Ovo se ne viđa svaki dan: Eurofighter “lovi” Galeba
Publika na aeromitingu u Rivoltu, održanom prošlog vikenda povodom 65 godina akrobatskog tima italijanskog vazduhoplovstva Frecce Tricolori (Trobojne strele), doživela je prizor koji je izgledao kao dva trenutka zaustavljena u vremenu u istoj tački neba: Eurofighter Typhoon, višenamenski borbeni avion četvrte generacije, „jurio“ je i demonstrativno „presreo“ stari Soko G-2 Galeb, školski avion koji je početkom šezdesetih godina poleteo iz fabrike aviona "SOKO" u Mostaru.
Ono što je većini delovalo kao nemoguć susret - avion četvrte generacije opremljen savremenim radarima i raketama naspram jednostavnog školskog mlaznjaka - u vazduhu se pretvorilo u simboličan dijalog između prošlosti i sadašnjosti. I ne samo simbolično: Kada je prišao Galebu, italijski EF2000 je "zamahao krilima", što mu je G-2 i uzvratio. U slučaja kvara na radio-vezama, i to je jedan od načina komunikacije u vazduhu.
Eurofighter Typhoon (Eurofajter Tajfun) ili EF2000, kako se službeno označava u Italiji, Nemačkoj i Španiji, delovao je gotovo nestvarno moćno naspram elegantnog i krhkog Galeba koji je decenijama služio da hiljade jugoslovenskih pilota naprave svoje prve korake u mlaznom letenju. Ipak, baš ta disproporcija dala je posebnu težinu sceni: Galeb, oldtajmer vlasnika iz Slovenije u autentičnim bojama nekadašnjeg RViPVO Jugoslovenske Narodne Armije, sa zvezdama petokrakama koje su raspadom države pre više od tri decenije otišle u istoriju, nosio je duh prošlih vremena, dok je EF2000 predstavljao sve ono u šta se vojno vazduhoplovstvo razvilo više od pola veka kasnije.
Poređenja radi — ma koliko bili neuporedivi — EF2000 na poletanju može imati masu do 23,5 tona, dok Galeb tek nešto preko četiri tone; EF2000 može poneti do 9 tona različitog najmodernijeg „pametnog“ naoružanja, uz urađeni top kalibra 27 mm i 150 granata za njega, dok Galeb nosi u najboljem slučaju do 500 kg bombi i nevođenih raketa vazduh-zemlja, uz dva mitraljeza 12,7 mm sa po 80 metaka.
Eurofighter na visini od 11 km može da dostigne brzinu od skoro 2.500 km/h (oko 2,35 M), dok Galeb na optimalnoj visini od 6.200 metara dostiže tek nešto preko 800 km/h.
Ovo, ipak, nije prvi put da se dešavaju „vazdušni dvoboji“ savremenih aviona sa Galebom — ili njegovom jednosedom jurišnom varijantom Jastreb — u glavnoj ulozi. Koliko god na aeromitinzima bile nostalgične i scene pune ponosa, u realnim sukobima su se i tragično završavale, po pravilu za pilote aviona kojima je bilo mesto odavno u muzeju ili kolekciji, a ne na ratištu.
Tokom rata u Libiji 2011. godine — i operacije Odisejeva zora u okviru njega — francuski piloti su pokušali da presretnu jednog G-2AE Galeba snaga lojalnih Gadafiju višenamenskim borbenim avionom Rafale. Kako nisu uspeli da ga obore u letu, uništili su ga vođenim projektilom AASM, vrednim prema tadašnjim informacijama više od 300.000 evra — višestruko skupljim od vrednosti Galeba na tržištu oldtajmer letilica.
Još upečatljiviji primer dogodio se 28. februara 1994. godine, kada su tokom operacije Denied Flight (Zabranjeni let) avioni F-16 NATO snaga oborili pet Jastreba J-21 ViPVO Vojske Republike Srpske, koji su sa aerodroma Udbina poleteli u napad na fabriku naoružanja kod Novog Travnika. Bio je to prvi borbeni angažman NATO-a u istoriji — i baš protiv srpskih Jastreba!
Frecce Tricolori, ponos italijanskog vazduhoplovstva i jedan od najpoznatijih akrobatskih timova na svetu, proslavili su svojih 65 godina spektakularnim nastupom pred desetinama hiljada posetilaca. Tokom decenija tim je prikupio više od 15.000 sati letenja i izveo preko 1.500 nastupa širom sveta.
U vazduhoplovnoj bazi nedaleko od Udina, pridružili su im se akrobatski i demo timovi iz nekoliko država. Bilo je tu — pored Galeba — oldtajmer aviona, Red Bull helikoptera, akrobatskih grupa uključujući Patrouille de France, Turkish Stars, Krila Oluje, kao i švajcarske Patrouille Suisse, i pojedinačnih nastupa italijanskih i gostujućih aviona i helikoptera.
(Aero.rs)
Video: Galeb Team Soko G2 Galeb na aeromitingu CIAV2024: Snimak sa krila aviona!
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Crni RS
Pozdrav za Edu Kovačiča koji pilotira na Galebu !!! Kad zatreba opet na remont u ORAO niko bolje nece remontovati taj 22- 6 VIPER !!!!
Podelite komentar
Miodrag iz Peći
Ne znam da li iko razmišlja da veliki broj galebova, orlova i jastrebova opremi veštačkom intelegecijom i umesto naoružanja napuni eksplozivom velike razorne moći koji bi bili brži od svakog drona i sa većim dometom a mogli bi da razorne Bondstil npr dok se oni nisu ni opasuljuli. Od Kraljeva, Niša sa Pešter bi stigli za nepunih petnaest minuta do Prištine a niskim letom bi zaobišli radare a brži su i sa većim manevarskim sposobnosti a od svakog drona. Rusi npr razmišljaju da MIG pretvore u Dron kojim bi uništavali vojne komplekse i brojne brodove.
Podelite komentar
Milivoj
Služio sam vojni rok na aerodromu Petrovac kod Skoplja 1981 godine. Tu su bile dve eskadrile jastreba i mnogo volim da vidim ove avione ,a mogu da posvedočim kako su piloti bili dobri. Gledao sam sa zemlje njihove neverovatne i smele figure u vazduhu. To su bili pravi vojni piloti ,a ne tom Kruz u filmu top gun.
Podelite komentar