
Spektakularni prizori iznad Rima: Dve čuvene akro-grupe zajedno na nebu večnog grada
Stanovnici Rima i svi posetioci večnog grada - a prema statistikama ima ih preko 30 miliona godišnje - imali su priliku u ponedeljak 8. aprila na nebu iznad glavnog grada Italije da vide spektakl kakav se ne viđa svaki dan. Tačnije, nešto slično viđeno je iznad Koloseuma, Fontane Trevi i Bazilike svetog Petra samo jednom ranije.
U čast posete britanskog kralja Čarsla i Kraljice Kamile Republici Italiji, u prisustvu domaćina predsednika Serđa Matarele, Rim su u zajedničkoj formaciji nadleteli akrobatski timovi Italijanskog ratnog vazduhoplovstva (Aeronautica Militare, AM) i britanskog Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva (Royal Air Force, RAF): Frecce Tricolori i Red Arrows, ukupno čak 16 aviona!


Obe akro grupe se sa pravom smatraju samim svetskim vrhom: Italijanske Trobojne strele nastupile su sa čak 10 aviona Aermacchi MB339 u programu, ali su za ovu specijalnu formaciju odredili “samo” sedam. Britanske Crvene strele učestvovale sa svih devet aviona BAe Hawk T.1 sa koliko inače nastupaju, plus jedan Hawk iz koga su kamerama zabeleženi ovi spektakularni prizori iz “ptičje”, tačnije pilotske perspektive.



Sedamnaest aviona nadletelo je Palatu Kirinale u trenutku kada je predsednik Matarela dočekivao kralja Čarlsa i kraljicu Kamilu. Sasvim očekivano, Frecce Tricolori su na nebu iza sebe ostavili tragove u bojama italijanske zastave, dok je iza aviona Red Arrows ostalo nebo u bojama popularnog Union Džeka.
Priliskom dolaska u posetu Italiji, avion RAF Erbas A321 u kome je bila britanska kraljevska delegacija do sletanja na aerodrom Rim-Ćampino dopratio je par borbenih aviona pete generacije Lockheed Martin F-35 italijanskog vazduhopovstva iz 102. eskadrile iz baze Gedi nedaleko od Breške.
Frecce Tricolori spada među najpoznatije akrobatske grupe na svetu, rame uz rame sa britanskim Red Arrows, francuskim Patrouille de France ili američkim Blue Angels i Thunderbirds.
Italijani ističu kako je PAN “naslednik i čuvar tradicije akrobatskog letenja, koja je nastala 1920-ih na aerodromu Kampoformido, smeštenom nekoliko kilometara severoistočno od Rivolta.
Kampoformido je bio dom 1° Stormo Caccia (lovački ving), a njegov komandant, potpukovnik Rino Korso Fugier, dobio je ideju 1928. godine da akrobatsko letenje može biti korišćeno kao bitan deo obuke vojnih pilota za postizanje veštine i koordinacije u letu, što bi dovelo do maksimalne efikasnosti u vojnoj upotrebi aviona.
Iste godine, tri pilota su izvela prvi prikaz sa Fiat CR.1 dvokrilnim lovcima leteći u formaciji. Tadašnje Kraljevsko italijansko ratno vazduhoplovstvo je bilo skeptično, ali je godinu dana kasnije odobrilo ovu ideju, dočekavši pilote koji su prvi put doleteli iz Sjedinjenih Američkih Država u Rim. Prikaz je bio trijumf i Kampoformido je ubrzo postao dom škole za akrobatsko letenje.
Škola je takođe kreirala 1930-ih jedan od najpoznatijih manevara koji se i danas izvode od strane Frecce Tricolori tzv. la bomba, pri kome se grupa aviona, kada dostigne određenu visinu radeći grupnu petlju, razilazi u svim pravcima u letu ka zemlji.

Red Arrows su akrobatski tim britanskog Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva, formiran 1964. godine. Tim čini devet aviona (+ rezervni) BAE Systems Hawk T.1, obojenih u crveno, uz Zanimljivo je da je britanska akro grupa za više od šest decenija svog postojanja imala samo dva tipa aviona: Foland Gnat T.1 i Hawk T.1, kome se priprema zamena, o čemu je Aero.rs nedavno pisao.
Piloti se primaju na konkursu, i menjaju na tri godine, svake godine po tri pilota. U proseku za jedno mesto kod Crvenih konkuriše desetak pilota iz drugih jedinica RAF. Da bi konkurisao, budući član mora imati minimum 1500 časova naleta, da je leteo na nekom borbenom avionu (poput Harierra, Tornada, Typhoona a od nedavno i F-35) i da je u dosadašnjoj karijeri ocenjen nadprosečnim ocenama.
Na čelu tima je vođa formacije, pozivnog znaka Red 1 (crveni 1), trenutno to je major (squadron leader u RAF hijerarhiji) Džon Bond
(Aero.rs)
Video: Galeb Team Soko G2 Galeb na aeromitingu CIAV2024: Snimak sa krila aviona!
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.