IATA upozorava: Zastoji u lancu snabdevanja praviće probleme avio-kompanijama i u 2025.

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

Prema Međunarodnom udruženju za vazdušni transport (IATA), problemi u lancu snabdevanja nastaviće da pogađaju avio-kompanije i 2025. godine, dok je prosečna starost globalne flote aviona već porasla tokom 2024. godine od 13,6 godina na 14,8 godina.

Isporuke aviona pale su za 30% u odnosu na svoj vrhunac iz 2018. godine, kada su proizvođači isporučili 1.813 aviona.

IATA procenjuje da će do kraja ove godine biti isporučeno 1.254 letelica dok će u 2025. biti proizvedeno 1.802 aviona. Problem je u tome što je ukupan zaostatak u isporukama dostigao brojku od 17.000 aviona, navodi Simple Flying. Pri trenutnom tempu isporuka, neke avio-kompanije morale bi da čekaju 14 godina na novi avion.

Foto: Shutterstock

Broj parkiranih vazduhoplova iznosi 14%, što jeste poboljšanje, ali je i dalje 4% više nego pre pandemije. IATA je navela da je oko 700 aviona, ili 2% globalno, parkirano zbog inspekcija motora Pratt & Whitney PW1100G. Vilie Volš, generalni direktor IATA-e, izjavio je da problemi u lancu snabdevanja frustriraju svaku avio-kompaniju, stvarajući trostruku prepreku prihodima, troškovima i ekološkim performansama.

„Faktori popunjenosti kabine su na rekordno visokim nivoima i nema sumnje da bi, kada bismo imali više aviona, oni mogli biti profitabilno raspoređeni, što znači da su naši prihodi ugroženi.“

Salinger Igor

Osim toga, stari avioni imaju veće troškove, troše više goriva i skuplji su za održavanje. Volš je dodao da su cene zakupa aviona porasle više od kamatnih stopa, jer je interesovanje za avione kako bi se povećali kapaciteti intenzivirano.

„Ovo je vreme kada avio-kompanije treba da popravljaju svoje narušene finansije nakon pandemije, ali je napredak praktično ograničen zbog problema u lancu snabdevanja koje proizvođači moraju rešiti.“

Foto: Shutterstock

Udruženje je takođe istaklo da su cene zakupa za uskotrupne avione porasle za 20% do 30% u poređenju sa 2019. godinom, jer su avio-kompanije tražile načine da osiguraju rast i odgovore na potražnju putnika.

Problemi u lancu snabdevanja pogodili su oba člana takozvanog duopola - Airbus i Boeing. U junu 2024. Airbus je morao da revidira svoj godišnji cilj isporuke od 800 aviona na 770, navodeći sopstvene probleme u lancu snabdevanja.

Foto: shutterstock

Do novembra je evropski proizvođač aviona bio optimističniji, o čemu smo izveštavali na našem sajtu, ali je Gijom Fauri, izvršni direktor Airbusa, i dalje bio oprezan u pogledu isporuke 770 aviona u 2024. Od početka godine do kraja novembra, kompanija je isporučila 643 vazduhoplova.

U međuvremenu, Boeing se, pored problema u lancu snabdevanja, suočio sa velikim kvalitativnim propustom koji je u januaru izazvao ispadanje panela u letu na Alaska Airlines 737 MAX 9, kao i sa štrajkom svojih mehaničara u trajanju od 52 dana, uključujući radnike na montažnim lokacijama u Vašingtonu.

Foto: Shutterstock

Do 30. novembra, Boeing je imao 318 isporuka od početka godine, a njegove tokove isporuka smo pomno pratili na Aero.rs. U 2023. godini, proizvođač aviona isporučio je 528 aviona svojim klijentima.

Boeing će ući u 2025. godinu sa novim rukovodstvom, jer Dejvid Kalhun odstupa sa pozicije da bi je preuzeo Robert Keli Ortberg, novi predsednik i izvršni direktor Boeinga, čije smo imenovanje najavili na našem portalu.

(Aero.rs)