Počeo sajam vazduhoplovstva u Singapuru: COMAC i Boeing već obezbedili porudžbine vredne milijarde dolara
Počeo salon avijacije u Singapuru na kojem će se predstaviti oko 1.000 kompanija
Jedan od najvećih događaja avio-industrije u Aziji otpočeo je danas u Singapuru. Reč je ni više ni manje nego o Sajmu vazduhoplovstva u Singapuru (Singapore Airshow) koji i ove godine okuplja veliki broj firmi iz branše civilne, generalne i vojne avijacije.
Oko 1.000 kompanija iz više od 50 zemalja, predvođene zapadnim industrijskim gigantima kao što su Airbus, Boeing i Lockheed Martin i njihovi kineski konkurenti kao što su COMAC i AVIC, učestvovaće na sajmu gde će predstaviti komercijalne i vojne letelice.
Sajam će trajati od 20. do 25. februara, a prva tri dana namenjena su isključivo poseti predstavnika proizvođača, avio-kompanija, vlada i novinara. Vrata sajma za javnost biće otvorena 24. i 25. februara.
Za razliku od Sajma vazduhoplovstva u Dubaiju, ruski proizvođači aviona neće učestvovati na sajmu u Singapuru. Izraelske kompanije poput Israel Aerospace Industries i Rafael Advanced Defense Systems će, potpuno supronto, izlagati svoje proizvode u Singapuru dok u Dubaiju to nisu učinili.
Mada su do sada naslovne stranice svetskih medija tokom ovakvog tipa događaja obično okupirali Boeing i Airbus, na međunarodnu scenu stupio je i kineski proizvođač COMAC.
Kinezi upisali prve porudžbine
Već prvog dana sajma, iz Singapura stižu vesti o potpisivanju ugovora za kupovinu preko stotinu aviona. Priliku da prvi upiše nove porudžbine imao je COMAC koji je sa dve firme sklopio ugovor za 56 letelica.
Avio-prevoznik Tibet Airlines kupio je od COMAC-a 40 novih C919 kao i deset ARJ21. Ovo su prve porudžbine za kineskog proizvođača letelica na nekom međunarodnom vazduhoplovnom događaju.
Tibet Airlines naručio je od COMAC-a specijalno modifikovane avione namenjene poletanjima i sletanjima na velikim nadmorskim visinama. Jedno od glavnih čvorišta avio-kompanije nalazi se na aerodromu Lhasa Gongar (LXA) koji se nalazi na visini od preko 3.500 metara.
Poređenja radi, ndmorska visina aerodrom Nikola Tesla u Beogradu (BEG) je nešto preko 100 metara.
Lizing kuća Henan Civil Aviation Development and Investment Group takođe je potpisala ugovor za nove COMAC avione i to za šest ARJ21. Reč je o regionalnim letelicama koje će za ovog kupca biti isporučene u verzijama za gašenje požara, medicinsku evakuaciju i za uklanjanje posledica vanrednih situacija, piše Aero Time.
Jak start za Boeing
Američki proizvođač aviona Boeing 2024. godinu nije dobro započeo. Skandal sa odvajanjem dela trupa modela B737 MAX loše je uticao na poslovanje nekada veoma respektabilne firme i doveo u pitanje sposobnosti kompanije.
Preko potrebne dobre vesti za Boeing dolaze iz Singapura. Thai Airways naručio je 45 širokotrupnih Dreamliner letelica vrednih nekoliko milijardi dolara. O ovoj porudžbini dugo se spekulisalo, a Boeing i Thai Airways su konačno potpisali ugovor za nove B787-9.
Tajlandska avio-kompanija i Boeing su dugogodišnji partneri, a u floti Thai Airwaysa trenutno se nalazi 30 američkih širokotrupnih aviona - B777 i B787.
Dosta manja ali ne i zanemarljiva porudžbina za Boeing stigla je i od Royal Brunei Airlines. Ovaj avio-prevoznik sklopio je ugovor sa Boeingom za četiri nova B787-9 čime će se flota Dreamlinera Royal Brunei Airlines povećati na ukupno devet.
Zanimljiv program
Na sjamu su i ove godine prisutni najvažniji akteri vazduhoplovne industrije koji će učestvovati kako na statičkoj tako i dinamičkoj prezenatciji vazduhoplova. Na stajanci singapurskog aerodroma se ove godine ne nalaze Boeing putnički avioni.
Spektakl za publiku već prvog dana sajma je pripremila južnokorejska akro-grupa Crni orlovi (Black Eagles) koja je izvela impresivne manevre. Prelet iznad Singapura obavio je i Airbus sa svojim modelm A350-1000 delimično pogonjenim održivim avio-gorivom dok je COMAC C919 takođe imao defile u vazduhu.
Dobrodošlicu gostima poželela je i akro-grupa Sarang indijskog ratnog vazduhoplovstva (Indian Air Force - IAF) čije su helikopterske posade takođe demonstrirale svoje veštine letenja.
Jedna od agendi ovogodišnjeg sajma biće održivost, odnosno nove tehnologije koje obećavaju znatno smanjenje emsija štetnih gasova u avijaciji. Mnoge oči biće uprte i u proizvođače električnih letelica koje u poslednjih nekoliko godina doživljavaju veliku popularnost.
(Aero.rs/Tanjug)