
Odnosi Vašingtona i Otave zategnuti: Da li će Kanada zbog Trampa odustati od F 35
Trampova pretnja Kanadi da će uvesti poreze za kanadsku robu nije izazvala paniku u Otavi. Kanadski premijer Džastin Trudo i novoimenovani predsednik SAD su se dogovorili da se uvođenje carina odloži, a Kanada ima više od jednog "keca u rukavu" kada se na taj način "zatežu" diplomatski odnosi dve zemlje.
Eksperti za vojno vazduhoplovstvo u ovom trenutku su uglavnom usmereni na pitanje da li će Otava zbog tvrdog stava Vašingtona ubuduće učestvovati u programu F-35.
I dok su pojedinci (kao što se navodi na portalu The War Zone zabrinuti, predstavnici Kanade i kompanije Lokid Martin čvrsto veruju da razloga za brigu - nema.

Prvi od razloga zbog kojih je Tramp brzo odlučio da odloži uvođenje dodatnih poreza za robu iz Kanade leži u činjenici da Kanada radi na formiranju Vazduhoplovne obaveštajne radne grupe (Aerial Intelligence Task Force) za Kraljevsku kanadsku konjičku policiju (RCMP). Ova grupa bavila bi se upravo poroznom granicom, a vrednost projekta je 1,3 milijarde kanadskih dolara (908 miliona američkih dolara), i uključuje uvođenje većeg broja helikoptera i dronova u službu.
Detalji o letelicama tek treba da budu objavljeni, ali se već zna da Dženeral Atomiks sklapa prva dva MQ-9B Skaj gardian drona za Kraljevske kanadske vazduhoplovne snage (RCAF), piše Simpl Flajing portal.

Osim toga, u planu su i dodatni avioni za zaštitu kanadskih granica – poput Boingovog P-8A Posejdona, koji će biti sastavljan u Rentonu, u državi Vašington. Tu su i novi helikopteri koji treba da budu uvedeni u službu kroz ovu grupaciju.
Može se sa sigurnošću reći da je i Lokid Martinov program F-35 deo šireg plana. Naime, poznato je da izrada ovog aviona zavisi od međunarodnog lanca snabdevanja, a u tom lancu - važnu kariku igraju kanadske kompanije. Podsetimo, Kanada je pre nešto više od dve godine (9. januara 2023) poručila 88 aviona F-35 kako bi zamenila postojeće CF-18 Hornet letelice iz osamdesetih (na slici ispod).

Istovremeno, više od 100 kanadskih kompanija učestvuje u proizvodnji delova za ovaj avion. Procenjuje se da će učešćem ovih kompanija u proizvodnji aviona pete generacije biti vremenom, tokom trajanja programa, stvoreno ukupno 150.000 radnih mesta.
Vlada ove zemlje je potvrdila u svom izveštaju iz novembra prošle godine da će Kanada izgraditi i novi servisni centar za F-35, što bi moglo "doprineti kanadskom BDP-u sa preko 425 miliona dolara godišnje i obezbediti blizu 3.300 radnih mesta godišnje za kanadsku industriju i partnere u lancu vrednosti tokom 25 godina."
Trenutno kanadska industrija je sa ugovorima vrednim 3,1 milijardu američkih dolara kroz programe F-35 ostvarila dobru poziciju - ne samo za nastavak saradnje kroz proizvodnju, već i za održavanje vazduhoplova. Kanada se, inače, više godina "lomila" s kojim avionom da zameni zastarelu flotu Horneta. Kada je došlo do invazije Rusije na Ukrajinu - postojao je samo jedan odgovor na to pitanje.
Čak ni Lokid Martinov F-16 ni Boingov F/A-18 Super Hornet nisu mogli da ispune sve te kriterijume. Zato je Bili Flin godinama vodio kampanju za javnu podršku F-35 i prevazilazio prepreke u kanadskim vladinim službama. Naravno, značajnu ulogu odigrao je i pilot demonstracionog tima F-35A, major Beo, kada je 2021. i 2022. godine predstavio F-35A na aeromitingu u Kanadi.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Rale
He,he, kupuje.o opet migove od rusa i opet 20 komada!
Podelite komentar