Nesreća Er Indije ponovo otvorila pitanje kamera u kokpitu: Da li su vreme i tehnologija sazreli?

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Tragična nesreća aviona Er Indije na letu AI171, koji se 12. juna 2025. godine srušio neposredno nakon poletanja iz Ahmedabada, ponovo je pokrenula globalnu debatu o potrebi ugradnje video kamera u pilotskim kabinama komercijalnih aviona. Iako su audio-snimci iz kokpita i podaci o letu do sada bili ključni alati u istragama, sve je više zahteva da se uvedu i vizuelni zapisi, koji bi mogli da pruže dodatni kontekst u slučajevima kada zvučni podaci nisu dovoljni.

Prema preliminarnom izveštaju indijskog Biroa za istraživanje avionskih nesreća (AAIB), neposredno nakon poletanja oba motora aviona Boing 787 "Drimlajner" neočekivano su izgubila potisak, što je prouzrokovalo pad letelice. Analiza podataka iz kokpit-voice-recordera (CVR) otkrila je da je jedan od pilota u panici upitao: „Zašto si isključio gorivo?“, dok je drugi odgovorio: „Ja to nisam uradio“. U tom trenutku nijedan od instrumenata nije registrovao tehnički kvar. Ovo navodi na mogućnost ljudske greške ili nenamernog pomeranja prekidača za kontrolu goriva.

Međutim, odsustvo video-zapisa iz kokpita ostavilo je istragu bez jasnog odgovora na ključno pitanje — da li je neko od pilota slučajno ili namerno isključio dovod goriva? Pristalice uvođenja kamera ističu da bi vizuelni zapis mogao da otkrije položaj ruku pilota, reakcije, pokrete i eventualne nesvesne radnje u trenutku kritične situacije.

Ova tema već duže vreme deli stručnu javnost. Dok regulatorna tela kao što su ICAO, EASA i Federalna uprava za avijaciju SAD (FAA) razmatraju uvođenje obaveznih sistema za vizuelno snimanje, sindikati pilota, uključujući Air Line Pilots Association (ALPA) i Allied Pilots Association (APA), snažno se protive takvom rešenju. Njihov stav je da bi kamere "narušile privatnost pilota" i potencijalno se koristile za disciplinske mere ili čak medijski senzacionalizam, naročito u tragičnim ishodima.

Pitanje nije novo — incident iz 2023. godine u Sjedinjenim Državama, kada se helikopter Robinson R66 srušio dok je pilot gledao u telefon i jeo u kokpitu, rasvetljen je upravo zahvaljujući video-zapisu iz pilotske kabine. Taj slučaj je dodatno pojačao pozive za vizuelni nadzor, ali globalni konsenzus još uvek nije postignut.

kabina avion Foto: Shutterstock

The Air Current, renomirani vazduhoplovni portal, navodi da bi u konkretnom slučaju AI171 uvođenje video-rekordera moglo biti presudno za identifikaciju neposrednog uzroka nesreće i tačno određivanje odgovornosti. Portal se poziva i na stručnjake iz oblasti avionske bezbednosti koji tvrde da bi pravilno regulisana upotreba video-zapisa, sa strogo ograničenim pristupom, mogla postati nezaobilazni alat u istragama — bez ugrožavanja profesionalnog integriteta letačkog osoblja.

Uprkos protivljenju sindikata, sve veći broj stručnjaka iz oblasti bezbednosti, regulatora i istražitelja ističe da bi kamere mogle spasiti živote u budućnosti — ne kao alat za nadzor, već kao sredstvo za preciznu rekonstrukciju događaja i unapređenje procedura.

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319 i Airbus A330

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>