• 0

Vreme čitanja: oko 8 min.

Čekajući odluku državnog vrha o nabavci: Sve o francuskom borbenom avionu Dassault Rafale F3, F3-R i F4

Vreme čitanja: oko 8 min.

Dok se čeka na potpisivanje ugovora o najskupljoj kupovini za srpsko RViPVO u istoriji, Aero.rs vam predstavlja poslednje varijante ovog sve traženijeg vazduhoplova koji je postao ozbilljan konkurent američkim i evropskim letelicama

  • 0
Rafale Armée de l'Air et de l'Espace/Facebook

Dassault Rafale sve je češće predemt interesovanja srpske javnosti, pre svega zbog učestalih najava o njegovoj potencijalnoj kupovini za domaće RViPVO ali i zbog sve većeg prisustva ovog aviona u okruženju: posle Grčke, korisnik Rafale postala je nedavno i Hrvatska, a prema poslednjim vestima grčko vazduholovstvo želi i dodatne avione ovog tipa.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio toko boravka u Parizu u aprilu da će Vojska Srbije, odnosno ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana (RViPVO) uskoro postati korisnik ovog višenamenskog francuskog aviona.

Prema tadašnjim informacijama, potpisivanje ugovora očekivilao se u roku od dva meseca, "u prisustvu francuskog predsednika Makrona". Dva meseca je prošlo, a jedino javno - doduše indirektno - pominjanje eventualne nabavke Rafale bilo je u ekspozeu pred Narodnom skupštinom premijera Miloša Vučevića da će "u zavisnosti od finansijskih mogućnosti, otpočeti opremanje novim višenamenskim borbenim avionima".

Na ovu izjavu srpskog premijera nadovezalo se i pisanje grčikh medija prema kome Srbija navodno razmatra (i) kupovinu aviona polovnih Dassault Mirage 2000 koji su još uvek u sastavu tamošnjeg vazduhoplovstva a predviđeni su da budu zamenjeni i to baš sa Rafale.

Dassault rafale avion Foto: Philippe LOPEZ / AFP / Profimedia

Hoće li se kupovina Rafale za srpsko RViPVO realizovati i kada, pitanje je za državni vrh Srbije i Francuske. Dok se čeka na potpisivanje ugovora o nabavci, Aero.rs vam donosi kratki osvrt na karakteristike novijih varijanti ovog sve  traženijeg vazduhoplova koji je postao ozbilljan konkurent američkim, ruskim i evropskim letelicama.

Višenamenski avion u pravom smislu reči

Dassault Rafale je od početka svog razvoja zamišljen kao višenamenski borbeni avion. Dok se danas veliki broj letelica hvali ovim epitetom, Rafale je jedan od retkih iz svoje generacije koji je od početka koncipiran tako sa namerom da jednako efikasno može da izvršava sve zadatke za koje je namenjen.

Ovaj avion sposoban je za izvršavanje zadataka presretanja, obezbeđivanja premoći u vazdušnom prostoru, dejstvovanja po ciljevima na zemlji i moru, osmatranja kao i lansiranje nuklearnog naoružanja.

HRZ Rafale MORH/F.Klen

Rafale kao i mnogi drugi borbeni avioni poreklom sa Starog kontinenta ima delta krilo, optimizovano za nadzvučne brzine. Kako je ovo avion namenjen brzim presretanjima ali i bliskoj vazdušnoj borbi, Francuzi su odlučili da Rafale podare i kanare kako bi letelica dobila na manevaribilnosti. Slično rešenje može se uočiti na Saab JAS 39 Gripen ili Eurofighter Typhoon.

Jedan od zahteva francuskih oružanih snaga prilikom projektovanja ove letelice bio je da ona bude lagana. Zbog toga je Dassault odlučio da u izradi aviona koristi napredne, odnosno kompozitne materijale. Proizvođač tvrdi da je 70% Rafala napravljeno od kompozita, a Dassault navodi da je upotrebom istih nosivost veća za 40% u odnosu na avion izrađen od titanijuma ili alumijuma.

Uparen sa dva Snecma M88 Rafale može da razvije brzinu i do 1,85 maha. Letelica takođe ima mogućnost super-krstarenja, odnosno letenja nadzvučnim brzinama bez upotrebe afterburnera, odnosno forsaža.

Dobre manevarske karakteristike i veliku brzinu upotpunjuje i njegov mali radarski odraz. Površina Rafala premazana je specijalnom supstancom za smanjenje radarskog odraza dok su određene ivice specijalno dizajirane za rasipanje radarskih zraka. Ovo bi, makar u teoriji, trebalo da omogući Rafalu da se približi neprijateljskim ciljevima i uništi ih pre nego što bude otkriven.

