Avion Air Serbia dva sata kružio blizu Zagreba, pet letova preusmereno na druge aerodrome: Ovo je razlog
Letovi Croatia Airlines iz Skoplja, Splita, Dubrovnika i Sarajeva su umesto u Zagreb sleteli u Pulu. Let Swiftair iz Kelna takođe je preusmeren ali u - Beograd. Čim se magla koliko-toliko rasčistila, prvi je sleteo avion Air Serbia
Jutarnja magla koja se nadvila danas nad hrvatskom prestonicom znatno je otežala odvijanje avio-saobraćaja u Zagrebu. Veliki broj letova beležio kašnjenja dok je nekoliko aviona preusmereno na alternativne aerodrome.
Prema podacima servisa za praćenje letova FlightRadar24, aerodrom Zagreb (ZAG) se ovog prepodneva (15. maj) našao na listi evropskih vazdušnih čvorišta sa najvećim poremećajima u saobraćaju.
Smanjena vidljivost otežala je normalno dovijanja avio-operacija - pet aviona preusmereneo je na druge aerodrome dok je destine letova kasnilo.
Pored magle, na (ne)mogućnost sletanja su dodatno uticali i infrastrukturni radovi na aerodromu Franjo Tuđman zbog kojih nije bio u funkciji istrumentalni prilaz kategorije II i III koji avionima opremljenim ovim sistemom i obučenim pilotima omogućava sletanje pri smanjenoj vidljivosti
"U Zračnoj luci Franjo Tuđman u toku su radovi vanrednog održavanja na stazi za vožnju F (TWY F), koji mogu imati povremeni utjecaj na redovnost odvijanja saobraćaja. Radovi su započeli 2. maja 2024. godine te su isti na vreme najavljeni svim avio-prevoznicima koji saobraćaju u Zagrebu, putem propisanih dokumenata i komunikacionih sistema u vazduhoplovstvu" kaže za Aero.rs Lidia Čapković-Martinek, direktorka korporativnih komunikacija MZLZ.
"Zbog jutrošnje jake magle došlo je do operativnih ograničenja - nije bilo moguće tehnički osigurati sletanje u uslovima CATII/III što je kao posledicu imalo preusmeravanje pet dolaznih letova na alternativne destinacije. Saobraćaj na aerodromu se normalizovao oko 11.00 sati", navode na zagrebačkom aerodromu-
Jutarnji letovi Croatia Airlines (OU) OU367 iz Skoplja (SKP), OU651 iz Splita (SPU), OU661 iz Dubrovnika (DBV) i OU441 iz Sarajeva (SJJ) su umesto u Zagreb sleteli u Pulu (PUY). Teretni ("poštanski") avion ATR-72 Swiftaira (WT) na svom vezanom letu iz Kelna (CGN) preko Zagreba za Beograd takođe je preusmeren direktno u Beograd (BEG). Avioni Croatia Airlines i Swiftair su zadržani u zoni čekanja severoistočno od Zagreba pre nego što su prusmereni na alternativne aerodrome.
Zona čekanja ili holding pattern, naziv je za deo vazdušnog prostora u kome avioni kruže dok čekaju da kontrola leta odobri sletanje na aerodrom. Postoji više razloga zbog kojih vazduhoplovi mogu biti zadržani u holding patternu, a neki od njih su nepovoljni vremenski uslovi (vetar, magla...) na konačnom odredištu, preveliki intenzitet saobraćaja na aerodromu, neka vanredna situacija ili bilo koji drugi razlog zabog koga nije moguće obaviti bezbedno sletanje.
Kada se magla počela da se "rasčišćava", i vidljivost prelazi propisane minimume za bezbedno sletanje, prvi je na pistu aerodroma pored Velike Gorice sleteo avion Air Serbia iz Beograda, posle upornog čekanja od čak dva sata!
Avion ATR-72 Air Serbia (JU) ATR 72-600 na letu JU600 iz Beograda je umesto manje od jednog, u vazduhu proveo gotovo tri sata. Avion srpske avio-kompanije poleteo je u 06:39 sa aerodroma Nikola Tesla, a 50 minuta kasnije bio je već u blizini Zagreba.
Kako iz gore navedenih razloga sletanje nije bilo moguće, je ušao u holding pattern severno od glavnog grada Hrvatske. Nakon sat i 45 minuta i - koliko smo uspeli da izbrojimo na radarskoj slici - 26(!) krugova iznad brežuljaka Zagorja severno od Vrbovca na visini od 13.000 stopa (3962 metra), avion Air Serbia konačno je usmeren ka zagrebačkom aerodromu gde je sleteo u 09:25. Planirano vreme dolaska bilo je u 07:25.
Činjenica da je avion proveo u vazduhu tri puta više vremena od redovnog za ovaj let, ide u prilog dobrom planiranju količine goriva - pilot koga smo pitali za objašnjenje prokomentarisao je potez svog kolege rečima "verovatno je predpostavio šta može da očekuje u Zagrebu pa je poneo dovoljno goriva i za toliko čekanja"
U nezavidnoj situaciji našla se i posada Turkish Airlinesa (TK) na letu TK1053 iz Istanbula (IST).
Boeing 737-800 (TC-JVV) poleteo je jutros sa istanbulskog aerodromu u 07:25 sa pola sata zakašnjenja. Nakon dolaska u blizinu Zagreba, posada je dobila instrukcije da uđe u holding pattern gde se u isto vreme našao i avion Air Serbia, na različitoj visini.
Letelica turske avio-kompanije kružila je punih sat i po vremena na 14.000 stopa (4267 metara) pre nego što je konačno u 09:37 sletela u Zagreb.
Uporne posade Air Serbia i Turkish Airlines nisu jedine kojima je magla u Zagrebu zadavala glavobolje.
Gotovo svi dolazni i odlazni letovi u Zagrebu su ovoga jutra zabeležili velika kašnjenja. Polasci Croatia Airlines, Lauda Europe, KLM i drugih su jutros kasnili i po više od sat vremena. Prosečno vreme kašnjena dolaznih letova u trenutku pisanja ovog teksta jeste 25 minuta, odnosno 42 minuta za odlazne letove, pokazuju podaci FlightRadar24. Otkazanih polazaka ipak nema.
Kako su i iz MZLZ potvrdili, odvijanje saobraćaja počelo je da se stabilizuje oko podneva
(Aero.rs)