Lokid P-38 Lajtning: Najbolji saveznički avion na Pacifiku tokom Drugog svetskog rata
Kada pomislite na lovačke avione iz Drugog svetskog rata, verovatno najpre pomislite na britanski Spitfajer, potom na nemački Meseršmit Bf-109, ili japanski Zero. Međutim, jedan od najefikasnijih lovaca presretača bio je avion o kom danas pišemo: Lokidov P-38 Lajtning (Lightning).
Prema mišljenju kustosa američkog Nacionalnog muzeja avijacije Drugog svetskog rata, u pitanju je "jedini uspešni lovac sa dva motora za postizanje nadmoći u vazduhu tokom Drugog svetskog rata", avion koji je doneo revoluciju u vazduhoplovne borbe tokom ovog sukoba.
Avion koji se pokazao podjednako uspešnim i na evropskom i na pacifičkom ratištu, postao je poznat po tome što je napravio većinu vazdušnih fotografija Evrope koja je bila okupirana nemačkim snagama.
Ujedno, bio je izuzetno efikasan lovac-presretač, sposoban da popuni važnu prazninu između lovaca i bombardera (zahvaljujući velikom doletu i kapacitetu za teret), navodi portal Simpl Flajing.
Istorijski gledano, napravljeno je više od 10.000 primeraka ovog aviona, što ga čini jednom od najproizvođenijih letelica Drugog svetskog rata. U ovoj porodici su i američki Bel P-39, Kurtis P-40, Ripablik P-47, Nort Amerikan P-51 koji su proizvedeni u opsegu od 9.000 do 16.000 primeraka.
P-38 je lako prepoznatljiv po svom dizajnu s dvostrukim trupom i centralnom gondolom (u kojoj su se nalazili kokpit i naoružanje). Uživao je reputaciju okretnog lovca, sposoban da se takmiči sa lovcima s jednim motorom. Bio je to lovac sposoban da leti brzinom od 640 km/h i jedan od retkih sa plafonom leta od 12.000 metara.
Po zvaničnom predstavljanju 1940. godine, P-38 je mogao da se popne na visinu od 1.000 metara za samo jedan minut i postigne brzinu od 640 km/h, što je bilo 160 km/h brže od bilo kog drugog lovca na svetu. Takođe je bio zastrašujuća pretnja na velikim udaljenostima, sposoban da nosi veći teret nego rani B-17 i sa dometom od 1.850 kilometara.
Jedna reč koja najbolje opisuje P-38 je „svestran“. Korišćen je kao generalni lovac, lovac-bombarder, noćni lovac, lovac s dugim dometom, izviđački avion, vodič bombardera i još mnogo toga. Prvobitno je zamišljen kao napredni lovac-presretač s visokim performansama. Postavio je rekord u letu od obale do obale SAD u februaru 1939. godine za sedam sati i 48 minuta (iako se srušio prilikom sletanja).
Prva velika proizvodna verzija lovca bila je P-38E, opremljena manjim topom od 20 mm. Napravljeno je 210 P-38E pre nego što je proizvodnja prešla na P-38F (koji je uveo nosače za bombe ili dodatne rezervoare za gorivo). U avgustu 1942. godine u proizvodnju je ušao P-38G, koji je u maju 1943. zamenjen modelom P-38H (s moćnijim motorom Allison V-1710). Avgusta 1943. uveden je P-38J, značajno bolji od ranijih modela.
Nacionalni muzej avijacije SAD navodi da je "konačna verzija" imala bolje grejanje kabine, efikasnije hlađenje motora, ravno neprobojno vetrobransko staklo, dodatno gorivo u krilima i povećanu upravljivost. Konačna verzija bila je P-38L, s mogućnošću nošenja dva dodatna rezervoara od 300 galona, čime je dolet povećan (proizvedeno je ukupno 3.923 P-38L).
Muzej avijacije SAD takođe navodi da je sedam od osam najboljih američkih vazdušnih asova na Pacifiku letela su P-38, koji je postao standardni lovac američkog vazduhoplovstva na Pacifiku sve do poslednjih meseci Drugog svetskog rata.
Najvažnija vazdušna pobeda za P-38 dogodila se 18. aprila 1943. godine kada su ovi lovci oborili avion koji je prevozio admirala Isorokua Jamamota, svojevremeno glavnokomandujućeg napada na Perl Harbor i komandanta japanske carske mornarice. Ukupno 16 pilota P-38 poslato je na misiju koja je uključivala pet etapa i gotovo 1.600 kilometara kako bi eliminisali Jamamota.
Procenjuje se da su piloti ovih aviona uništili 1.800 japanskih letelica na Pacifiku - više nego bilo koji drugi saveznički lovac. Najuspešniji među njima bili su Ričard Bong: 40 pobeda, Tomas Megvajer: 38 pobeda i Čarls H. Mekdonald: 27 pobeda.
(Aero.rs)
Video: Galeb Team premijerno na aeromitingu CIAV2024 u Varaždinu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.