Dassault rafale avion Foto: Eric Feferberg / AFP / Profimedia

Naoružanje iz domaće radinosti

Dassault je u saradnji sa drugim francuskim i evropskim firmama uspešno integrisao različitu vrstu naoružanja na Rafale. U ponudi je čitava paleta raketa i bombi koje se mogu lansirati sa nekih od 14 podvesnih tačaka, a Dassault deklariše da Rafale može da ponese devet i po tona korisnog tereta. Uprkos velikoj nosivosti, izvesno je da u borbenim misijama avion ne bi bio do kraja opterećen.

Možda značajnije od sirove količine i težine naoružanja jeste vrsta raketa i bombi koje može da nosi. Tu je raketa vazduh-vazduh Meteor kao i MICA za borbu van vizuelnog dometa. Za dejstvovanje na zemaljske ciljeve piloti Rafala mogu da računaju na SCALP-EG, odnosno Storm Shadow krstareće rakete sa dometom i do nekoliko stotina kilometara. Na Rafale su integrisani i precizno vođene bombe Hammer.

Kako se radi i o mornaričkom avionu, Francuzi koriste AM39 Exocet protivbrodske karete. U arsenalu korisnika Dassault Rafala takođe su i klasične nevođene ali i vođene bombe. Za blisku vazdušnu borbu tu je i top kalibra 30mm.

Uprkos naprednom i ubojitom naoružanju koje može da nosi, Rafale je ograničen svojim radarom. AESA (active electronically scanned array) RBE2 radar kompanije Thales je Ahilova peta Rafala i segment po kojem zaostaje za svojim konkurentima.

Radar može skenirati područje od 140° i ima domet od preko 200 km, a sposoban je za istovremeni rad u više režima. Dok traži i prati ciljeve u vazduhu, istovremeno može da beleži profil terena i generiše mape za navigaciju i ciljanje. Još jedna karakteristika AESA radara je sposobnost integracije sa unutrašnjim sistemom elektronskog ratovanja aviona, odnosno sistema samozastite SPECTRA, piše Defence Turkey.

Direktni konkurent "preko bare", Lockheed Martin F-16 Block 70/72 koristi AN/APG-83 radar može da "vidi" i preko dve stotine kilometara. Ruski Suhoj Su-35 navodno može da otkrije neprijateljske ciljeve i na udaljenosti od 400 kilometara, što je za pilote Rafala trenutno nezamislivo.

Avion Dassault Rafale Foto: Shutterstock

Za svakog po nešto

Francuski avion isporučuje se u tri osnovne verzije: Rafale C (jednosed), Rafale B (dvosed) i Rafale M (mornarički avion) koji su generacijiski podeljeni u varijante (standarde) F1, F2, F3 i F4. Svaka iteracija donosila je nova unapređenja i povećavala mogućnosti Rafala.

Verzija F4 se od prethodnih F3 i F3-R razlikuje pre svega po mogućnostima komunikacije aviona sa drugim letelicama i sistemima. Dassault je započeo razvoj F4 u januaru 2019. godine, svega dva meseca nakon što je završio ispitivanja standarda F3-R. Testiranja Rafale F4 započela su u aprilu 2021. godine

Rafale F4 ima unapređeni radar i senzorske sisteme koji mu pored bolje komunikacije omogućavaju i da koristi napredno naoružanje. To se pre svega odnosi na integraciju raketa MICA NG (New Generation) kao i bombi Hammer. Tu je i već spomenuti sistem SPECTRA za samozaštitu aviona.

Dassault Rafale Dassault Aviation/A. Pecchi

Vazdušnim i kosmičkim snagama Francuske (Armée de l'Air et de l'Espace) nedavno je isporučen prvi primerak generacije F4 koji je dostigao početnu operativnu sposobnost o čemu možete pročitati u posebnoj vesti na Aero.rs. Poslednja verzija aviona sposobna je za napredniju komunikaciju sa drugim avionima, a takođe ima i modifikovane nišanske sisteme za dejstvovanje po zemaljskim i letećim ciljevima.

Novi Dassault Rafale može da nosi AASM 1000 Hammer precizno vođenu bombu težine jedne tone i ima napredan sistem samozaštite. Jedna od stvari koja razlikuje F4.1 od ranijih verzija Rafala jeste mogućnost korišćenja Scorpion kaciga koje pilotima pružaju prikaz proširene stvarnosti (Augmented Reality).

