• 0

Vreme čitanja: oko 3 min.

Teroristički napadi na SAD 23 godine kasnije: Zašto je USAF zakazao, a Nacionalna garda odigrala veliku ulogu?

Vreme čitanja: oko 3 min.

Od četiri oteta putnička aviona, dva su se zabila u Svetski trgovinski centar, jedan u Pentagon, dok je četvrti pao u borbi putnika i terorista

  • 0
Teroristički napad na Ameriku, 9/11, 9. septembar Foto: Profimedia/Avalon

U Sjedinjenim Američkim Državama obeležena je 23. godišnjica terorističkog napada na Njujork i Vašington. Podsetimo, teroristi povezani sa Al Kaidom oteli su tada četiri aviona, od kojih su se dva zabila u kule Svetskog trgovinskog centra (World Trade Center - WTC), a jedan u Pentagon.

Četvrti oteti avion, čija je meta, kako se pretpostavlja, bila Bela kuća ili zgrada Kongresa, srušen je nakon sukoba putnika sa teroristima.

U vreme kada su se otmice odigrale, odgovornost za kontrolu i odbranu SAD ležala je na Severno-američkoj komandi za vazdušno-kosmičku odbranu, poznatoj kao NORAD.

F 15 Foto: Shutterstock

Ova komanda imala je 2001. samo dve baze u severoistočnom delu SAD-a sa lovcima u stanju pripravnosti. To su bile baza Nacionalne vazduhoplovne garde Otis na Kejp Kodu, Masačusets (sa avionima F-15) i baza Langli u Hemptonu, Virdžinija, Nacionalne vazduhoplovne garde Severne Dakote (sa avionima F-16).

Čim je postalo jasno da se dešava teroristički napad, NORAD je "podigao" u vazduh dva F-16 iz baze Langli i dva F-15 iz baze Otis, piše Simple Flying.

Redosled događaja 11. septembra Foto: Telegraf

Sa samo dva para lovaca na raspolaganju i malo informacija o tome koliko je aviona oteto, vojni komandanti su morali da iskoriste resurse koje su imali da pokriju čitav severoistok.

Ovo je područje Sjedinjenih Država koje ima veliki broj potencijalnih ciljeva koji bi mogli biti privlačni teroristima, poput glavnog grada SAD i velikih gradova kao što su Njujork, Boston i Filadelfija. Avioni F-15 iz baze Otis su pokrivali Njujork, dok su F-16 iz baze Langli pokrivali Vašington.

F 16 national guard Foto: Shutterstock

Sa današnje distance gledano, avioni su podignuti velikom brzinom. Devet minuta nakon što je NEADS (Severoistočni sektor vazduhoplovne odbrane) od FAA dobio informaciju o napadu, izdata je komanda za uzletanje, a prva dva aviona su bila u vazduhu sedam minuta kasnije. Nažalost, ni to nije bilo dovoljno brzo: Prva kula WTC je već bila pogođena, a u drugu se oteti avion zabio u 09:03.

Do popodneva 11. septembra, dve stvari su se dogodile na nebu iznad SAD-a. Prva je da je sav komercijalni i privatni avio-saobraćaj obustavljen po nalogu FAA. Druga je da su borbeni avioni počeli da sprovode borbene patrole širom zemlje, od kojih su mnogi bili iz baza Nacionalne vazduhoplovne garde.

SINGAPORE AIRSHOW Foto: Tanjug/AP/Vincent Thian

Glavni fokus ovih početnih patrola bio je praćenje aviona kako sleću na najbliže aerodrome i sprečavanje da dođe do bilo kog novog napada.

Prema veb sajtu Nacionalne garde, "u roku od 24 sata nakon terorističkih napada, 34 jedinice Nacionalne garde širom zemlje su lansirale avione."

Oteti avioni i broj poginulih Foto: Telegraf

S obzirom na to da je samo sedam jedinica u SAD tada imalo borbene avione u stanju pripravnosti, a avioni na vojnim bazama obično nisu konfigurirani za borbu niti naoružani bojevom municijom, tog dana je Nacionalna vazduhoplovna garda odigrala veliku, ako ne i glavnu ulogu.

Vazduhoplovstvo (USAF) je bilo potpuno zatečeno: Njihovi avioni su uzleteli toliko brzo, da nije bilo vremena da se naoružaju. Piloti su raspravljali o tome šta da rade, i neki su se složili da bi, ako bude potrebno, obrušili svoje avione na oteti avion poput kamikaza. Jednostavno nije bilo drugog načina da se zaustave civilni vazduhoplovi od udarca u ciljeve koje su isplanirali teroristi Al Kaide.

(Aero.rs)

Video: Srpski leteći vatrogasci: Više od dva miliona litara vode izbacili na požare za manje od mesec i po

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>