Nacionalna avio-kompanija ponovo srpska: Etihad Airways se povlači iz Air Serbia

Vreme čitanja: oko 2 min.

U jednom trenutku je posedovao manji ili veći vlasnički udeo ported Air Serbia u avio-kompanijama Aer Lingus, Alitalia, Air Berlin, Darwin Airline, Jet Airways, Air Seychelles i Virgin Australia

Salinger Igor

Posle više od deset godina, i prvi put od kad se zove Air Serbia, srpska nacionalna avio kompanija postaće 100 % valsništvo Republike Srbije.

Ministar finansija Siniša Mali izjavio je da će država Srbija danas završiti svu neophodnu papirologiju i preuzeti preostali udeo u Er Srbiji od Etihad Airways.

"Air Serbia je najveća avio-kompanija u regionu. Od kompanije koja je bila u bankrotu, napravili smo lidera koji sada leti na četiri kontinenta, u velikom broju zemalja i postali smo primer na koji način, kroz jednu avio-kompaniju koja je uspešna, možete dalje da doprinesete ekonomskom razvoju vaše zemlje", rekao je Mali novinarima u Ministarstvu finansija.

Salinger Igor
Dodao je da će država posvetiti punu pažnju daljem razvoju naše Er Srbije i naveo da "sledi nabavka velikih aviona, otvaranje novih destinacija". Srpski ministar finansija je naveo da dosadašnji suvlasnici iz Air Serbia "izlaze zbog njihovih poslovnih odluka".

Mali je otkrio da je namera da Air Serbia u 2027. godini "kada slavi 100 godina" [od nastanka prve nacionalne avio-kompanije na ovim prostorima, Aeroputa, op. ur.] " ima 100 redovniih i čarter destinacija"

Manjinski udeo Etihada u srpskom partneru smanjen je sa 49% na 18% u 2020. i sa 18% na 16% prošle godine.

Etihad Airways nije imao efektivnu kontrolu nad aviokompanijom u poslednje četiri godine, pa samim tim i nije imao nikakav formalan uticaj u menadžmentu ili strategiji poslovanje, podseća portal Ex-Yu Aviation.

Podsetimo, 2013. godine kada je potpisan ugovor o strateškom partnerstvu Etihad Airways i države Srbije, Etihad je postao vlasnik 49% srpske avio kompanije uz inicijalno petogodišnji mandat upravljanja poslovanjem.

Prošle godine je raskinut i kod-šer sporazum između Etihad Airways i Air Serbia.

Salinger Igor
Kao rezultat svega navedenog, odnosno postepenog udaljavanja strateških partnera, izlazak Etihad Airways iz Air Serbia verovatno neće doneti neke vidljive ili velike promene na srpsku avio kompaniju.

Izlaskom iz vlasničke strukture Air Serbia, Etihad Airways je u potpunosti napustio sve svoje kapitalne investicije u avio-kompanije.

Ova poslovna strategija se u mnogim slučajevima ispostavila po mnoge avio-kompanije poguba, kako za sam Etihad tako i za te avio-kompanije, ostavljajući neke od njih u bakrotu a druge i sam Etihad sa velikim gubicima.

Foto: Salinger Igor
U jednom trenutku je posedovao manji ili veći vlasnički udeo ported Air Serbia u avio-kompanijama Aer Lingus, Alitalia, Air Berlin, Darwin Airline, Jet Airways, Air Seychelles i Virgin Australia. Na ovaj način formirana je tzv. equity alliance, odnosno udruženje avio-kompanija koje čiji je zajednički imenitelj valsnički udeo ali i menadžment Etihad Airwaysa.

Alitalia, Air Berlin, Darwin Airlines i Jet Airways su za posledicu - direktnu ili indirektnu - upravljanja od strane Etihad Airways imali svoj nestanak sa tržišta, odnost likvidacuju usled bankrota

(Tanjug/Aero.rs)