Tri zemlje pregovaraju sa Brazilom o nabavci transportnog aviona Embraer C-390 Milenium

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Brazil trenutno vodi pregovore sa Poljskom, Finskom i Turskom o potencijalnoj kupovini taktičkog transportnog aviona C-390 Milenium, koji proizvodi kompanija Embraer.

Ova vest koju je saopštio ministar odbrane Brazila Žoze Musio dolazi samo nekoliko dana nakon što je Švedska zvanično potvrdila kupovinu četiri aviona C-390, čime je osigurala proizvodne slotove i postala prva nordijska i peta NATO zemlja koja je odabrala ovaj avion.

Interesovanje Poljske, Turske i Finske odražava njihove napore da modernizuju zastarele transportne flote, navodi portal Global Defense News.

C 390 Millennium Foto: JUSTIN TALLIS / AFP / Profimedia

Poljska trenutno koristi mešovitu flotu, uključujući pet C-130E i tri C-130H Herkulesa, uz 16 Erbasovih C-295 i 23 PZL M28 SkajtrakaFinska ima manji transportni kapacitet, koristeći dva C-295M i šest PC-12 NG, i učestvuje u NATO programu strateškog vazdušnog transporta, s pristupom avionima C-17 Gloubmaster III.

Turska upravlja raznolikom flotom transportnih aviona, uključujući 13 C-130E i šest C-130B, koji su u procesu modernizacije, 45 CN-235, 10 Erbas A400M (uz još 6 planiranih) i 12 polovnih C-130J koje planira da kupi iz Velike Britanije. U tom kontekstu, C-390 nudi alternativu sa većom brzinom, većim kapacitetom i širim spektrom misija.

C 390 Millennium Foto: Shutterstock

Zainteresovanost za C-390 i njegovu tankersku varijantu KC-390 ubrzano raste. Dosadašnji potvrđeni kupci i izabrani operatori uključuju osim Brazila, Portugal, Mađarsku, Holandiju, Austriju, Češku, Južnu Koreju, Švedsku i jednog neimenovanog kupca.

Brazil je inicijalno naručio 28 primeraka, što je kasnije smanjeno na 22; Portugal je potvrdio 5 primeraka i prvi primio 2022. godine; Mađarska je dobila jedan od dva naručena aviona; Holandija je potpisala za 5 jedinica; Austrija će primiti 4, a Češka 2 aviona, od kojih se jedan očekuje 2025. godine. Južna Koreja će dobiti 3 aviona do 2026. godine. Trenutna globalna flota beleži više od 99% uspešnosti misija, a korisnici hvale pouzdanost i svestranost aviona u raznim zadacima.

C 390 Millennium Foto: Shutterstock

Švedska je 1. aprila 2025. zvanično potvrdila kupovinu četiri C-390 aviona, nakon što ih je izabrala u novembru 2024. Ovi avioni će zameniti pet C-130H i jedan KC-130H (lokalna oznaka TP 84) u švedskom vazduhoplovstvu. Ministarstvo odbrane Švedske istaklo je važnost interoperabilnosti, logističke sinergije i podrške tokom životnog ciklusa unutar Evrope.

U međuvremenu, Embraer i Denel iz Južne Afrike potpisali su Memorandum o razumevanju (MoU) za saradnju na proizvodnji, održavanju i remontu KC-390. Denel se pozicionira kao industrijski partner, dok Južna Afrika razmatra KC-390 kao zamenu za svoje stare transportne avione. Sposobnost C-390 da operiše sa neasfaltiranih pista i brzo menja konfiguraciju čini ga posebno pogodnim za afričke uslove.

Pored potvrđenih ugovora, Embraer trenutno vodi razgovore sa brojnim državama. To uključuje Indiju, gde se razmatra potencijalna narudžbina do 80 aviona, i Meksiko, koji razmatra KC-390 kao tanker varijantu.

Među ostalim potencijalnim kupcima su: Kolumbija, Čile, Egipat, Saudijska Arabija, Ujedinjeni Arapski Emirati, Grčka, Maroko, Uzbekistan i Ruanda. Nedavna Embraer prezentacija navela je Maroko, UAE i Čile kao nove "korisnike" C-390.

Embraer C-390 Foto: Shutterstock

U Evropi se vode razgovori sa Grčkom, Slovačkom (koja je izabrala avion u decembru 2024.) i Poljskom. Značajno je i to da je Embraer predložio otvaranje završne proizvodne linije C-390 u Poljskoj, radi zadovoljenja potražnje unutar EU. Ova fabrika bi mogla generisati milijardu dolara vrednosti i otvoriti 600 radnih mesta. Interesovanje Finske je novost, jer ta zemlja ranije nije pokazivala interes za avion.

Posebno je zanimljivo i jačanje odbrambenog partnerstva Turske i Embraera o kom je naš portal nedavno pisao. Turkish Aerospace (TUSAŞ) i Embraer potpisali su Memorandum o razumevanju radi istraživanja saradnje na programu komercijalnog aviona E2, s potencijalnim proširenjem saradnje i na C-390. Turska strana namerava da iskoristi svoje kapacitete u završnoj montaži, kompozitnim strukturama, testiranju i farbanju. 

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>