Rafale F4 znatno je "na papiru" znatno sposobniji avion od F3 ili F3-R. Dodatni elektronski sistemi i unapređeni senzori pilotu mogu dati bolji prikaz situacije u vazdušnom prostoru, a F4 takođe treba da bude otporniji na elektronska ometanja. Nova generacija naoružanja takođe čini letelicu ubojitijom.

U talasu najava nabavki Rafale za srpsko RViPVO, državni sekretar u Ministarstvu odbrane Nemanja Starović izjavio je da Srbija planira da nabavi najmoderniju varijantu Rafala. On je poručio da je Srbija prati naoružavanje susednih zemalja, ističući da je Hrvatska takođe nabavila Rafale ali starije generacije. Poznato je da je Zagreb od Francuske kupio 12 Rafala standarda F3-R, poboljšane varijante F3 sa unapređenim RBE2 AA AESA radarom i drugim senzorskim sistemima.

U planu je i razvoj verzije F5 i njeno uvođenje u upotrebu u drugoj polovini naredne decenije, piše Aviation International News.

U se i svoje kljuse

Razvoj borbenih aviona izuzetno je skupa "igra" u kojoj zbog visokih troškova i napredne tehnologije neretko učestvuje i po nekoliko zemalja. Saab JAS 39 Gripen i Lockheed Martin F-35 Lightning II, generacijski bliski avioni francuskom Rafalu, na "papiru" su švedske odnosno američke proizvodnje ali razvoj određenih komponenti ovih vazduhoplova poveren je i subjektima iz drugih država.

Isto se ne može reći za Dassault Rafale čije je poreklo čisto francusko. Nosilac razvoja ove letelice od početka je bio domaći Dassault, Rafale danas pogone francuski Snecma agregati dok piloti aviona osmatraju bojno polje Thales radarom.

Rafale je francuski koliko i šampanjac ili Ajfelova kula. Francuska u slučaju rata može u potpunosti da se osloni na svoje industrijske kapacitete i ne zavisi od drugih zemalja za opremanjem oružjem. Isto važi i za strane kupce ovih letelica koji ne moraju da čekaju na odobrenje više zemalja kako bi nabavili ovu skupocenu vojnu tehniku.

Avion Dassault Rafale Foto: Shutterstock

Izazovi za Srbiju i Hrvatsku

Nabavka Rafale mogla bi da predstavilja veliki izazov za Srbiju, skoro jednako koliko već predstavlja za za Hrvatsku. Dve zemlje su do sada koristile borbene avione ruskog, odnosno sovjetskog porekla MiG-21 i MiG-29. Ove letelice se koncepcijski u potpunosti razikuju od Rafala dok o tehnološkom zaostajanju MiG vazduhoplova - pogotovo MiG-21 u slučaju Hrvatske -  u odnosu na Dassault proizvod nema potrebe ni raspravljati.

Tehničko osoblje, piloti i mehaničari RViPVO Srbije će ukoliko dođe do nabavke francuskih aviona morati da prođu novu obuku koja iziskuje vremenske i novčane resurse. Hangari, simulatori, alati kao i druga prateća oprema neophodna za funkcionisanje jednog složenog sistema kakva je vojna avijacija moraće da bude izmenjena.

RViPVO u poslednjih nekoliko godina intenzivnije modernizuje svoja sredstva, a do sada je veliki broj vazduhoplova nabavljen upravo od francuskih, odnosno evropskih firmi. Do sada su kupljeni novi Airbus helikopteri za policiiju i vojsku, nabavljeni su Airbus C295 transporteri, dok srpsko nebo između ostalih nadgledaju i francuski Thales radari. Srbija je jedan od korisnika francuskih Mistral protivvazduhoplovnih sistema.

Dassault Rafale facebook/Armée de l'Air et de l'Espace

Aranžman sa Francuskom takođe neće biti jeftin. Procenjuje se da jedan Dassault Rafale košta iznad sto miliona evra te bi eskadrila od dvanaest letelica srpski budžet opteretila i za preko milijardu evra.

Cena raste u zavisnosti od paketa naoružanja, kupljene tehnike, usluga obuke i logističke podrške proizvođača te bi konačan ceh za porezne obveznike Srbije mogao da dostigne znatno veću cifru - posle apilskog sastanka u Parizu u medijima je pominjana ukuopa suma od čak do tri milijarde evra, tri puta više nego što Hrvatska izdvaja za svojih 12, doduše polovnih, aviona Rafale.

(Aero.rs)

Video: Dassault Falcon 6X u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>