vodnik Dastin Šafer. Svi piloti i oba člana posade za punjenje gorivom (boom operator) imaju zvanje instruktora što govori o iskustvu i uvežbanosti izabrane posade.

Boeing umesto Boeinga

KC-46A Pegasus prema navodima USAF, "predstavlja prvu fazu u obnovi zastarele tankerske flote  američkog vazduhoplovstva, sa većim kapacitetima za dopunu gorivom, transport tereta i evakuaciju bolesnih i povređenih u poređenju sa KC-135 Stratotankerom".

Nastao iz širokotrupnog putničkog Boeing 767 (uz dosta avionike preuzete od modernijeg B777), prvi let KC-46A obavljen je 25. septembra 2015. godine, a zvanično je ušao u operativnu upotrebu u januaru 2019. godine.

Pegasus je sposoban da dopuni gorivom većinu aviona koji imaju kapacitet za primanje goriva u letu. Opremljen je sistemom (boom) za dopunu goriva kojim se upravlja preko fly-by-wire sistema kontrole i sposoban je za isporuku goriva brzinama koje su potrebne za velike avione.

Gorivo može da isporuči i preko sistema sa crevom i korpom što mu daje dodatnu mogućnost pretakanja - na ovaj način pilot aviona koji uzima gorivo odgovoran je za finalno pozicioniranje.

(Aero.rs)

Video: Posao na 11.000 metara: Kabinska posada Air Serbia na letu Beograd -Pariz

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Jesenjin Griška

    9. jul 2024. | 00:09

    Kad ovog "oplete" krasnaja ima da se vidi preko Tokija.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>