Evo koliko borbenih aviona se svake godine proizvede u Sjedinjenim Američkim Državama
Svetski centar proizvodnje borbenih aviona i pored najnovijih dostignuća Kine i dalje se nalazi u Sjedinjenim Američkim Državama . U 2025. godini, najveći akteri u industriji borbenih aviona su Boing i Lokid Martin, a modeli poput F-16, F-15, F/A-18, F-22, F-35 i budući F-47 proizvode upravo ova dva giganta odbrambene tehnologije.
Takođe je poznato da su avioni u američkim oružanim snagama i kod njihovih saveznika postali izuzetno složeni i zahtevni za proizvodnju. Lokid Martin je zatvorio pogon za F-22 Raptor 2011. godine, dok će Boing obustaviti proizvodnju F/A-18 Super Hornet-a do 2027, ali ostali modeli se i dalje masovno proizvode: američke fabrike godišnje isporučuju više od 300 borbenih aviona!
Američka vojska se polako preusmerava ka floti koja se gotovo u potpunosti sastoji od aviona pete generacije, dok se svi avioni četvrte i „4.5“ generacije modernizuju i osvežavaju. Super Hornet će se povući do kraja 2027, a Boeing trenutno balansira završne isporuke sa sve većom proizvodnjom F-15EX Igl II, pri čemu se oba modela izrađuju približno istim tempom, piše Simple Flying.
S druge strane, Lokid Martin radi punom parom zahvaljujući stotinama porudžbina za svoj stelth avion F-35A/B/C Džoint Strajk Fajter (Joint Strike Fighter - JSF), poznat kao Lajtning II. Poređenje možda nije u potpunosti fer, jer je lanac snabdevanja za F-35 globalan, uz doprinos Evrope i Japana, a postoji i u tri varijante, što povećava ukupne brojke. I F-16 Fajting Falkon i dalje ima snažnu potražnju, iako je prvi put poleteo pre gotovo 50 godina.
Proizvodni kapaciteti (mesečno):
- Lockheed Martin F-35 Lightning II: 20–23 aviona
- Lockheed Martin F-16: 3,5–4 aviona
- Boeing F/A-18E/F Super Hornet: 1,5–2 aviona
- Boeing F-15EX Eagle II: 1,5–2 aviona
Iako se Super Hornet (na slici dole) približava kraju svoje proizvodnje, ostali borbeni avioni iz SAD i dalje beleže jaku tražnju - naročito F-15EX i F-35, a u međuvremenu se razvija i šesta generacija borbenih aviona, F-47, u okviru programa Next Generation Air Dominance (NGAD) koji je poveren Boingu.
Zvezda ove priče ipak je F-35 JSF, koji beleži izuzetno visoku domaću potražnju, kao i potražnju saveznika iz NATO-a i Japana. Tri varijante ovog aviona dele ključne karakteristike kao što su stelth, visoke performanse i napredni senzorski paketi, što ga čini revolucionarnim za grane američke vojske koje prvi put dobijaju stelth avione.
Američka mornarica trenutno jedina koristi C-varijantu, koja ima veća krila i ojačane stajne trapove u odnosu na A-model, najzastupljeniju verziju. B-model, koji je zamenio AV-8B Harijer II kod marinaca, izvožen je u više zemalja — Italiju, Japan, Singapur i Ujedinjeno Kraljevstvo.

F-35A čini oko 90% od preko 1.200 isporučenih jedinica do sada. Lokid je u aprilu 2025. isporučio rekordnih 23 aviona mesečno i nada se da će nadmašiti prethodni godišnji rekord od 156 isporuka.
F-16 beleži rastuću globalnu tražnju. Lokid ima čvrste porudžbine za 140 aviona od Bahreina, Bugarske, Jordana, Slovačke, Tajvana i drugih, uz dodatnih 117 aviona Block 70 na čekanju. Do sada je isporučeno 23. Turska je takođe odlučila da nezavisno kupi F-16. Kapacitet proizvodnje je porastao sa 5 aviona u 2023, na 16 u 2024. i očekuje se da dostigne 23–26 u 2025, uz potencijal za čak 300 dodatnih prodaja. Lokid planira dugoročno da pravi preko 30 F-16 godišnje.

Fabrika u Grinvilu, Južna Karolina, ima 16 hangara i površinu od 112.000 m². Osim novih aviona, više od 700 starih F-16 se modernizuje na standard Block 70/72. Među kupcima su Grčka, Singapur i Poljska, a Grčka je već dobila 30 unapređenih „Vajpera“, dok se modernizacija očekuje do 2027.
F-15EX Igl II beleži ubrzanu proizvodnju. Do sada je poručeno 90 aviona, a cilj je da se do kraja 2026. isporučuju dva mesečno. Poboljšanja u fabrici i kampanja „Cut the CoRRS“ povećali su produktivnost i stabilizovali liniju. Eagle II ima savremenu avioniku, otvorenu arhitekturu i može da nosi 12 raketa AIM-120, uz kapacitet za buduže hipersonične rakete.

Indonezija bi mogla biti prvi strani kupac Igl II, dok se kao potencijalna tržišta pominju Saudijska Arabija, Izrael, Egipat, Tajland i Poljska. Američki Stejt department je odobrio prodaju 36 aviona F-15ID Indoneziji.
I pored toga što je američka mornarica nedavno naručila još 17 aviona F/A-18, čime je obustava proizvodnje odložena za dve godine, Boing i dalje planira da zatvori proizvodnju Super Horneta 2027. Isporuke se smanjuju sa dve mesečno na 1,5 mesečno, a osoblje prelazi na programe F-15EX, T-7A i MQ-25. Inflacija je uticala da narudžbina bude smanjena sa 20 na 17 aviona. Mark Sears, potpredsednik Boeinga za borbene avione, rekao je da su svi međunarodni pokušaji prodaje propali i da nema aktivnih pregovora sa mornaricom o dodatnim F-18.

Predlog budžeta Pentagona za 2026. fiskalnu godinu uključuje punu posvećenost F-47, prvom stelth avionu šeste generacije, dok su mornarički planovi za F/A-XX stavljeni na čekanje. Smatra se da američka industrijska baza ne može istovremeno da razvija i proizvodi dva napredna stelth aviona. Planirane narudžbine F-35 smanjene su za više od polovine.
Program FA-XX i dalje dobija 74 miliona dolara za razvoj, a spekuliše se da bi modifikovani F-47 mogao u budućnosti postati mornarički F/A-XX.
(Aero.rs)
Video: Red Flag 24
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.