Barem pet Suhoja Su 35 namenjenih Egiptu prebačeno Ratnom vazduhoplovstvu Alžira

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Alžir je počeo da koristi ruski višenamenski borbeni avion Suhoj Su-35, a najmanje pet aviona, namenjenih svojevremeno Egiptu, prebačeni su u ovu severnoafričku zemlju.

Ovu vest potvrdio je Međunarodni institut za strateške studije (IISS) pozivajući se na satelitske snimke iznad vazduhoplovne baze Ain Beida/Oum el Buagi u severoistočnom Alžiru. Na jednom od snimaka jasno se vidi alžirska "rundela" na gornjem levom krilu.

Početkom marta ove godine, ruski vojni Antonov An-124 pripremao je utovar trupa aviona iz serije Flanker, obojenog u šemu koja odgovara narudžbini Egipta. Ovaj avion snimljen je po sletanju u bazu Ain Beida tri dana kasnije, a u toj bazi su snimljena i još najmanje četiri aviona Su-35, prvobitno namenjena Egiptu, ovaj put sa alžirskim oznakama.

Avioni su proizvedeni u fabrici Jurij Gagarin u Komsomolsku na Amuru 2018. godine. Godinu dana kasnije SAD su upozorile Egipat da će pasti pod CAATSA program sankcija, ali se u tom trenutku ništa nije desilo. Naprotiv, uprkos upozorenjima nastavljena je proizvodnja aviona za Egipat, koji je u poslednjem trenutku  2022. odustao od kupovine zbog pritiska iz Vašingtona, piše Global Defence News.

Usledili su razgovori o prebacivanju aviona Iranu, koji isprva nisu dali rezultate, jer je zvanični Teheran prioritet dao modernizaciji PVO sistema. Tek početkom ove godine Iran je potvrdio da će kupiti Su-35 kako bi zamenio zastarele američke borbene avione treće generacije  F-14 i F-4 Fantom (na slici dole). Do sada su potvrđene dve isporuke aviona Su-35SE, ali za to ne postoje satelitski snimci.

Phantom F 4 Iran Air Force Foto: Shutterstock

Zvanični kanali u Alžiru nisu potvrdili nabavku Su-35 i pored satelitskih snimaka. Avioni su i pored svega imali 13. i 14. marta 2025, letne operacije. Procene ukazuju da je Alžir možda primio 14 od 28 Su-35 koji su prvobitno proizvedeni za Egipat.

Neki izveštaji sugerišu da su avioni možda iznajmljeni Alžiru kao privremeno rešenje dok ne stignu avioni Su-57 Felon, čiju je nabavku potvrdila državna alžirska televizija u februaru 2025. o čemu je portal Aero.rs pisao. Vazduhoplovstvo Alžira trenutno koristi više od 70 borbenih aviona Su-30MKA, koji čine okosnicu njegove avijacije. Su-30MKA je izvedenica Su-30MKI i zasnovan je na platformi Su-27.

Baza Hmeimim Foto: Maxime POPOV / AFP / Profimedia

Su-35 je evolucija programa Su-27M i Su-37, sa unapređenjima u motorima, avionici i radaru. Za razliku od Su-30MKA i Su-37, avion nema kanare, već se oslanja isključivo na vektorisani potisak. Pokreću ga dva turboventilatorska motora AL-41F-1S, omogućavajući brzine do 2,25 Maha i operativni dolet od 3.600 km.

Avion može da manevriše pod opterećenjem do 9 G i opremljen je radarom Irbis-E sa pasivnom elektronski skeniranom rešetkom koji može otkriti ciljeve na daljinama većim od 350 km. Neke verzije imaju i dodatne AESA radare u korenu krila. Kokpit je digitalizovan sa staklenim ekranima, a struktura letelice koristi lakše kompozitne materijale i ojačanja.

Baza Hmeimim Foto: Maxime POPOV / AFP / Profimedia

Su-35 ima 14 spoljnih nosača za naoružanje i maksimalni kapacitet nosivosti preko 8.000 kg. Može nositi rakete vazduh–vazduh R-77-1, R-73 i R-37M, kao i krstareće rakete H-31 i H-59, te precizno vođene bombe KAB-500 i KAB-1500. Elektronsko ratovanje obezbeđuju sistemi ometanja i protivmera. Višenamenski karakter aviona omogućava zadatke vazdušne prevlasti, napada na ciljeve i presretanja.

Neki analitičari ističu da uvođenje Su-35 u alžirsko vazduhoplovstvo, koje već koristi Su-30MKA, može zakomplikovati održavanje bez pružanja značajno novih sposobnosti. Međutim, Alžir možda razmatra modernizaciju svojih Su-30MKA ugradnjom tehnologija sa Su-35, uključujući motore AL-41F-1S i radar Irbis-E, radi standardizacije i poboljšanja performansi.

(Aero.rs)

Video: Airbus A330MRTT automatic refueling

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>