Iz Crne Gore u Keniju preko Holandije: Prodat Fokker 100 Montenegro Airlinesa, nastavlja da leti u Africi
Posle gotovo tri i po godine provedene pod vedrim nebom ispred hangara, avion je u aprilu preleteo na servis u Holandiju
Poslednji od pet aviona tipa Fokker F-100 koji je bio u vlasništvu nekadašnjeg nacionalnog avio-prevoznika Crne Gore Montenegro Airlines dobio je novog vlasnika, javila RTV Nikšić.
Popularni Majk, Fokker 100 koji je izašao iz fabrile sa serijskim brojem 11321 (neformalno ime je dodeljeno po poslednjem slovu u registraciji aviona 4O-AOM) je gotovo tri i po godine bio smešten na podgoričkom aerodromu, ispred hangara kompanije koja je prestala sa letovima 25. decembra 2020.
Peti avion nekadašnjeg nacionalnog avio-prevoznika bio je jedini koji je - očigledno - mogao da se vrati u letno stanje i ako sve bude po planu treba da nastavi sa prevozom putnika Africi i to u avio-kompaniji Skyward Express iz Kenije.
Fokker F-100 poleteo je 24. aprila iz Crne Gore na takozvani ferry flight (let bez putnika) do vojne baze Vendstreht pored mesta Bregen op Zop u Holandiji, gde treba da bude podvrgnut detaljnom servisu pred isporuku novom vlasniku, navodi crnogorska televizija.
Na ovom aerodromu se obavljaju pregledi, servisi i popravke koje obezbeđuje Fokker Services, kompanija nastala nakon što je 1996. godine bankrotirao sam proizvođač aviona.
Letelica je, prema navodima podgoričkih Vijesti, bila u izvanrednom tehničkom stanju: Godinu dana pre bankrota Montenegro Airlinesa, u ovaj vazduhoplov uloženo je oko milion evra u strukturalne radove i tzv. heavy maintenance (detaljni, strukturalni pregled i proveru vazduhoplova, ispravnosti njegovih sistema, zamena delova).
Majk je svoj poslednji let za Montenegro Airlines obavio 23. decembra 2020. na relaciji Ljubljana - Podgorica. Prošle godine oglašena je prodaja ovog aviona po ceni od 1.05 miliona evra, ali se niko nije javio. Stečajna uprava do danas nije objavila podatak za koliko novca je kupljen avion 4O-AOM, navide Vijesti
U decembru prošle godine prodata su još dva aviona crnogorske kompanije u stečaju: Fokker-100 4O-AOP je prodat firmi Hashtag iz Topole, koja je tada kupila i četiri motora Rollce Royce Tay, dok je 4O-AOL prodat holandskoj kompaniji Airline Fleet Support o čemu je portal Aero.rs pisao.
Montenegro Airlines je jedno vreme u svojoj floti imao pet aktivnih Fokkera F100 i postepeno ih je povlačio iz upotrebe menjajući ih novima avionima tipa E19o i E195 brazilskog proizvođača Embraer, navode Vijesti i dodaju da se Majk "zadržao u floti do bankrota kompanije u decembra 2020."
Kompanija Skyward Express je prošle godine već kupila jedan Fokker F-100 od kompanije koja je poslovala na ovim prostorima: u pitanju je Fokker F-100 9A-BTE iz flote hrvatske privatne avio-kompanije Trade Air
Poslednji avion Montenegro Airlinesa imao je burnu prošlost: nakon što su ga 12 godina koristile kompanije iz Velike Britanije, Finske i SAD, Majk je stigao u Crnu Goru 24. juna 2002. godine.
Dve i po godine kasnije (25. januara 2005) bio je akter najvećeg incidenta koji je Montenegro Airlines imao u svojoj istoriji: prilikom sletanja na neočišćenu pistu aerodroma u Podgorici na kojoj se zadržao sneg i led, Fokker je proklizao sa piste i zaustavio se na travnatoj površini sa slomljenim prednjim stajnim trapom i oštećenim trupom ispod pilotske kabine.
Avion je popravljen i vraćen u upotrebu nepunih šest meseci kasnije, da bi ga u martu 2006. Montenegro Airlines dale u zakup kompaniji Master Airways koja je bila registrovana u Srbiji, ali je bila ćerka kompanija podgoričkog avio-prevoznika. Bio je to neuspeli pokušaj da se zadrži lukrativno tržište istočne Srbije preko aerodroma Niš, podsećaju Vijesti.
(Aero.rs)