• 3

Vreme čitanja: oko 6 min.

Kako je došao predsednik Makron u Srbiju: Dassault Falconom “doneo” Dassault Rafale, pratilo ga tri MiG-29

Vreme čitanja: oko 6 min.

Po ulasku u vazdušni prostor Srbije, francuski predsednički Falcon 7X sa natpisom Republique Francaise i velikom trobojkom na repu sačekao je i dopratio do sletanja par lovačkih aviona MiG-29 srpskog RViPVO

  • 3
Falcon 7X Vojska Srbije

Dolazak predsednika Francuske Emanuela Makrona u posetu Srbiji ima, pored nespornog diplomatskog i ekonomskog značaja, i višestruku vazduhoplovnu simboliku: Makron je doputovao avionom Dassault Falcon 7X i sa sobom “doneo” ugovor o prodaji Srbiji dvanaest višenamenskih aviona Rafale, koji proizvodi upravo Dassault; u francuskoj delegaciji je bio i Erik Trapije, prvi čovek ovog proizvođača aviona, koji je i potpisao ugovor o prodaji aviona sa srpskim ministrom odbrane Bratislavom Gašićem.

Po ulasku u vazdušni prostor Srbije, francuski predsednički Falcon 7X sa natpisom Republique Francaise i velikom trobojkom na repu sačekao je i dopratio do sletanja par lovačkih aviona MiG-29 srpskog RViPVO, uz jedan dvosed MiG-29UB iz 101. lovačke avijacijske eskadrile Vitezovi, čija je posada video snimkom i ovekovečila taj trenutak.

Upravo ovi avioni biće postepeno zamenjeni sa francuskim kada oni budu isporučeni, prema juče objavljenim informacijama do kraja ove decenije.

Srbija Francuska Aleksandar Vučić Emanuel Makron poseta doček aerodrom Foto: Tanjug/Sava Radovanović

Falcon je sleteo na beogradski aerodrom Nikola Tesla, kojim – po koncesionom ugovoru na 25 godina - upravlja francuska kompanija Vinci.

Francuski predsednik za državne posete najčešće koristi veliki širokotrupni Airbus A330, ali se za dolazak u Srbiju ipak odlučio za manji Dassault Falcon 7X, tačnije dva Dassault Falcon 7X koja su sletela u Beograd sa nekih pet minuta razmaka, jedan u 17:55 a drugi tačno u 18 časova. Oba aviona su poletela iz vazduhoplovne baze Velizi-Vilakuble (Base aérienne 107 Vélizy-Villacoublay) nedaleko od Pariza.

Dva aviona Falcon 7X, kojima su dodeljene registracije F-RAFA i F-RAFB, spolja se ni po čemu ne razlikuju jedan od drugog: Isto su elegantno obojeni sa stilizovanom francuskom zastavom na repu, istovetno diskretno označeni rondelama - kružnim oznakama - francuskog vazduhoplovstva a vidljivih drugih oznaka ili brojeva - nema; verovatno u želji da se onemogući identifikacija konkretnog aviona ili bar oteža nekome sa eventualno lošim namerama.

Velizi je inače aerodrom na kome je smeštena “predsednička eskadrila” Armee de l’Air, odnosno Escadron de transport 00.060 (60. transportna eskadrila, ET60) kojoj pripada između ostalih i zadatak prevoza predsednika, premijera i najviših državnih i vojnih dužnosnika.

Vazduhoplov u kome se nalazi francuski predsednik ima pozivni znak COTAM001 (COTAM Unite), bilo koji da je avion ili helikopter u pitanju, analogno sa američkim Air Force One ili Marine One.

Ova skraćenica svoje istorijsko poreklo vuče od skraćenice koja je označavala vazduhoplovno-transportnu komandu francuskih oružanih snaga (Commandement du transport aérien militaire) u periodu posle Drugog svetskog rata.

Ostali ne-predsednički letovi imaju takođe COTAM pozivni znak, ali ne sa brojem 001. Tako je za dolazak u Beograd drugi Falcon 7X koristio COTAM006, a Airbus COTAM0021 “ime” za komunikaciju sa kontrolom leta.

Pored već pomenuta dva biz jeta Dassault Falcon 7X i Airbus A330, eskadrila na raspolaganju za VIP transport ima i dvomotorne Dassault Falcon 2000, dva nešto starija takođe tromotorna Falcon 900 čije se povlačenje iz upotrebe očekuje uskoro, kao i helikoptere Super Puma EC225 (Airbus H225 po novom označavanju) u luksuznoj varijanti za prevoz putnika.

Francuski vazduhoplovci navodno su interno nazvali jedan od predsedničkih aviona Falcon Carla One (Karla jedan) kao referencu na američki predsednički Air Force One i tadašnju prvu damu Karlu Bruni Sarkozi, nekadašnju manekenku, glumicu i pevačicu, ali pre svega suprugu predsednika Nikole Sarkozija.

Dassault Falcon 7X spada u kategoriju velikih poslovnih aviona sa doletom od 11.000 km i drugi je po veličini u porodici Dassault Falcon. Predstavljen je prvi put na sajmu avijacije u Parizu 2001. godine, a u komercijalnu upotrebu je ušao 2007. godine. Falcon 8X koji je izveden iz 7X ima dolet od čak 11.945 km, zahvaljujući optimizaciji motora, aerodinamičkim unapređenjima i povećanju kapaciteta goriva.

