
Zašto je sve više vojnih letelica u Sjedinjenim Državama umešano u fatalne incidente
Fatalna vazduhoplovna nesreća u kojoj su 29. januara učestvovali američki vojni helikopter Blek Hok (Black Hawk) i putnički avion Ameriken Erlajnsa, u kojoj je živote izgubilo 67 ljudi, jedna je od najozbiljnijih avionskih nesreća u američkoj vojsci poslednjih godina. O ovoj nesreći naš portal je više puta pisao.
Ipak, detaljnija analiza podataka pokazuje da ovo nije bio izolovan incident. Zapravo, prema zvaničnim podacima, 2024. godina bila je jedna od najgorih po pitanju bezbednosti u američkoj vojnoj avijaciji u poslednjoj deceniji. Američka vojska ovu godinu već sada posmatra kao onu koju bi najradije zaboravila i nikada ne ponovila.
Prema najnovijim statistikama iz Odeljenja za analizu i prevenciju pri Centru za borbenu spremnost američke vojske, stopa incidenata po 100.000 sati leta je "od 2006. godine beležila stalan pad." Međutim, u 2023. godini dogodilo se "udvostručavanje stope nezgoda u poređenju sa rekordno niskom stopom iz 2022. godine, koja je iznosila 0,50 teških incidenata (klasa A - incidenti sa ljudskim žrtvama, uništenjem letelice i štetom većom od 2,5 miliona dolara, op. aut.), na 100.000 sati leta".

U 2024. godini stopa najtežih incidenata klase A porasla je gotovo četiri puta u odnosu na 2022. godinu, dostigavši 1,90 u poređenju sa 0,50, piše u svojoj analizi Eurasian Times. Tokom protekle godine dogodilo se 15 incidenata klase A u letu i još 2 na zemlji, dok su u 2023. godini zabeleženi 9 letnih i 1 zemaljski incident, a u 2022. godini 4 letna i 4 zemaljska.
U nesrećama u letu 2024. poginulo je devet vojnika, jedan civilni pod ugovorom sa američkim oružanim snagama i jedan civil, dok je još jedan civil pod ugovorom poginuo u nesreći na zemlji.

Najveći broj incidenata klase A zabeležen je kod helikoptera AH-64 Apači. Devet od 15 najtežih incidenata 2024. uključivalo je upravo ovaj model. Od tih devet, osam je uzrokovano ljudskom greškom, uključujući dva slučaja tehničke greške u održavanju, dok je jedan incident prouzrokovao udar ptice (bird strike).
Sledeći po broju incidenata bio je Eurokopter UH-72 Lakota, sa tri najteža incidenta — više nego bilo koje godine od kada je uveden u upotrebu.

Helikopter koji je učestvovao u kobnoj nesreći 29. januara bio je UH-60 Blek Hok iz čete B 12. avijacijskog bataljona iz baze Fort Belvoir u Virdžiniji. Ovaj tip helikoptera zabeležio je 13 incidenata klase C u 2024. godini. To su incidenti koji uključuju štetu od 60.000 do 500.000 dolara i povrede bez smrtnog ishoda koje uzrokuju odsustvo s posla ili obuke.
Apači su od 2020. do 2024. godine, imali 17 najtežih incidenata, dok je Blek Hok imao 12. Ipak, zabrinjava što je osam od devet najtežih incidenata sa Apačima u 2024. uzrokovano ljudskom greškom.

Ljudska greška je najverovatnije bila ključna u nesreći kod Vašingtona. Istražitelji su otkrili da altimetar na helikopteru nije davao tačne podatke o visini, a posada možda nije čula komunikaciju iz kontrolnog tornja aerodroma "Regan National".
Predsednica Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja (NTSB), Dženifer Homendi, u februaru je otkrila da snimak iz pilotske kabine pokazuje da posada verovatno nije čula naređenje da prođe iza putničkog aviona – što je moglo sprečiti tragediju, o čemu je pisao portal Aero.rs.

Američka vojska je već ranije priznala u izveštajima da je "neefikasna bezbednosna kultura jedan od najčešće pominjanih uzroka vojnih nesreća u službi."
Podaci iz 2023–2024. godine pokazuju da je 39 "nebezbednih postupaka" dovelo do incidenata klase A. Od toga su 24 klasifikovana kao greške u veštinama, 12 kao greške u proceni, dok su tri bila namerna odstupanja od propisa. Među tim greškama bile su situacije u kojima se nisu pratili protokoli i kontrolne liste, postupci su izvedeni prerano ili prekasno, ignorisana su upozorenja i zabeležen je jedan slučaj ekstremnog nediscipline.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.