• 8

Vreme čitanja: oko 4 min.

Na krilima olujnog vetra: Dassault Rafale, francuski avion za koji se čeka u redu

Vreme čitanja: oko 4 min.

Ovaj avion relativno u kratkom periodu prešao je put od preskupe letilice koju niko sem Francuske ne želi do veoma tražene robe za koju se čeka u redu nekoliko godina. Da li će u taj red stati i Srbija, videćemo u narednih nekoliko meseci

  • 8
Avion Dassault Rafale Foto: Shutterstock

Francuski višenamenski borbeni avion četvrte generacije Dassault Rafale (fr.: udar vetra, vihor, olujni vetar), ne samo u srpskim medijima se sve više pominje kao o novom avionu Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije.

Doskorašnje spekulacije dobile su novu specifičnu težinu posle susreta francuskog i srpskog predsednika nedavno u Parizu: Predsednik Srbije Aleksadar Vučić posle razgovora je saopštio da je "postignut dogovor o Rafalima i da se očekuje potpisivanje ugovora "za dva meseca".

Praksa je do sada pokazala da je javnost upravo od predsednika saznale za mnoge kapitalne nabavke naoružanja i vojne opreme - ako se ostvari, opremanje višenamenskim borbenim avionima biće ubedljivo najveća do sada i po značaju i po vrednosti.

Ovaj avion nastao je u proizvodnim pogonima Dassault Aviation kao oslonac Francuskih vazduhoplovno-kosmičkih snaga (Armée de l'Air et de l'Espace) i Francuske mornarice (Marine nationale).

Iako je, s političke strane gledano, Francuska jedan od stubova Evropske unije i zajedničkih projekata, zvanični Pariz se uzdržao od zajedničkog učešća u projektu razvoja borbenog aviona Eurofighter Typhoon i odlučio da se drži doktrine koja je razvijena u vreme vladavine Šarla de Gola: Borbena tehnika mora biti delo domaćih stručnjaka.

Dassault rafale avion Foto: Eric Feferberg / AFP / Profimedia

Rafale, avion aerodinamički zasnovan na konstrukciji delta krila spregnutog sa kanardom, je potpuno nacionalni program u kom su integrisane sve nove tehnologije nastale u Francuskoj. Kako je novinar Aero.rs Aleksa Španjević to primetio u svom textu o modernim varijantama ovog aviona koji ćete uskoro čitati: Rafale je francuski isto koliko i šampanjac ili Ajfelova kula

Avion za odbranu i vazduhoplovnu premoć

Njegov razvoj seže u sada već daleku 1978. kada je Marsel Daso (Marcel Dassault) 30. oktobra od francuske vlade dobio pismo o namerama za proučavanje budućeg aviona koji bi odbranio Francusku od napada iz vazduha, a tom zahtevu su kasnije priključene i potrebe mornarice.

Skoro čitavu deceniju trajala su ispitivanja, promišljanja, da bi 26. januara 1988. Dassault doneo odluku o razvoju četiri prototipa.

Rafale Prototype Foto: Wikimedia/Andrew Thomas/Dassault Rafale A A01 Prototype, Farnborough UK, September 1988. *VIEW NUMBER 15,000 ON 29.4.11

Prototip za vazduhoplovstvo Rafale C01 ugovoren je 21. aprila te godine (poleteo 19. maja 1991.), prototipovi za mornaricu - Rafale M01 i M02 ugovoreni su u decembru 1988 a poleteli su 12. decembra 1991. i 8. novembra 1993.

Prototip dvoseda za vazduhoplovstvo Rafale B01 poleteo je 1993. godine.

Iako je prvobitno bilo predviđeno da avioni Rafale budu uvedeni u naoružanje francuskog vazduhoplovstva 1996. godine, zbog raznih budžetskih rezova u ovoj zemlji (ali i kod proizvođača) - čitav proces produžen je do 2001. godine.

Šest godina kasnije, Rafale je u okviru NATO snaga imao svoje prvo vatreno krštenje u misijama u Avganistanu tokom marta i aprila 2007. Korišćen je u Libiji 2011, kao i u borbi protiv Islamske Države 2014.