Ova dva modela, uz Falcon 900, jedini su tromotorci sa tzv. S-duct konfiguracijom motora koji su i dalje u proizvodnji - svojevremeno popularno rešenje primenjeno na avionima tipa Boeing 727, Trident, Tupolev 154 i Lockheed Tristar. Avioni iz porodice Falcon poznati su po svojim “borbenim genima” obzirom da su razvijeni od strane fabrike specijalizovane upravo za borbene avione, uz primenu mnogih tehnoloških procesa ali i projektne filozofije koja je primenjivana na čuvenim lovačkim Dassault Mirage i Rafale. Za prevoz visokih državnih zvaničnika i SFRJ, a kasnije SR Jugoslavija i Srbija koristila je dva Dassault Falcon 50 aviona, od kojih je jedan i dalje u vazduhoplovnom registru i brojnom stanju u Avio službi Vlade republike Srbije.

Nekih sat i po pre predsedničkog Falcona, na aerodrom Nikola Tesla sa pariskog Šarl de Gola (CDG) doleteo je i transportni Airbus A330MRTT (Multi Role Tanker Transport - višenamenski transporter tanker) takođe iz sastava francuskog vazduhoplovstva koji je, kako je uobičajeno za posete na najvišem državnom nivou, najverovatnije dovezao prethodnicu: pripadnike obezbeđenja, protokola, privrednu delegaciju, medije i sve ostalo što prati predsednika jedne države na međunarodnim putovanjima.

Srbija Francuska Aleksandar Vučić Emanuel Makron poseta doček aerodrom avion Foto: Tanjug/Sava Radovanović

A330MRTT je vojna varijanta popularnog dugolinijskog širokotrupnog aviona Airbus A330, koji u svojoj floti imaju brojne avio-kompanije, uključujući i Air Serbia. Izvorno leteća cisterna koja služi za dopunu drugih aviona gorivom u letu, A330MRTT se po potrebi može prilagoditi za potrebe prevoza putnika u standardnoj ili luksuznoj (VIP) konfiguraciji ili tereta, kao i za medicinsku evakuaciju. Francusko vazduhoplovstvo prema dostupnim podacima preuzelo je ukupno 14 aviona ovog tipa, a avion registarske oznake F-UJCU koji je korišćen za pratnju predsedničke posete Srbiji, isporučen je iz fabrike u Tuluzu u novembru 2022. godine.

Zanimljivo je da ovaj avion, pre leta za Beograd juče obavio kratak let između baze Evero-Fauvil (Base aérienne 105 Évreux, skraćeno BA 105) i pariskog međunarodnog aerodroma Orli (ORY), a potom i dvadesetominutni let od ovog aerodroma do Šarl de Gola (CDG), verovatno da bi tamo ukrcao putnike ili teret.

Potpisivanje ugovora o nabavci dvanaest višenamenskih borbenih aviona - i to kako je saopšteno juče najsavremenijih - ima, odnosno imaće kad se realizuje, istorijski značaj za RViPVO Vojske Srbije a u velikoj meri trasira i politički i ekonomski kurs koji se sebi trasirala Srbija u nastupajućem periodu.

Rafale Armée de l'Air et de l'Espace/Facebook

Podsetimo, u pitanju je prva nabavka borbenih aviona iz inostranstva posle skoro četiri decenije i ono što je u diplomatskom smislu još značajnije, definitivni pokazatelj da se Srbija jasno opredelila za zapadnu tehniku i sve što to povlači sa sobom.

Ekonomski gledano, za državu veličine Srbije nabavka je veoma smela: kako je saopšteno, za dvanaest novih aviona, navodno poslednje generacije F4 i paket opreme i podrške biće izdvojeno nekih tri milijarde dolara, odnosno oko 250 miliona po avionu.

O višenamenskim borbenim avionima Rafale, njegovom istorijatu, najnovijim verzijama, kao i o nabavkama drugih država uključujući i one u regionu, Aero.rs je pisao detaljno u prethodnom periodu.

Za kraj teksta o srpsko-francuskoj vazduhoplovnoj simbolici i vezama: Pre više od 120 godina, svoje prve vojne avione Srbija (tada još kraljevina) nabavila je upravo iz Francuske, bili su to Bleriot IX i Farman HF.20 koji su korišćeni tokom balkanskih ratova. U Francuskoj su se školovali i prvi srpski piloti uključujući i nosioca nacionalne vazduhoplovne dozvole sa brojem 001 narednika Mihaila Petrovića, i tako je Srbija ušla među prvih petnaest država na svetu koje su imale ratno vazduhoplovstvo.

(Aero.rs)

Video: Dassault Falcon 6X u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Draža

    31. avgust 2024. | 11:58

    Mogao je u znak pokajanja sto su nas bombardovali 1999. da ostavi kao poklon jedan avion Rafal.

  • Zapadni leteći lepotani

    31. avgust 2024. | 01:48

    Posle više od 20 godina nerviranja sa rusofilima ljubiteljima krš tehnike (ili su crveni rusofili pa zbog toga vole istu ili su oni tupaviji crni koji nikako ne mogu mentalno da shvate da Lada nije bolja od Mercedesa) na srpskom netu,došao je dan da kažem KONAČNO

  • Драгче

    31. avgust 2024. | 11:54

    Питам се, дал' је то у реду да једног EUropdkog председника дочекамо са Руским МИГ-овима??

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>