• 2

Vreme čitanja: oko 6 min.

Ukrajinci greškom oborili svoj F-16 i ubili jednog od najboljih pilota? Zelenski smenio komandanta avijacije

Vreme čitanja: oko 6 min.

Najteže optužbe da je u pitanju slučajno obaranje od strane sopstvenih snaga došle su od zamenice šefa odbora za odbranu ukrajinskog parlamenta Marijane Bezule

  • 2

Nekoliko dana posle pada prvog od nedavno isporučenih borbenih aviona američke proizvodnje F-16 Ukrajini 26. avgusta i pogibije jednog od najpoznatijih ukrajinskih pilota, potpukovnika Olekseja ‘Moonfish’ Mesa, predsednik Ukrajine Volodimir Zelenski dekretom 600/2024 od petka 30. avgusta razrešio je dužnosti komandanta ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva (Повітряні сили Збройних сил України) general-pukovnika Mikolu Oleščuka. Na njegovo mesto imenovan je, u kapacitetu vršioca dužnosti, general-pukovnik Anatolij Krivonožko.

"Moramo da zaštitimo ljude. Da zaštitimo osoblje. Moramo da vodimo računa o našim vojnicima", navodi se u saopštenju predsednika Zelenskog, što je protumačeno kao zamerka sada već bivšem komandantu da nije ispunio očekivanja u tom segmentu, ma koliko bilo naizgled paradoksalno tražiti u ratnim uslovima da se ljudstvo štiti.

Do smene dolazi posle sve glasnijih optužbi da je do obaranja aviona i pogibije pilota došlo greškom, odnosno “prijateljskom vatrom” od strane sopstvenih snaga.

F 16 Ukrajina Vazduhoplovstvo Foto: Tanjug/AP

Najteže optužbe - pre svega zbog njenog položaja u ukrajinskom bezbednosnom sistemu i javnosti - da je u pitanju slučajno obaranje od strane sopstvenih snaga došle su ni manje ni više nego od poslanice ukrajinskog parlamenta Marijane Bezule, koja je i zamenica šefa odbora za odbranu i uopšte osoba koja se nametnula kao argumentovani kritičar onoga što smatra lošim po Ukrajinu i odbranu zemlje, ne štedeći pogotovu kako sama kaže “sovjetske generale”.

F 16 Ukrajina Vazduhoplovstvo Foto: Tanjug/AP

Bezula tvrdi da je F-16 oboren ukrajinskim sistemom za PVD Patriot, koji je takođe američke proizvodnje, kao i da to nije prvi takav slučaj.

“Prema mojim informacijama, F-16 ukrajinskog pilota Oleksija Moonfish Mesja oboren je raketnim sistemom Patriot zbog neusklađenosti između jedinica. U izveštajima je navedeno da on ‘nije uspeo da kontroliše avion’. Događaj se desio tokom jednog od najintenzivnijih vazdušnih napada Rusa 26. avgusta. Rat je rat, takvi incidenti su mogući. Ali kultura laži u Komandi Vazdušnih snaga Oružanih snaga Ukrajine, kao i u drugim višim vojnim štabovima, dovodi do toga da se sistem donošenja vojnih odluka ne poboljšava na osnovu istinite, dosledno prikupljene analitike, već se pogoršava, pa čak i urušava” napisala je Beluza neposredno posle pada.

U prilog teoriji o obaranju sa nekim dalekometnim sistemom PVO kakav je Patriot ili S-300 govori da iako nije zvanično saopšteno gde se incident dogodio, pretpostavlja se da je bio u relativnoj dubini Ukrajinske teritorije, bez prisustva ruske avijacije ili PVO. Takođe, smatraju poznavaoci moderne vazdušne borbe koja uključuje i “lov” na bespilotne letilice, da je F-16 udario u neki dron ili njegove krhotine (posle uništenja), avion verovatno ne bi bio toliko oštećen da pilotu neda bar vremena da se bezbedno katapultira.

Upravo ovo se dogodilo još jednom ukrajinskom poznatom pilotu, majoru Vadimu Oleksandroviču Vorošilovu, poznatijem po nadimku odnosno pozivnom znaku Karaya. On je proleteo kroz krhotine drona koji je upravo oborio, koje su oštetile njegov MiG-29 u tolikoj meri da je postao neupravljiv ali je uspeo da usmeri avion u željenom pravcu, odnosno izbegne pad na naseljeno mesto i da se bezbedno katapultira, čak i da napravi selfi tom prilikom.

Sa druge strane, dovoljno bliska detonacija bojeve glave sa 100 kilograma eksploziva sa fragmentacionim (parčadnim) dejstvom ima velike šanse da usmrti pilota.

U petak, 30. avgusta Beluza je direktno prozvala komandanta ukrajinskog vazduhoplovstva

“Ne vidim zvaničnog demantija od komande vazduhoplovstva. Zašto ćutite, gospodine Oleščuk? Koji je Vaš stav? Bila bih srećna da čujem demant i čak bih se izvinila, ali...