Ovaj vazduhoplov već je zamenio avione Mirage F-1, Super Etandar, F-8 Crusader i Jaguar, a u dogledno vreme planira se i da zameni preostale Mirage 2000. Prema poslednjim dostupnim informacijama od samog proizvođača, Francuske vazduhoplovno-kosmičke snage i Mornarica kupili su ukupno 234 Rafala u pet tranši i različitim varijantama.

Tri eskadrile (Gascogne, La Fayette, Aquitaine) baziraju u avio-bazi Sent Dizier. Tri eskadrile baziraju u avio-bazi Mont-d-Marsan: Côte d’Argent, Normandie-Niemen i Lorraine.

Jedna eskadrila (Provence) bazira u Al Dafri (Ujedinjeni Arapski Emirati). Tri eskadrile (Flotile 11F, 12 F i 17F) aviona Francuske mornarice baziraju u Landviziju i na nosaču aviona Šarl de Gol.

Dassault Rafale Dassault Aviation/A. Pecchi

Vazduhoplov koji dobija na popularnosti 

Avion je dugačak 15,3 m, ima raspon krila od 10,9 m, visok je 5,34 m. Vazduhoplov ima nekoliko naprednih karakteristika kao što su ograničena nevidljivost, mogućnost super-krstarenja (letenje nadzvučnim brzinama bez korišćenja forsaža - afterburnera) i sposobnost lansiranja raketa dugog dometa Meteor i MICA (Missile for Interception, for Combat and for Auto-Defense - projektil za presretanje, borbu i auto-odbranu).

Rafale pokreću dva motora Snecma M88-2. Interesantan podatak je da je Snecma svojevremeno razvijala podvrstu ovih motora za poslednji projekat jugoslovenske vojno-vazduhoplovne industrije - Novi avion (NA) pod nazivom M88Y.

Osim Francuske, nalazi se u naoružanju Grčke, Egipta, Katara, Indije, Hrvatske, a pregovori sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Indonezijom oko nabavke ovih vazduhoplova su završeni.

U kompaniji Dassault navode da će proizvodni pogoni još najmanje deset godina proizvoditi ove letelice.  Ne računajući avione koje Srbija želi da kupi, Dassault (prema podacima koje navodi portal Defense News) treba u ovom trenutku da isporuči 261 avion, od toga 42 za Francuske oružane snage, na osnovu ugovora teškog pet milijardi evra koji je potpisan u januaru ove godine.

Ovaj avion postao je toliko popularan da proizvođač možda neće moći da zadovolji potražnju, što bi moglo da ima globalne posledice za države koje žele da ojačaju svoje vazduhoplovne snage usred sukoba u Ukrajini i na Bliskom istoku, ali žele da izbegnu političke veze povezane sa kupovinom ruskih ili američkih borbenih aviona, piše Business Insider.

Dassault Rafale facebook/Armée de l'Air et de l'Espace

Na isporuku novih aviona u ovom trenutku se čeka 36 meseci, ali u ovom trenutku kompanija ima backlog (naručeni a još neisporučeni avioni) od 228 letelica. Ovaj rok će biti ozbiljno ugrožen između 2026. i 2033 godine s obzirom na to da  će (prema do danas postignutim dogovorima) Dassault morati da isporuči 174 Rafalea Francuskoj, 42 Indoneziji, 80 Ujedinjenim Arapskim Emiratima i 10 Egiptu.

(Aero.rs)

Video: Dassault Falcon 6X u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Gedza gegula

    16. april 2024. | 07:34

    Cija je to propaganda ko ceka rafale propale kad je rus tata za avijaciju i sve druge borbene sisteme

  • Dušan

    16. april 2024. | 07:44

    Avione ćemo papreno platiti, i to u napred! Što se tiče raketa, tu ne treba da brinemo! Dobićemo ih ranije džabaka od naše vekovne "braće" Fracuza, naravno otkačene sa njihovih Rafala, na naše gradove i infrastrukturu, kao 1999. god, a poginuli, bože naš, biće samo kolateralna šteta!

  • Jelena

    16. april 2024. | 07:03

    U redu za rafale čekamo mi i niko više

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>