Kroacija Erlajns zabeležila gubitak od 19,6 miliona evra u 2024. godini

Vreme čitanja: oko 2 min.

Hrvatska nacionalna avio-kompanija Kroacija Erlajns završila je 2024. godinu sa neto gubitkom od 19,6 miliona evra, što predstavlja njenu najlošiju finansijsku godinu u poslednje tri godine. Ovaj rezultat dolazi nakon profita od dva miliona evra u 2023. godini, a gubitak je veći nego u predpandemijskoj 2019., kao i u 2022. godini, koja je još uvek bila pod uticajem globalnih ograničenja putovanja, piše ExYuAviationNews.

Rast troškova nadmašio prihode

Glavni uzrok finansijskog minusa su povećani operativni troškovi, koji su porasli za 9% i dostigli 271,1 milion evra. Pored toga, gubitak je bio pojačan kašnjenjem u isporuci prvih dva Erbas A220-300 aviona, kao i troškovima kratkoročnog lizinga aviona i povećanih zahteva za održavanje. Ovi izdaci su nadmašili rast prihoda od prevoza putnika, koji su porasli za 6% na 220,7 miliona evra, ali nisu bili dovoljni da pokriju sveukupni rast troškova. Takođe, novi kolektivni ugovor povećao je troškove zarada zaposlenih.

Smanjenje likvidnosti i izazovi u tranziciji flote

Ukupne obaveze Kroacija Erlajnsa iz zajmova akcionara iznosile su 78,8 miliona evra na dan 31. decembar 2024. godine. Kompanija je u istom periodu imala gotovinska sredstva od 44,8 miliona evra, što je značajan pad u odnosu na 79,1 milion evra iz 2023. godine. Ovaj pad likvidnosti rezultat je velikih investicija i troškova povezanih sa tranzicijom na flotu isključivo Erbas A220 aviona.

Pored toga, avio-kompanija se tokom 2024. godine suočila sa poremećajima u lancima snabdevanja i problemima u dostupnosti rezervnih delova, što je uticalo na održavanje aviona i dodatno odložilo isporuke novih letelica. Istovremeno, troškovi usklađivanja sa regulatornim propisima porasli su zbog obaveza prema propisima o pravima putnika, ekološkim inicijativama u regionu i zahtevima pristupačnosti.

Porast broja putnika, ali popunjenost aviona i dalje niska

U 2024. godini, Kroacija Erlajns je prevezao 1.838.609 putnika, što predstavlja rast od 6,1% u odnosu na prethodnu godinu. Ipak, taj broj je još uvek 15,2% niži nego u 2019. godini, kada je avio-saobraćaj bio na vrhuncu pre pandemije.

Prosečna popunjenost kabine iznosila je 65,1%, što je neznatno manje od 65,3% iz 2023. godine, dok je u 2019. taj procenat bio znatno veći – 73,5%.

Avio-kompanija je u 2024. povećala broj letova za 1,8%, obavljajući ukupno 26.438 letova, dok je prevezla 1.409 tona tereta, što je pad od 7,5% u odnosu na 2023. godinu.

Komentar kompanije: Očekivani izazovi tokom prelaznog perioda

U saopštenju povodom poslovnih rezultata za 2024. godinu, Kroacija Erlajns je istakao:

“Investicioni ciklus zamene flote, pokrenut 2024. godine, bio je obeležen operativnim i finansijskim izazovima karakterističnim za prelazni period. Kompanija je očekivala negativne finansijske rezultate u ovoj fazi. Ovi izazovi, kao i značajna izloženost troškovima koji su uglavnom van kontrole Kroacija Erlajnsa, imali su snažan uticaj na poslovne rezultate u 2024. godini.”

Foto: Shutterstock

Neto dobit/gubitak Kroacija Erlajnsa u poslednjih 10 godina (milioni evra)

  • 2014: + 0,09
  • 2015: + 1,9
  • 2016: + 1,0
  • 2017: + 3,6
  • 2018: - 11,0
  • 2019: - 10,7
  • 2020: -47,3
  • 2021: -38,0
  • 2022: -18,2
  • 2023: +2,3
  • 2024: -19,6

Sa trenutnim trendovima i izazovima u tranziciji flote, Kroacija Erlajns ulazi u 2025. godinu sa velikim finansijskim pritiscima, ali i nadom da će modernizacija flote doneti dugoročnu stabilnost i profitabilnost.

(Aero.rs)