Poleće na proleće: Rusi prave modernizovanu verziju školsko-borbenog aviona Jak130M

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Ruski konstruktorski biro Jakovljev finalizira u Irkutskom vazduhoplovnom zavodu prototip novog školsko-borbenog aviona koji će nositi oznaku Jak-130M.

Datum prvog leta biće određen nakon završetka sklapanja prvog prototipa i sprovođenja zemaljskih testova. Proizvodni kapaciteti Irkutskog vazduhoplovnog zavoda dovoljni su za izradu Jak-130M.

Radi se o avionu koji zadržava oblik i glavne karakteristike kao i već dobro poznat osnovni model, koji je svoju istoriju "započeo" u saradnji sa Italijanima o čemu je naš portal već pisao, ali ovaj put - sa značajnim unapređenjima.

Jedan od ključnih elemenata modernizacije je ugradnja odbrambenog sistema President-S130 (DAS) u kontejnerskoj konfiguraciji. Ovaj sistem štiti avion od raketa vazduh-vazduh, raketa zemlja-vazduh (uključujući prenosive sisteme PVO) i protivavionske artiljerije, a uz to otkriva pretnje i uništava dolazeće projektile. Projektna dokumentacija za integraciju sistema Pancir-S130 na Jak-130M je izrađena, a prototipski kontejneri su trenutno u proizvodnji za preliminarna testiranja.

U avgustu 2024. godine, na forumu "Armija" tadašnji generalni direktor "Jakovljeva", Andrej Boginski, otkrio je da je montaža prototipova Jak-130M već započeta u Irkutsku i da će biti proizvedena tri aviona za testiranje. Određena tehnička rešenja u okviru programa Jak-130M već se ispituju na postojećim razvojnim verzijama Jak-130, navodi ruska agencija TASS, na koju se poziva portal Ruavia.

Cilj modernizacije Jak-130 je jačanje njegovih borbenih sposobnosti, čime postaje konkurentniji na globalnom tržištu. Osim sistema DAS, unapređeni mlazni trenažer biće opremljen radarom BRLS-130R, opto-laserskim termovizijskim sistemom SOLT-130K i komunikacionim paketom KSS-130. Ovi sistemi značajno će proširiti mogućnosti aviona, povećavajući njegovu efikasnost i u borbenim misijama i u obuci pilota.

Jak-130M će takođe dobiti prošireni arsenal naoružanja, uključujući rakete vazduh-vazduh i precizno navođene projektile vazduh-zemlja sa satelitskim i laserskim navođenjem. Ova poboljšanja omogućiće da se Jak-130M koristi i kao laki lovac i kao jurišni avion, što ga čini atraktivnim za strane partnere koji traže pristupačne i višenamenske borbene platforme.

Posebna pažnja posvećena je modernizaciji pogonskog sistema. Na osnovu postojećeg motora AI-222-25, korporacija „Ujedinjeni motori“ razvija novi motor SM-100, koji će imati 20% veći potisak i dvostruko duži radni vek. Poboljšane performanse postignute su modernizacijom niskopritisnog kompresora, komore za sagorevanje i turbine. Kompresor i turbina već su prošli testiranja na simulatoru, dok je komora za sagorevanje testirana u letu.

Prvi let aviona Jak-130M planiran je za prvu polovinu 2025. godine, dok se njegov izvozni potencijal procenjuje na 40 jedinica.

Avion Jakovljev Jak-130 Foto: Wikimedia/Ministry of Defence

Trenutno, ruske Vazdušno-kosmičke snage (Воздушно-космические силы России) imaju u operativnoj upotrebi 112 aviona Jak-130, dok su na izvoznom tržištu ove letelice nabavile različite zemlje: Alžirsko ratno vazduhoplovstvo kupilo je 16 aviona, Ratno vazduhoplovstvo Bangladeša 13, Belorusko ratno vazduhoplovstvo 11. Vijetnam je u svoje ratno vazduhoplovstvo uveo 12 letelica ovog tipa, Mjanmar - 20, dok je avion prodat i Laosu (četiri vazduhoplova) i Iranu (dve letelice).

Maksimalna poletna masa aviona Jak-130M iznosi 10.290 kg, dok je maksimalni borbeni teret 2.500 kg. Letelica je opremljena sa devet podvesnih tačaka za naoružanje i dodatnu opremu. Jak-130M pokreće turboventilatorski motor AI-222-25. Maksimalna brzina bez spoljašnjeg tereta iznosi 960 km/h, dok je operativni plafon leta 12.500 metara. Maksimalni domet iznosi 1.610 km, ali sa dva dodatna rezervoara za gorivo kapaciteta 450 litara, ovaj domet se povećava na 2.265 km.

(Aero.rs)

Video: RV i PVO Vojske Srbije na aeromitingu povodom 100 godina avijacije u Severnoj Makedoniji

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>