Da li su avionske nesreće danas učestalije nego ranije?
U poslednjih nekoliko meseci, dogodila se serija avionskih nesreća koji su izazvale zabrinutost javnosti u vezi sa bezbednošću avio-saobraćaja. Međutim, detaljna analiza statističkih podataka ukazuje na to da, uprkos ovim incidentima, avio-saobraćaj ostaje najsigurniji oblik transporta, sa dugoročnim trendom smanjenja broja nesreća i fatalnih ishoda.
Nedavni incidenti i statistički trendovi
U januaru 2025. godine, dogodila se nesreća u Vašingtonu, u kojoj je došlo do sudara komercijalnog aviona i vojnog helikoptera, u kojoj je stradalo 67 osoba. Ovaj incident dodatno je podstakao diskusiju o bezbednosti avio-saobraćaja u Sjedinjenim Američkim Državama.
Krajem decembra 2024. godine, avion kompanije Jeju Air, let 7C2216, srušio se na Međunarodnom aerodromu Muan u Južnoj Koreji. Ova nesreća, u kojoj je stradalo 179 putnika, je bila nesreća sa najviše stradali u prošloj godini i najsmrtonosnija avionska katastrofa na južnokorejskom tlu ikada.
Broj avionskih nesreca po dekadama prema ICAO
Iako su ovi događaji tragični, statistički podaci ukazuju na dugoročni trend smanjenja broja avionskih nesreća. Prema podacima Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja (NTSB) u Sjedinjenim Američkim Državama, ukupan broj avionskih nesreća u januaru 2025. godine iznosio je 62, što je smanjenje u odnosu na 80 nesreća zabeleženih u januaru 2024. godine. Većina ovih nesreća se odnosi na letove generalne avijacije, dok su incidenti koji uključuju komercijalne avione retki. Od deset fatalnih nesreća u januaru 2025. godine, samo jedna je uključivala komercijalni avion. Ovi podaci ukazuju na kontinuirani napredak u bezbednosti avio-saobraćaja.
Broj stradalih u avionskim nesrecama po dekadama prema ICAO
Globalni kontekst bezbednosti avio-saobraćaja
Na globalnom nivou, statistike potvrđuju kontinuirano poboljšanje bezbednosti u avio-saobraćaju. Prema podacima Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (ICAO), stopa fatalnih nesreća za velike komercijalne avione u 2020. godini iznosila je 0,27 na milion letova. Ova stopa znači da se na približno svakih 3,7 miliona letova dogodi jedna fatalna nesreća. Ovakvi rezultati ukazuju na visok nivo sigurnosti u avio-industriji, zahvaljujući stalnim naporima u unapređenju tehnologije, obuke posada i implementaciji strožih sigurnosnih standarda.
Faktori koji doprinose poboljšanju bezbednosti
Napredak u tehnologiji, bolja obuka posada i strožije regulative ključni su faktori koji su doprineli povećanju bezbednosti u avio-saobraćaju. Savremeni avioni opremljeni su naprednim sistemima za navigaciju i kontrolu, dok se obuka pilota i osoblja kontinuirano unapređuje kroz programe koji fokusiraju na efikasnu komunikaciju i donošenje odluka u kokpitu.
Pored toga, implementacija savremenih tehnologija na aerodromima, uključujući termovizijske kamere dugog dometa i senzore za detekciju pokreta, značajno je poboljšala bezbednost perimetra i operacija na zemlji.
Percepcija javnosti i medijski uticaj
Iako statistike ukazuju na poboljšanje bezbednosti, percepcija javnosti može biti drugačija zbog medijskog izveštavanja o nesrećama. Visokoprofilni incidenti često dobijaju značajnu medijsku pažnju, što može stvoriti utisak da su takvi događaji učestaliji nego što zaista jesu. Stručnjaci ističu da, iako je svaka nesreća tragična, ukupni trendovi ukazuju na sve veću sigurnost avio-saobraćaja.
Uprkos nedavnim tragičnim incidentima, avio-saobraćaj ostaje jedan od najsigurnijih oblika transporta. Kontinuirani napori u unapređenju tehnologije, obuke i regulative doprinose smanjenju broja nesreća i fatalnih ishoda. Dok medijsko izveštavanje može uticati na percepciju javnosti, objektivni podaci potvrđuju da je bezbednost avio-saobraćaja na istorijski visokom nivou.
(Aero.rs)