Ovo je već najmanje treći slučaj kada je naš avion sa pilotom oboren sopstvenom PVO. Dva prethodna incidenta, koja nisu bila u vezi sa F-16, zvanično su pripisana Rusima. I ovoj situaciji su takođe pokušali da ćute i sakriju informacije, sve dok se nije pojavila u inostranstvu. To svedoči o nedostatku adekvatnih zaključaka i objektivnog istraživanja. Situacija je slična onoj koja se dešava u kopnenim snagama - vrćenje u krug. Ovo treba promeniti! Tako više ne može da traje. Kultura laži nas vodi ka porazu.

Tokom intenzivnih borbenih dejstava slučajevi prijateljske vatre su neizbežni, ali ih treba pažljivo analizirati i doneti prave zaključke. Iskreno i objektivno, uz odgovarajuće kazne za krivce”, napisala je ova poslanica na svom Facebook i Telegram nalogu.

Ukrajina F-16 Foto: Sergei SUPINSKY / AFP / Profimedia

Dan kasnije, komandant vazduhoplovstva general-pukovnik Mikola Oleščuk razrešen je dužnosti predsedničkim dekretom.

Neposredno po tragičnom događaju, zapadni mediji objavili su informaciju dobijenu od neimenovanog “američkog odbrambenog zvaničnika” da je “se čini da do pada nije došlo usled ruskog dejstva i da pilotska greška ili tehnički problem mogu biti uzrok”.

Ispostavilo se da je nastradali pilot niko drugi no potpukovnik ‘Moonfish’ Mes, jedan od najiskusnijih preživelih i malobrojnih imenom i likom prepoznatljivih ukrajinskih pilota, zaštitno lice ukrajinske vojno-diplomatske kampanje za nabavku F-16 uz takođe prošle godine poginulog Andrej ‘Juice’ Pilščikova.

Ukrajinsko vazduhoplovstvo saopštilo je, uz snimke sahrane koju je nadleteo par aviona MiG-29, da je ‘Moonfish’ na svom poslednjem letu uspeo da obori tri krstareće rakete i jednu bespilotnu letilicu tokom odbijanja masovnog napada, bez navođenja tačnog mesta i okolnosti rušenja F-16. Jedini detalj koji je naveden je da je “izgubljen kontakt sa avionom dok je prilazio narednom cilju”.

Ovi navodi, koji su preneli gotovo svi mediji, uključujući i Aero.rs, iako postoji mogućnost da odgovaraju makar delimično istini, podsećaju na ratnu propagandu kakvu smo gledali u skoro svakom oružanom sukobu - setimo se samo jugoslovenskih pilota kojima su tokom ratnog proleća 1999. godine na stranicama lista ‘Vojska’ a potom i svih ostalih medija dodeljivana “šakom i kapom” nepostojeća obaranja NATO krstarećih raketa i aviona, čak i jedno namerno ‘zakucavanje’ u neprijatelja, tzv. ramming; kasnije se ispostavilo da su svi ti navodni događaji bili plod kreativnosti vojnih propagandista smeštenih u Domu Vojske u ulici Braće Jugovića.

“Prijateljska vatra”, odnosno dejstvo greškom po sopstvenim, savezničkim ili neutralnim snagama ili objektima nije ništa novo i nažalost sastavni je deo ratnih sukoba od kad oni postoje. Prema nekim procenama, između dva i čak 20 procenata gubitaka u modernim ratovima može se dovesti u vezu sa dejstvom sopstvenih snaga.

MiG-29 Salinger Igor / MC Odbrana

U agresiji NATO na Saveznu Republiku Jugoslaviju marta 1999. godine, najmanje jedan avion oboren je prijateljskom vatrom sa zemlje. Nije eksplicitno javno objavljeno, ali i po izjavama pilota majora Predraga ‘Grofa’ Milutinovića (da je bio "ozračen sa zemlje") i po drugim pokazateljima (rasporedu jedinica, prijavi obaranja "agresorskog" aviona...) po svemu sudeći u ratnom haosu oboren je prijateljskom vatrom, najverovatnije sistemom Kub.

Patriot missile launcher U.S. Army photo by 2nd Lt. Emily Park

Tokom rata u Iraku, zabeležena su dva incidenta u kojima su upravo sistemom za protiv-vazduhoplovna dejstva MIM-104 Patriot oborena dva saveznička aviona: jedan američki F/A-18 Hornet iz sastava mornaričkog vazduhoplovstva i jedan britanski Tornado GR4. U oba slučaja piloti su poginuli, jedan u F/A-18 i dvojica u Tornadu. Istragom je utvrđeno ono što su mnogi pretpostavili odmah nakon obaranja: avioni su pogrešno identifikovani kao iračke rakete i oboreni. U slučaju britanskog Tornada, navodno mu je bio neispravan uređaj za prepoznavanje “svoj-tuđ”, tzv. IFF (Identification Friend or Foe).

(Aero.rs)

Video: Red Flag 24

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Pocelo je

    31. avgust 2024. | 10:25

    pocelo ... pucaju sami sebi u noge !!!

  • Перагеније

    1. septembar 2024. | 11:00

    Свеједно, оде цена Ф16 низбрдо, хехе...

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>