
Pala je definitivna odluka: Britanci kupuju avione F-35A sa nuklearnim naoružanjem
Pala je definitivna odluka: Premijer Ujedinjenog Kraljevstva (UK) Kir Starmer najaviće na samitu NATO-a koji je počeo 24. juna 2025. da ta zemlja namerava da kupi eskadrilu Lokid Martinovih F-35A Lajtning II aviona s dvostrukom sposobnošću - konvencionalnom i nuklearnom ulogom.
Ovu nabavku naš portal je najavio početkom juna ove godine, a avioni će nositi američke nuklearne projektile B61, koje nose avioni F-35 i F-16 u službi nemačkog, holandskog, belgijskog, italijanskog i turskog ratnog vazduhoplovstva. Sva ova sredstva potpadaju pod kontrolu NATO grupe za nuklearno planiranje, iako konačnu odluku o njihovom razmeštanju donosi predsednik SAD.
S obzirom na to da je krajem marta ove godine sindikat Junajt (Unite) zatražio od britanske vlade da "sačuva nacionalni ponos i radna mesta u fabrikama BAE na severu zemlje" kupovinom aviona Eurofajter Tajfun (Eurofighter Typhoon),o čemu je Aero.rs pisao - zvanični London je naglasio u svom saopštenju da će kupovinom aviona F-35A podržati 20.000 radnih mesta u toj zemlji, s obzirom na to da postrojenja u Ujedinjenom Kraljevstvu čine 15 odsto udela u globalnom lancu snabdevanja za proizvodnju ovog vazduhoplova.
Dvanaest aviona biće bazirano u vazduhoplovnoj bazi RAF Marham, zajedno sa postojećom britanskom flotom F-35B, koja će brojati ukupno 47 aviona kada svi budu isporučeni - ne računajući jedan avion izgubljen tokom operacija udarne grupe nosača aviona 2021. godine.
Velika Britanija je bila u pregovorima za dodatnih 27 F-35B aviona, iako to nije bilo zvanično potvrđeno. U saopštenju za javnost, Kraljevsko ratno vazduhoplovstvo (RAF) potvrdilo je da će tih 12 F-35A biti deo te narudžbine od 27 aviona, zajedno sa 15 F-35B.

Takođe, izgleda da će F-35A pored svoje nuklearne misije pretežno služiti u ulozi trenažnog aviona u 207. eskadrili - Operativnoj konverzionoj jedinici (Operational Conversion Unit - OCU) RAF-a za ovu vrstu aviona. U saopštenju se navode razlozi za ovakav izbor: Pošto F-35A nosi više goriva nego varijanta F-35B, može duže da ostane u vazduhu, čime se produžava vreme dostupno za obuku pilota tokom svakog leta. Takođe, F-35A zahteva manje sati održavanja, što znači da će veći broj aviona biti dostupan za OCU. Kombinacija ovih faktora poboljšaće obuku pilota i skratiti vreme potrebno da oni dođu do borbenih eskadrila.
RAF takođe navodi da će novi avioni podržati formiranje treće borbene eskadrile F-35 Lajtning. Kombinovanjem F-35A i F-35B, RAF tvrdi da nova flota "značajno smanjuje troškove tokom životnog ciklusa, ispunjava operativne zahteve i poboljšava generisanje F-35 snaga za operacije udarne grupe nosača aviona".
Vlada je ponovo potvrdila nameru da tokom životnog veka programa kupi ukupno 138 aviona F-35 Lajtning za RAF i Mornaričku avijaciju (Fleet Air Arm). Ova brojka je bila pod znakom pitanja neko vreme, ali povećano finansiranje sada može dovesti do pune realizacije. Ovo takođe ostavlja prostor za dodatne narudžbine F-35B aviona koje Kraljevska mornarica zahteva kako bi u potpunosti popunila eskadrile na nosaču aviona, a da se ne ugrozi trenažni kapacitet, piše portal The Aviationist.
Važno je napomenuti da će uvođenje F-35A zahtevati prepravku RAF-ovih tankera Vojadžer, koji trenutno nemaju sposobnost dopune u letu pomoću teleskopskog kraka (boom). Nabavkom B61 i F-35A, RAF će povratiti sposobnost koju je izgubio 1998. godine usled tzv. "dividende mira" nakon završetka Hladnog rata. Poslednje oružje ove vrste u britanskom arsenalu bila je bomba WE.177, koja je takođe bila deo NATO-ove taktičke nuklearne strategije.
(Aero.rs)
Video: Red Flag 24
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.