EASA naložila češće provere sistema za odleđivanje na ATR-u
Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) izdala je novu direktivu o plovidbenosti koja zahteva češće provere ventila za regulaciju vazdušnog pritiska (PRSOV) kod ATR turboprop aviona. Ove komponenta kontroliše dovod uzetog vazduha iz motora, koji se koristi za odleđivanje trupa i motora.
Direktiva je stupila na snagu 24. januara 2024. godine, a svi operateri ATR aviona moraju obaviti prvu proveru u roku od šest meseci. Prema novim smernicama, provere sistema za odleđivanje sada će se obavljati na intervalima između 650 i 1.050 sati leta, u zavisnosti od modela aviona.
Ova mera doneta je nakon detaljne dizajnerske analize ATR-a, tokom koje je identifikovana potreba da se skrate intervali funkcionalnog testiranja PRSOV ventila i proširi opseg provere. Cilj ovih promena je smanjenje rizika od gubitka zaštite od zaleđivanja usisnika motora, što je ključni faktor u sigurnosti letova.
Kompanija ATR saopštila je da je uvela proaktivnu proceduru održavanja, kojom su precizno definisane instrukcije za funkcionalno testiranje kritičnih komponenti. Ova procedura je dostavljena svim ATR operaterima putem posebne komunikacije.
„Važno je napomenuti da do sada nije zabeležen nijedan incident u radu ATR aviona koji bi bio povezan sa ovim problemom“, naveli su iz ATR-a.
Ova odluka EASA dolazi nakon fatalne nesreće aviona Voepass Linjas Aereas ATR 72-500 u avgustu 2024. godine. Preliminarni izveštaj, objavljen mesec dana nakon nesreće na letu 2283, pokazao je da istražitelji ispituju mogućnost kvara sistema za odleđivanje, kao i reakciju posade na sve teže uslove zaleđivanja. Konačni izveštaj o nesreći još nije objavljen.
Kod ATR aviona, odleđivanje krila i horizontalnog stabilizatora se aktivira kada posada primeti stvaranje leda, dok se odleđivanje motora uključuje pri letu kroz vidljivu vlagu. Sistem odleđivanja krila, repnih površina i motora oslanja se na pneumatske odleđivače sa dvokomornim balonima, koji se naizmenično pune vazduhom iz kompresora visokog pritiska na motorima 1 i 2. Ventil PRSOV igra važnu ulogu u regulaciji pritiska uzetog vazduha, osiguravajući kontinuiran i efikasan rad sistema za odleđivanje.
Nova direktiva EASA ima za cilj povećanje sigurnosti ATR aviona kroz češće provere važnih sistema za odleđivanje. Iako nijedan zvanični incident nije povezan sa ovim delom sistema, mere su donete preventivno, kako bi se izbegli potencijalni problemi u budućnosti.
Operateri ATR aviona sada su u obavezi da u narednih šest meseci obave prve provere, dok će se dalja testiranja sprovoditi u kraćim intervalima nego ranije. Ove promene deo su šire strategije EASA i proizvođača ATR za poboljšanje pouzdanosti i sigurnosti turboprop aviona koji su među najzastupljenijima na regionalnim letovima širom sveta.
(Aero.rs)