Turski lovac pete generacije Kaan do kraja godine bi mogao da dobije novi motor

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Dok američki program lovca šeste generacije NGAD (Next-Generation Air Dominance) privlači najviše pažnje kada je reč o borbenim avionima budućnosti, i druge zemlje paralelno razvijaju sopstvene projekte naprednih letelica. Osim FCAS-a i Tempesta, tu je i turski KAAN - lovački avion pete generacije kom je na portalu Aero.rs posvećeno više tekstova, a koji bi, prema poslednjim najavama, trebalo da bude operativan do 2032. godine.

Prema rečima direktora kompanije, rad na razvoju domaćeg motora za ovaj borbeni avion sve više napreduje. Mehmet Demiroglu, generalni direktor državne korporacije za proizvodnju vazduhoplova TUSAS (poznate kod nas i pod akronimom TAI), izjavio je da je izgradnja novog turboventilatorskog motora TF35000 uveliko u toku.

Demiroglu je naveo da je „konceptualni dizajn motora gotovo završen, a zatim se očekuje da do kraja godine bude napravljen prvi prototip“. Uvođenjem aviona KAAN, Turska će značajno unaprediti svoju domaću proizvodnu sposobnost u oblasti vojne avijacije.

Šta znamo o KAAN-u

Turska je prošle godine postigla ključnu prekretnicu u nastojanju da razvije domaću platformu pete generacije, kada je prototip aviona KAAN poleteo prvi put. Koncept ovog lovca, kako navodi portal National Interest, datira još iz ranih 2000-ih, kada je Izvršni odbor za odbrambenu industriju Turske odlučio da se razvije domaći lovac za prevlast u vazduhu.

U početku su turski zvaničnici zamišljali da domaći borbeni avion leti zajedno sa flotom američkih F-35 Joint Strike Fighter aviona. Međutim, Turska je isključena iz međunarodnog konzorcijuma programa F-35 Lightning II jer je odbila da se povinuje američkim zabranama u vezi sa nabavkom ruskog PVO sistema S-400.

KAAN Foto: TUR Defence Industries Presidenc / AFP / Profimedia

Kao i kod mnogih novih avio-platformi, detalji o programu KAAN su poverljivi. Ipak, državni mediji i neki analitičari spekulišu da bi novi avion mogao imati sposobnosti uporedive sa stranim lovcima pete generacije. Prema dostupnim informacijama, KAAN bi mogao imati niz naprednih karakteristika, uključujući: umreženu kontrolu dronova, smanjenu radarsku vidljivost (stealth), mogućnost dejstava po ciljevima na zemlji, veću internu nosivost naoružanja.

Moćna mašina 

Prema sajtu Simple Flying, prvi let KAAN-a bio je zapažen, iako je trajao samo 13 minuta. Prototip je dostigao brzinu od oko 410 km/h i visinu od 2.400 metara. Na drugom letu, avion je nadmašio prvi učinak i uspeo da dostigne visinu od 3.000 metara.

KAAN Foto: TUR Defence Industries Presidenc / AFP / Profimedia

Na početku dizajnerske faze, Turska je uputila zahtev Pentagonu za zajedničku proizvodnju motora General Electric F110, koji pokreće i F-16 Fighting Falcon. Kasnije su turski zvaničnici najavili da je cilj zamena američkih motora domaćim, a TF35000 bi trebalo da ispuni ovu ulogu kada završi sve faze testiranja.

Prema portalu Army Recognition, motor TF35000 je dizajniran da razvija potisak od 35.000 funti i sadrži napredne inženjerske karakteristike, uključujući superlegure otporne na visoke temperature, napredne termalne zaštitne premaze, inovativne tehnologije hlađenja.

Kašnjenje (ne) pravi problem

KAAN Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Avion KAAN već privlači pažnju stranih zemalja koje žele da razviju sopstvenu flotu lovaca pete generacije. Ranije ovog meseca, Indonezija je, prema tvrdnjama menadžmenta TUSAS-a, potpisala ugovor sa Turskom o kupovini 48 aviona KAAN. Kako se približava očekivani datum uvođenja u upotrebu, očekuje se da će i druge države biti zainteresovane za ovu platformu.

Bez obzira na očekivane specifikacije i sposobnosti KAAN-a, dok ne uđe u operativnu službu i ne prođe kroz borbena dejstva, njegova prava vrednost ne može biti potvrđena.

Ono što donekle može da zabrine jeste kašnjenje u novim letovima drugog i trećeg prototipa, koje je Turska najavila dok je trajao Sajam vazduhoplovstva na aerodromu Le Burže kraj Pariza, o čemu je naš portal pisao. I pored problema u liniji snabdevanja i proizvodnji, čelnici TUSAS-a su optimisti po pitanju krajnjeg uvođenja aviona u upotrebu.

KAAN Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

U Parizu predstavljeni napredni sistemi

Ono što donekle smiruje stručnu javnost je činjenica da je turska državna kompanija specijalizovana za proizvodnju vojne elektronike i visokotehnoloških sistema - ASELSAN predstavila u Parizu senzore, navigacione, komunikacione, identifikacione i borbene sisteme za KAAN.

U čitavom portfoliju sistema koji će biti integrisani u ovaj avion izdvajaju se MURAD 600-A AESA radar, TOYGUN 100 EOTS (elektro-optički nišanski sistem), KARAT 100 IRST (infracrveni sistem za detekciju), LIAS 300 sistem za upozorenje na lasersko zračenje i IRIS 300 sistem za upozorenje na rakete.

Još jedna važna komponenta aviona KAAN koju razvija ASELSAN je TULGARnišanski sistem koji se projektuje na pilotsku kacigu (Helmet-Mounted Display System), piše portal TURDEF. Pored toga, ASELSAN će isporučivati i vođene bombe za KAAN, kao što su: TOLUN / TOLUN IIR - bombe sa infracrvenim ili inercionim navođenjem, LGK - laserski navođene bombe i Gözde – bombe sa kombinovanim laserskim i GPS navođenjem, namenjene za dejstva po pokretnim ciljevima.

(Aero.rs)

Video: Galeb Team Soko G2 Galeb na aeromitingu CIAV2024

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>